شناسه خبر : 5360

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران بخش ساختمان کشور خبر داد

۹۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه هستند

900  هزار کارگر ساختمانی بیمه هستند

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران بخش ساختمان کشور گفت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کارگر و استادکار ساختمان در کشور فعالیت می‌کنند که ۹۰۰ هزار نفر از آنها زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از فارس، اکبر شوکت پیش از ظهر امروز در گردهمایی سنجش عملکردی با رویکرد آزمون پروژه محور در حوزه کارگران صنعت ساختمان کشور که در مرکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای استان کردستان برگزار شد، اظهار داشت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر کارگر و استادکار ساختمان در کشور فعالیت می‌کنند که ۹۰۰ هزار نفر از آنها زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی  بیان کرد: کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در حال حاضر با ۴۰۰ انجمن صنفی زیر مجموعه، در سراسر کشور از جنبه تخصصی بزرگترین تشکل کارگری کشور است.

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران بخش ساختمان کشور با اشاره به تصویب ۳ قانون برای کانون‌های انجمن صنفی کارگران ساختمان کشور توسط مجلس شورای اسلامی، گفت: این قوانین در راستای بهبود اوضاع کارگران ساختمانی در مجلس به تصویب رسیده  است.

به گفته وی، یکی از این قوانین، قانون ، بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در سال ۸۶-۸۷ است که خروجی عملیاتی شدن آن  زیرپوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتن۹۰۰ هزار کارگر در کل کشور بوده است.

شوکت در ادامه دومین قانون را  رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی با وجود کارگروهی از سه وزارت خانه، تشکل‌ها، ارگان‌ها، کارگران و کارفرمایان بخش ساختمان و حضور ۴ نماینده مجلس عنوان کرد و گفت: سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمان که از ابتدای سال ۹۶ شروع به کار کرده است یکی از مصوبات این کارگروه است.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این سامانه هر نوع سوء استفاده غیر صنف کارگری از بیمه کارگران ساختمانی غیرممکن شده است افزود: این سامانه از طریق بانک اطلاعات ایرانیان و بازرسی میدانی انجمن‌های صنفی از محل اشتغال کارگران با استفاده از نرم افزار ویژه بازرسی فعال است.

به گفته وی، از زمان فعال‌سازی این سامانه ۲۰۰ هزار غیر کارگر که از بیمه کارگران ساختمانی در کشور استفاده می‌کردند حذف و کارگران واقعی جایگزین آنها شدند.

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران بخش ساختمان کشور سومین قانون مصوب را ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار عنوان کرد و گفت: این قانون در بعد ساماندهی، آموزش، امورات رفاهی و امنیت شغلی کارگران ساختمانی فعالیت دارد که آئین نامه اجرایی آن در سال ۹۴ با همکاری موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی کشور تهیه و در اختیار وزارت کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در صورت ابلاغ این آئین نامه تحول بزرگی در نحوه به کارگیری نیروی کار در بخش ساختمان به وجود می‌آید که منجر به امنیت شغلی کارگران ساختمان از طریق حذف اتباع بیگانه می‌شود.

شوکت در پایان اذعان کرد: قانون بهبود مستمر محیط کسب و  کار موجب کاهش حوادث کار در بخش ساختمان با الزامی شدن آزمون‌های ایمنی و اجرایی در بخش ساختمان می‌شود.

ارسال نظر