شناسه خبر : 37739

اختصاصی چابک آنلاین؛

ابهامات زیاد دلیل اصلی استقبال سردصنعت حمل و نقل ریلی از بیمه نامه شخص ثالث

ابهامات زیاد دلیل اصلی استقبال سردصنعت حمل و نقل ریلی از بیمه نامه شخص ثالث

درحالیکه ۱۰ ماه از مصوبه هیأت وزیران در خصوص تعیین و ابلاغ نرخ حق بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی می گذرد اما هنوز شرکت های حمل و نقل ریلی استقبال گرمی از این مصوبه نداشته اند.!

چابک آنلاین، زهرا نامداری، قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری مصوب سال ۱۳۹۵ به اجباری بودن پوشش بیمه شخص ثالث برای تمام ناوگان حمل و نقل از جمله ناوگان حمل و نقل ریلی تاکید کرده است.

با این حال، گفته می شود که این قانون در مورد ناوگان حمل و نقل ریلی چندان جدی اجرا نشده  و بیشتر این شرکت ها به‌جای بیمه شخص ثالث ، بیمه‌ نامه‌های مسئولیت را با هزینه و تعهد کمتر خریداری کرده اند.

کارشناسان امر، علت اصلی این موضوع را نبود نرخ نامه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی عنوان می کردند زیرا تصویب نرخ نامه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی سال‌ها در کمیسیون دولت مانده بود.

مطابق با قانون ماده 18 قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث دراثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، تعیین سقف حق بیمه موضوع قانون و نحوه تخفیف، افزایش و تقسیط آن توسط بیمه مرکزی تهیه می شود و پس از تایید شورایعالی بیمه باید به تصویب هیات وزیران برسد.

درعین حال عدم تهیه بیمه نامه شخص ثالث از سوی شرکت های فعال در  ناوگان ریلی کشور در سال های اخیر، هزینه مضاعفی را بردوش صندوق تامین خسارت های بدنی و در نهایت بیمه گذارانی که این بیمه نامه را خریداری کرده اند گذاشته است.

درهمین رابطه سال گذشته مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی اعلام کرد که این صندوق تنها در چهارسال اخیر بابت سوانح راه‌آهن ۲۵‌ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده  چراکه ناوگان ریلی کشور از بیمه نامه شخص ثالث استفاده نمی کنند و واگن‌های قطار تنها دارای بیمه‌نامه مسوولیت هستند.

photo_2023-09-02_11-51-35

 در نهایت با پیگیری های وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولت سیزدهم، نرخ نامه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی، اعم از داخل شهری یا برون شهری و همچنین ناوگان مسافری و باری که سال‌ها در کمیسیون دولت های قبلی  مانده بود از سمت هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد.

حال پس از گذشت حدود 10 ماه، مجید مشعلچی فیروزآبادی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد که هنوز استقبالی از این مصوبه نشده است.!

به هرروی برخورد سرد ناوگان حمل و نقل ریلی کشور به مصوبه هیات وزیران نارضایتی وزیر اقتصاد را به دنبال داشت به‌طوریکه در روزهای اخیر سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی بر لزوم تهیه بیمه نامه شخص ثالث به جای بیمه نامه مسئولیت برای ناوگان ریلی تأکید کرد.

خاندوزی در نامه خود به بذرپاش، یادآور شدکه در راستای اجرای حکم مصرح در ماده ۲ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵، ایجاد یا ابتیاع پوشش بیمه‌ای مناسب و کافی برای  وسایل نقلیه ریلی به موازات وسایل نقلیه غیرریلی حداقل به مقدار مندرج در ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث مورد تأکید قانون‌گذار قرار گرفته است.

خاندوزی درنامه خود اذعان داشت که عدم صدور بیمه‌نامه برای وسایل نقلیه ریلی نشان می‌دهد که به رغم تکلیف دارندگان وسایل نقلیه ریلی به اخذ بیمه‌نامه اجباری شخص ثالث، این اقدام از سوی شرکت‌ها و نهادهای متولی با جدیت صورت نگرفته و دارندگان این قبیل وسایل نقلیه از بیمه‌نامه‌های جایگزین مانند بیمه‌نامه‌های اختیاری برای پوشش بیمه‌ای شبکه ریلی استفاده می کنند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با توجه به اینکه حق بیمه بیمه‌نامه مسؤولیت به واسطه محدودیت سقف و پوشش به مراتب کمتر از حق بیمه شخص ثالث است، شرکت های حمل و نقل ریلی تمایلی به تهیه پوشش بیمه‌نامه شخص ثالث نداشته باشند.

از این رو، به صورت همزمان از نهاد ناظر صنعت بیمه درخواست شد تا از ارائه بیمه‌نامه جایگزین شخص ثالث برای شبکه ریلی توسط شرکت‌های بیمه خودداری شود و این موضوع متعاقبا توسط دیوان محاسبات کشور نیز مورد تأکید قرار گرفت.

میان تیتر: دلایل بی میلی شرکت های ریلی از تهیه بیمه شخص ثالث

یک عضو هیات مدیره شرکت راه آهن حمل و نقل، با بیان اینکه مفهوم تهیه بیمه نامه شخص ثالث ریلی هنوز کامل نهادینه نشده است، به چابک آنلاین گفت: شرایط نرخ بیمه نامه شخص ثالث ناوگان ریلی ابهامات زیادی دارد و شاید همین موضوع باعث بی میلی شرکت های ریلی شده است.

عباداله فروزش، معتقد است که بیمه نامه شخص ثالث ناوگان ریلی الگو گرفته از بیمه نامه شخص ثالث خودرو است و همین موضوع اعداد را برای شرکت های ریلی غیراقتصادی می کند.

وی، ضمن اشاره به تجربه خود در خصوص تهیه پوشش بیمه نامه شخص ثالث ریلی، افزود: شاید در شروع و ظاهر تهیه این بیمه نامه منطقی و اقتصادی باشد اما زمانی که وارد تعهدات و نحوه صدور می شویم، مشکلاتی وجود دارد که باید متناسب با واگن تنظیم شود.

این کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی، اذعان داشت که هنوز ساز و کار صدور بیمه نامه شخص ثالث برای شبکه ریلی کشور کامل نشده و نیاز است که هر دو مجموعه صنعت بیمه و ریلی کشور درنشست با یکدیگر این راهکارها را استخراج کنند.

گفته می شود که یکی از نکاتی  که وزارت راه و شهرسازی در مورد بیمه شخص ثالث ناوگان ریلی دارد این است که شیوه‌نامه خسارت‌ها چیست و چگونه قرارداد شرکت‌های ریلی با شرکت‌های بیمه‌گر منعقد می‌شود.

شرکت‌های بیمه‌ای هزینه بیمه شخص ثالث را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از شرکت‌های ریلی و مترو دریافت می‌کنند و آنها نیز در افزایش قیمت بلیت آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جبران می‌کنند که نیاز است تا در بودجه سال آینده وزارت راه و شهرسازی و یا مترو هزینه‌های خرید بیمه‌نامه شخص ثالث گنجانده شود.

به گفته کارشناسان امر، درحال حاضر حدود ۷۰ درصد بازار حمل‌ونقل ریلی در اختیار راه‌آهن دولتی و حدود ۳۰ درصد در اختیار بخش خصوصی است.

در سال گذشته هم ۲۹ میلیون و ۶۶۰ هزار نفر جابه‌جایی مسافر ثبت شد که گویای سهم 16.7 درصدی ریل از جابه جایی مسافر در کشور است.

بنابراین، انتظار می رود که با همکاری نهادهای دست اندرکار، هر چه زودتر ابهامات و موانع موجود برای صدور بیمه نامه شخص ثالث ریلی برداشته شود.

چراکه بیمه نامه مسئولیت مدنی نمی تواند حقوق خسارت دیدگان از حوادث ریلی را به طور کامل جبران کند زیرا مربوط به زمانی است که اصل و اساس پرداخت غرامت، ناشی از احراز مسئولیت بیمه گزار باشد.

 

ارسال نظر