شناسه خبر : 11005

۴۰ درصد سهام عدالت در بانک‌ها و بیمه‌ها در آینده نزدیک واگذار می‌شود

۴۰ درصد سهام عدالت در بانک‌ها و بیمه‌ها در آینده نزدیک واگذار می‌شود

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی ارزش اولین عرضه سهام شرکت‌های دولتی را ۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و از مردم خواست از این فرصت نوین به خوبی استفاده کنند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد دژپسند شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح اولین عرضه سهام شرکت‌های دولتی و آزاد سازی سهام عدالت پرداخت و افزود: از فردا (یکشنبه) عرضه سهام شرکت‌های دولتی آغاز و در اولین مرحله از واگذاری، بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان از باقیمانده سهام دولت از طریق فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق واسطه گری مالی یکم با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به مردم واگذار می‌شود و لذا مردم می توانند شروع به ثبت نام کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه همه مردم ایران به این واگذاری فراخوان شده اند، گفت: اگر هشت و نیم میلیون نفر در این فراخوان شرکت کنند، سقف ۲ میلیون تومان در نظر گرفته می شود، اگر ۱۲ میلیون نفر شرکت کنند سقف در نظر گرفته یک میلیون تومان خواهد بود و اگر ۳۴ میلیون نفر شرکت کنند، سقف لحاظ شده ۵۰۰ هزار تومان می‌شود لذا میزان سهامی که به هر فرد تعلق می گیرد بستگی به میزان مشارکت مردم در فراخوان دارد، کسی که در یک صندوق یک میلیون تومان سهام دارد می تواند در دو صندوق دیگر هم اقدام به ثبت نام کند.

دژپسند با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تدبیر خوبی را قائل شدند، افزود: در شرایط کرونا خیلی از عزیزان ما شغلشان را از دست داده اند لذا آزادسازی سهام عدالت فرجی برای آنها است و لطف مقام معظم رهبری قابل تقدیر است. بازار سرمایه با اقبال قابل توجهی روبرو است، در سهام عدالت و صندوق واسطه‌گری مالی یکم ارزش سهام ارائه شده ۴۳۰ هزار میلیارد تومان است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد صندوق‌های واسطه گری بعدی نیز گفت: برنامه ریزی این است که بعد از اولین صندوق ای تی اف به سراغ سهام عدالت می‌رویم و بعد از اعلام توزیع سهام اولین صندوق، سهام شرکت‌های بعدی را آماده می‌کنیم.

او ادامه داد: از آنجایی که در این عرضه ها تخفیفات قابل توجهی ارایه می‌شود، می‌خواهیم تمام آحاد و اقشار مردم از آن بهره مند شوند و از مدیریت بخشی سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه های اجرایی استفاده می کنیم تا به همه اطلاع رسانی شود که نسبت به استفاده از این فرصت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در مرداد سال گذشته به صورت بلوکی و بدون واسطه عرضه از ۶ شرکت داشتیم، افزود: این شش شرکت هیچ کدام با استقبال مواجه نشد، بنابراین امکان عرضه بلوکی وجود ندارد، ما به دنبال برقراری عدالت هستیم تا توزیع ثروت صورت گیرد و از طریق واگذاری بلوکی این امر ممکن نیست.

دژپسند تصریح کرد: ۲۳ هزار میلیارد تومان ارزش صندوق است که با تخفیف به ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد و دو ماه بعد آزادسازی این سهام صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت دولتی صندوق در یک دوره گذار است، گفت: قانون بودجه امسال این اجازه را به ما داد تا برای یک دوره مدت داری، مدیریت صندوق توسط دستگاه تخصصی باشد و اینگونه آزاد سازی‌ها اولین تجربه دولت و کشور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اعداد و ارقام بودجه در پایه پیش‌بینی است چنانکه امروز با افتخار می‌گویم درآمد های مالیاتی با ۱۰۲ درصد محقق شده است. از این رو ۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مولدسازی دارایی دولت داریم و این افتخار است که این درآمد وارد خزانه می‌شود. قانون اجازه داده است که این درآمدها را افزایش دهیم.

وی همچنین در مورد محل مصارف درآمدهای حاصل از این واگذاری‌ها نیز گفت: محل خرج آن جزو منابع بودجه است. گاهی اوقات بسیار فانتزی فکر می‌کنیم، در شرایطی که بودجه بدون نفت را تجربه می‌کنیم، کرونا مانع از فعالیت‌های تجاری شده و تحریم ما را تحت تاثیر قرار داده باید به دنبال تامین منابع مالی جدید باشیم لذا عرضه سهام دولتی کاری است که آثار تورمی و مالی منفی ندارد و اتفاقاً کوچک‌سازی دولت را نیز به همراه دارد و رابطه دولت و بازار را به نحو بهینه تنظیم می کند.

دژپسند در ادامه به سهام عدالت اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد سهام عدالت را در بانک‌ها و بیمه ها در آینده نزدیک واگذار و آزادسازی خواهیم کرد. جامعه هدف ما خواص نیستند بلکه توده مردم هستند لذا ریسک  پایین در نظر گرفته شده است.

وی همچنین درخصوص روش‌های مستقیم و غیر مستقیم آزادسازی سهام عدالت افزود: روش مستقیم این است که مدیریت سهام را خود فرد عهده‌دار می‌شود اما در روش واگذاری وکالتی به شرکت سرمایه‌گذاری استان، مدیریت سهام و سهام گردانی به هر دلیلی به نهاد ایمن واگذار می‌شود. در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند.

او گفت: برای دارندگان سهام عدالت کد بورسی صادر می‌کنیم و افراد اگر هیچ اقدامی هم نکنند عضو شرکت سرمایه گذاری استان هستند. البته روزانه صد هزار نفر کد بورسی می‌گیرند که از هفته‌های بعد این عدد به یک میلیون نفر در روز می‌رسد.

دژپسند تصریح کرد: تلاش می‌کنیم احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام شود. برنامه ما این است که سازمان بورس، امور اجرایی خود را به شرکت های بورسی واگذار کند و بر بحث نظارت متمرکز شود. این کار نظارت با شکل گیری بورس هوشمند، راحت‌تر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

وی همچنین در مورد افراد جامانده از سهام عدالت نیز تصریح کرد: از نظر قانونی نمی‌توانیم سهام دولت را بدون اذن قانون گذار به کسی واگذار کنیم و در حال حاضر نمی‌توانیم به کسی که جامانده سهام عدالت ارایه شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه درخصوص مشکلات فنی بازار سرمایه گفت: تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیاز در حال نصب و اجرا هستند. وظیفه داریم به بهترین شکل از مهمانان بورسی پذیرایی کنیم که یک بخش آن عرضه است که به طور مستمر در حال رایزنی با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و سایر دستگاه‌ها هستیم تا عرضه به طور مستمر انجام شود. دستگاه‌های اجرایی نیز درباره سهم شناور آزاد خود باید به کمک بورس بیایند.

دژپسند افزود: درآمد ناشی از خصوصی سازی در سال گذشته بیش از ۱۱۸ درصد که حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود، اما امسال فقط تا پایان فروردین ماه ۲۵۰۰ میلیارد تومان عرضه  داشتیم.

وی در مورد فعالیت کارگزاری‌ها نیز گفت: کارگزاری‌ها باید درباره سرمایه مورد نیاز رتبه‌بندی شوند، بنابراین از اواخر خردادماه این سیاست و برنامه اجرا می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره بسته شدن برخی از نمادها در بورس افزود: در فرایند نظارت بر بازار سرمایه ممکن است شرایط و مشکلی پیش بیاید تا برخی از نمادها بسته شوند البته هیچ چیزی از بسته شدن نماد، عاید سازمان و وزارتخانه نمی‌شود و در غیر اینصورت باقی نمادها ضرر می‌بینند. در کل بسته شدن نماد به دلیل صیانت از حقوق مردم است البته نماد پدیده شاندیز از شنبه آینده بازگشایی می‌شود و شروع به فعالیت می‌کند.

ارسال نظر