شناسه خبر : 33680

اختصاصی چابک آنلاین؛

تاخیر در پرداخت به موقع خسارت درفصل برگزاری مجامع سالانه

تاخیر در پرداخت به موقع خسارت درفصل برگزاری مجامع سالانه

طولانی شدن مدت زمان پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران زیاندیده، مساله ای که همواره در این سال‌ها بیمه شدگان از عملکرد برخی ازشرکت‌های بیمه‌ای نسبت به آن گلایه داشته اند.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی پیشتر گفته است که"مردم در بخش دریافت خسارت از شرکت های بیمه‌ای همواره با گرفتاری بروکراتیک و تأخیر مواجه می‌شوند و افزوده که"رگولاتور، ضمن ایجاد تسهیل در فرآیندها باید به نقطه‌ نظرات مردم هم توجه بیشتری داشته ‌باشد و بخش عمده‌ای از پروژه‌ها وبرنامه‌های بیمه مرکزی در سال 1401هم برهمین اساس، تنظیم شده بود.

این اظهارات دستکم اهمیت بالا ی پرداخت به موقع خسارت زیان دیدگان را ازسوی شرکت های بیمه ای درنهاد ناظر صنعت بیمه  نشان می دهد.

واقعیت این است تا اکنون موضع گیری های مهمی درضرورت بهبود شرایط پرداخت به موقع خسارت به مشتریان از سوی صنعت بیمه مطرح شده، هرچند که بخشی ازمشتریان صنعت بیمه در مورد مدت زمان پرداخت خسارت، دیدگاه های متفاوتی دارند.

به نظرمی رسد تاخیردر پرداخت خسارت بیمه گذاران از سوی شرکت های بیمه ای تا حدودی ریشه در عواملی چون کمبود نقدینگی در شرکت ها، ناقص بودن مدارک بیمه گذاران،طولانی بودن مراحل تایید مدارک، در اولویت نبودن پرداخت به موقع خسارت بیمه گزاران در مقایسه با ضرورت سرمایه گذاری برای شرکت ها و شاید هم نزدیک شدن به فصل مجامع باشد.!

ازمنظر نقدینگی، شرکت های بیمه‌ای برای پرداخت خسارت نیاز به منابع مالی مناسب و کافی دارند و همین مساله باعث پررنگ تر شدن اهمیت نوع سرمایه گذاری و نقد شونده بودن آن در شرکت های بیمه ای شده است.

در این بین، ناظرصنعت بیمه سعی می کند تا با وضع آیین نامه های دقیق به نحوه سرمایه گذاری و مدیریت نقدینگی در شرکت های بیمه ای نظارت‌ بهتری کند.

با این وجود، گاهی اوقات، سرمایه‌گذاری‌های نامناسب که قابلیت نقد شوندگی پایینی دارند، فروش بیمه نامه به صورت تهاتری، دریافت توام با تاخیر حق بیمه، دریافت عوارض گوناگون ازسوی نهادهای مختلف ازمحل بیمه نامه شخص ثالث و حضور بدهکاران بزرگ بدحساب را می توان از جمله دلایلی دانست که ریسک کمبود نقدینگی را درشرکت های بیمه ای فزونی می بخشد.

در پاره‌ای از اوقات اما، با وجود نقدینگی کافی ومهیا بودن عمده شرایط برای پرداخت به موقع خسارت به بیمه گزاران، به نظر می رسدکه اولویت تعداد اندکی ازشرکت های بیمه به خصوص در فصل برگزاری مجامع سالیانه، چیزی به غیرپرداخت به موقع خسارت به بیمه‌گذاران زیان دیده است.! 

این موضوع از آن جهت اهمیت می یابد که درفصل برگزاری مجامع، شرکت های بورسی در تلاش هستند تا با نشان دادن سود بالاتر، عملکرد بهتری را برای سهامداران درمجمع به تصویر بکشند.

به صورت یک رسم چندین ساله و نانوشته در فصل برگزاری مجامع سالیانه، همواره تب تغییر در ترکیب هیات مدیره و مدیریت عاملی شرکت های بورسی نیز بالا می گیرد.

با این حال، فراموش نکنیم که بیمه محصولی تعهدی و برپایه اعتبار است؛ یعنی تعهد شرکت بیمه مبنی برپرداخت خسارت درآینده، در مقابل تعهد بیمه گذار به پرداخت حق بیمه در زمان حال.

ازآن مهم تر، محصولات شرکت های بیمه‌ای تا حدودی تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند وبیشتر مشتریان به دنبال دریافت خدمات مناسب پس از فروش و به هنگام بروز خسارت هستند.

درنتیجه فرایند رسیدگی به خسارت و تاخیر در پرداخت آن، تاثیر فراوانی برتجربه و دیدگاه مشتریان یک شرکت بیمه دارد.

از همین روی قانونگذار در ماده 22 آیین نامه شماره 71 شورایعالی بیمه تاکید کرده که مؤسسه بیمه باید بعد از دریافت تمامی مدارک مربوط به خسارت حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز، مدارک را بررسی و نتیجه را اعلام کند.

بااین وجود فرشید پورکاویان، کارشناس صنعت بیمه به چابک آنلاین گفت: درحال حاضر میانگین مدت پرداخت خسارت در بیشتر شرکت های بیمه ای خارج از عرف و قواعد است.!

واقعیت این است که دربخشی از ماده یک قانون تاسیس بیمه مرکزی تاکید شده که این نهاد به منظور تنظیم، تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت از بیمه گذاران و بیمه شدگان تاسیس شده است.

نقشی که با توجه به شرایط به تصویر کشیده شده، نیازمند توجه و جدیت بیشتری دارد.

انتظار می رود نهاد ناظر برای شفافیت درنحوه پرداخت خسارت از سوی شرکت های بیمه،سامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی و میانگین مدت زمان پرداخت خسارت شرکت های بیمه ای را در معرض نمایش بگذارد.

سامانه ای که در زمان حضور غلامرضا سلیمانی، رئیس کل قبلی بیمه مرکزی و با هدف به روز رسانی آن غیرفعال شد و هنوز هم درمعرض دید عموم قرار ندارد.

بدون شک، در معرض دید عموم قرار گرفتن سامانه رسیدگی به شکایت و نتایج آرای مشتریان آن، نه تنها زمینه شفافیت درعملکرد شرکت های بیمه ای را به نمایش می گذارد بلکه زمینه رقابت سالم را درمیان شرکت های بیمه ای ترویج می کند.

شفافیت همواره یکی از مهمترین اصول مورد توجه دولت سیزدهم بوده که با انتشارصورت‌های مالی بیش از1200 شرکت دولتی برای اولین بار درکشور، تصویری زیبا ازشفافیت به نمایش درآمد.

با این حساب باید منتظر ماند و دیدکه سامانه رسیدگی به شکایات مشتریان در بیمه مرکزی و نتایج آرای مشتریان نسبت به عملکرد شرکت های بیمه ای چه زمانی درمعرض دید عموم قرار می گیرد.؟

 

  • ناشناس

    گزارش جامع و خوبی بود

ارسال نظر