شناسه خبر : 9455

آیین‌نامه ذخایر فنی شرکت‌های بیمه نیاز به اصلاح دارد

آیین‌نامه ذخایر فنی شرکت‌های بیمه نیاز به اصلاح دارد

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه کارآفرین بیان کرد: اگر در زمان وقوع خسارت و اعلام آن از طرف بیمه‌گزار کد یکتا صادر شود بیمه مرکزی می تواند از خسارت‌هایی که اتفاق افتاده اما شرکت‌های بیمه‌ای اعلام نکرده‌اند مطلع شود و به یک برآورد دقیق از ذخیره‌ی خسارت معوق شرکت‌ها برسد.

چابک‌آنلاین، بهاره تارباشی، علیرضا حجتی در گفت وگو با چابک‌آنلاین گفت: بیمه مرکزی از سال 96 برنامه ای را تدوین کرده که براساس آن تمام شرکت های بیمه ای باید ذخائر خودرا طبق یک برنامه ی 3 تا 4 ساله ترمیم کنند وبدین ترتیب هرساله قسمتی از این ذخائر ترمیم خواهد شد.

وی افزود: برای اصلاح و ترمیم ذخائر شرکت های بیمه ای یک برنامه 3 ساله گذاشته شده اما اگربه واسطه ی پرتفوهای جدید شرکت های بیمه ای و خسارت های جدیدی که به صنعت بیمه تحمیل می شود به این ذخائر اضافه شده و درست مدیریت نشود این مهلت 3 ساله بیهوده بوده است.
معاون مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین اظهارکرد: اگر این موضوع مدیریت نشود و بحث نرخ های رقابتی برطرف نشود این معضل برطرف نخواهد شد زیرا قسمت عمده این ذخائر متعلق به رشته شخص ثالث است بنابراین ایین نامه خسارت معوق باید اصلاح شده تا این مشکل برطرف شود.
حجتی ادامه داد: آئین نامه 58 مشکلاتی دارد که باید برطرف شود در این آیین نامه ذکر شده که به روش برآوردی و میانگین می توان ذخیره گیری را انجام داد و کاربر نقش مستقیمی روی این مسئله دارد تا وقتی کاربر نقشی در این محاسبات داشته باشد اصلاحات به درستی انجام نمی شود.
وی تصریح کرد:اصلاحات باید از پایه درست شود اگر ذخیره ای که در درمان یا ثالث گرفته می شود طبق یک فرمول و متدی که کاربر در آن نقش چندانی نداشته باشد و خیلی آن را بالا و پائین نکند پیش رود آنموقع خیلی از مسائل شفاف می شود.
عضو هیئت مدیره شرکت بیمه کارآفرین معتقد است که اگر بیمه مرکزی می خواهد کار زیر ساختی انجام دهد اول آیین نامه را اصلاح کند بعد به شرکت ها 3 سال وقت دهد تا خودرا با آیین نامه جدید تطبیق دهند .
حجتی افزود: به دلیل اینکه آیین نامه اصلاح نشده و به صورت موردی بابت کسری ذخائر به شرکت ها تذکر داده شده  و از طرفی اصلاحات ذره ذره انجام می شود اما بعد یک حادثه همه کارهای انجام شده از بین می رود کسری ذخائر شرکت ها برطرف نمی شود.
وی بیان کرد: موضوع کسری ذخائر شرکت ها مسئله ای قدیمی است که در حدود 6 هزار میلیارد بوده اما اکنون در حدود 3 هزار میلیارد تومان است که این کسری فقط در رشته شخص ثالث است.
معاون مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین گفت: یک موضوعی که اگر برروی آن کارشود کمک بزرگی به حل این مشکل خواهد کرد صدور کد یکتا برای خسارت ها است درحال حاضربه هر بیمه نامه ای که صادر می شود یک کد یکتا تعلق می گیرد.
حجتی اظهارکرد: اگر بیمه مرکزی در همان آیین نامه ذکر کند که بعد از هر خسارتی چه درست چه غلط، بعد از اعلام بیمه گزار یک کد یکتا برای آن خسارت صادر شود بدینوسیله بیمه مرکزی می تواند دقیقا رصد کند که چه مقدار خسارت در دست بررسی است یا پرداخت شده یا خسارت معوق است.
وی ادامه داد: این یک نکته کلیدی است در حال حاضر یک طرف قضیه درست است که در زمان صدور بیمه نامه کد یکتا صادر می شود اما درهنگام اعلام خسارت خیر و بعد از پرداخت خسارت در سیستم سنهاب ثبت می شود .
عضو هیئت مدیره شرکت بیمه کارآفرین توضیح داد: اگرقبل از این موضوع یعنی زمانیکه بیمه گزار ادعای خسارت می کند ثبت سنهاب شود و کد یکتا بگیرد به این اطمینان می رسد که اگر شرکت بیمه خسارت وی را پرداخت نکرد مرجعی به نام بیمه مرکزی هست که می تواند پیگیری کند و حق و حقوق وی را بگیرد.
حجتی افزود: اگر در زمان خسارت این فرآیند اجرایی شود بیمه مرکزی می تواند از خسارت هایی که اتفاق افتاده اما شرکت‌های بیمه‌ای اعلام نکرده اند کاملا مطلع شود این پروسه شاید به یک تا دوسال زمان نیاز داشته باشد اما می تواند به برآورد دقیق ذخیره ی خسارت معوق شرکت ها کمک کند.
ارسال نظر