اختصاصی چابک آنلاین؛

کارنامه مثبت صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱

کارنامه مثبت صنعت بیمه در سال 1401

تقویم سال ۱۴۰۱ به پایان رسید ودراین یکسال صنعت بیمه تلاش کرد تا تمام قد در کنار بیمه گذاران برای پوشش ریسک های احتمالی آنها قرار بگیرد و در عین حال با آینده نگری برای رفع نیازهای آتی جامعه گام بردارد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، در این سال صنعت بیمه تلاش کرد تا رویای تحقق  ضریب نفوذ 7 درصدی را با تلاش های بی وقفه دنبال کند هر چند که بازهم این امر محقق نشد.

از افزایش ضریب نفوذ بیمه، به عنوان یکی از مهمترین برنامه های سال گذشته یاد می شود که در این بین، تلاش برای فروش بیشتر بیمه‌نامه‌های زندگی، رقابت در نوآوری خدمات بیمه‌ای، تصویب نرخ بیمه نامه‌های شخص ثالث ریلی، انتشار اوراق بیمه اتکایی و ورود شرکت‌های بیمه جدید به بازار بیمه کشور را می‌توان بخشی از مهمترین اتفاقات صنعت بیمه در سال 1401 برشمرد.

در درون صنعت بیمه اما، جدای از موضوعات مطرح شده، تغییرات مدیریتی در شرکت‌های بیمه ای همچون بسیاری از سال‌ها پررنگ بود.

امامهمترین اتفاقات صنعت بیمه در سال 1401 کدامها بودند؟

مروری برکارنامه صنعت بیمه در سال 1401

قانون برنامه ششم توسعه به روزهای پایانی خود نزدیک شد، قانونی که در آن رسیدن به ضریب نفوذ بیمه هفت درصدی، به عنوان یک تکلیف، از سوی نهادهای بالادستی برای صنعت بیمه تعیین شد.

اکنون، سال 1401 درحالی به پایان رسیده که صنعت بیمه با هدفگذاری مشخص شده در قانون ششم توسعه فاصله معنا داری دارد.

درسال 1401، حق بیمه تولیدی کشور در 10 ماهه نخست، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 55 درصدی داشت، رشدی که شاید نتوان خیلی هم به آن دلگرم شد.

چرا که تعداد بیمه نامه صادره درهمین مدت تنها 3 درصد رشد داشت.!

photo_2023-03-25_01-53-45

ارقام فوق به این معنی است که بخشی ازرشد حق بیمه تولیدی سالجاری، ناشی از تورم و شرایط اقتصادی حاکم برجامعه بوده است.

درمقابل، خسارت پرداختی صنعت بیمه در 10 ماهه اول سال گذشته بالغ بر 55 درصد و تعداد موارد خسارت پرداختی هم نزدیک به 23.9 درصد رشد نسبت به سال ما قبل از آن داشت.

درروزهای میانی بهمن 1401، مجید مشعلچی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد که، بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده ضریب نفوذ بیمه تا پایان سال 1401 به ۳.۲ درصد خواهد رسید زیرا ضریب نفوذ بیمه از دو مولفه حق بیمه تولیدی و GDP است و وضعیت رشد بیمه در کشور بهتر از سایر مولفه‌های اقتصادی بوده است.

این درحالی است که ضریب نفوذ بیمه کشوراز 2.2 درصد در سال 1399 به دلیل شرایط اقتصادی به 1.9 درصد در سال 1400 رسیده بود.

ثبت دستاوردها در کارنامه کاری سال 1401 صنعت بیمه

تعیین تعرفه حق بیمه شخص ثالث انواع وسایل نقلیه ریلی را برای اولین بار می توان به عنوان یکی از دستاوردهای مهم صنعت بیمه در سال 1401 نام برد.

این نرخ‌ نامه باعث می شود که حوادث ناشی از وسایل نقلیه ریلی زیرچتر حمایتی صنعت بیمه قرار بگیرد.

به عبارت بهتر، درحال حاضر پوشش بیمه شخص ثالث انواع وسایل نقلیه ریلی به طور کامل ازطرف شرکت های بیمه ارایه می شود.

اتفاقی که در نهایت مزایای آن به افراد جامعه می‌رسد زیرازیاندیدگان ناگزیر به مراجعه به سازمانهای متعدد برای دریافت خسارت نخواهند شد.

ورود شرکت های بیمه تازه نفس به بازار بیمه کشور

صدور مجوز فعالیت  6 شرکت بیمه تخصصی زندگی و اتکایی را می توان یکی دیگر از اتفاقات مهم صنعت بیمه در سال 1401 دانست.

ارایه مجوز به شرکت های بیمه جدید، از میانه سال 1400 با کندی روبرو شده بود، اما در سال 1401 صدور مجوز شرکت های بیمه جدید سرعت گرفت که بیشتر این شرکت‌ها هم در زمینه‌های تخصصی مانند بیمه زندگی و بیمه اتکایی فعالیت می‌کنند.

رونمایی از محصول بیمه تکافل

بیمه نامه تکافل از جمله طرح هایی است که از سال ۱۳۸۵ در صنعت بیمه مطرح شداما بنابردلایل متعددبه تعویق افتاده بود.

به هرروی در ماه های پایانی سال 1401، بیمه مرکزی با حضور وزیر اقتصاد ازمحصول بیمه تکافل رونمایی کرد.

مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی درخصوص نحوه ارائه این محصول بیمه ای گفت که اگر قرار بود از ابتدا ، شرکت بیمه تکافل تاسیس شود، با توجه به روند طولانی  آن ممکن بود به سرنوشت عدم تحقق سالهای قبل برسد، به همین دلیل قرار براین شد که در ابتدا بیمه تکافل به صورت یک محصول شکل بگیرد و سپس در یک روند طولانی تر شرکت تخصصی بیمه تکافل هم تاسیس شود.

انتشار اوراق بیمه اتکایی برای نخستین بار

از سال 1398 اولین تلاش‌ها برای انتشار اوراق بیمه اتکایی با همکاری سازمان بورس کلید خورد و در  نهایت در سال 1401 به ثمر رسید.

انتشاراوراق بیمه اتکایی ابزاری برای برقراری ارتباط بین صنعت بیمه و بازار سرمایه است که می‌تواند به تکمیل زنجیره ارزش خدمات بیمه‌ای کمک کند و پوششی برای ریسک عملیات بیمه‌گری اتکایی قلمداد شود.

در همین راستا، برای اولین بار در صنعت بیمه، مجوز صدور اوراق بیمه اتکایی برای ۳ شرکت بیمه ملت، اتکایی ایران معین و اتکایی امین از سوی بیمه مرکزی در ماه های پایانی سال 1401 صورت گرفت.

تصویب آیین نامه 102 در شورایعالی بیمه

درواپسین روزهای سال 1401، آیین نامه جدید کارمزد نمایندگی و کارگزاری رسمی بیمه(شماره ۱۰۲) به تصویب شورای عالی بیمه رسید و از یکم فروردین امسال لازم الاجرا شد.

بیش از 80د درصد از پرتفوی صنعت بیمه از سوی شبکه فروش عرضه می شود.

با توجه به اهمیت و نقش غیرقابل انکار شبکه فروش در توسعه  صنعت بیمه و رشد ضریب نفوذ آن، به روز شدن آیین نامه کارمزد نمایندگی و کارگزاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

بی‌شک حذف موانع و ایجاد انگیزه بیشتر برای این دسته از فعالان صنعت بیمه به ایجاد انگیزه بیشتر برای آنها کمک می کند.

این امر به معنی اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ بیمه در سطح کشور خواهدبود.

اصلاح آیین نامه 90

از جمله اتفاقات مهم صنعت بیمه که درسال 1401 رخ داد می توان به اصلاح آیین نامه نحوه احراز صلاحیت حرفه ای کارکنان کلیدی و عملیاتی موسسات بیمه و مکمل آیین نامه مذکور(آیین نامه شماره 90/3 ) اشاره داشت.

گفته می شود که اصلاح آیین نامه 90، در راستای مقررات‌ زدایی و کاهش مداخلات غیر ضروری نهاد ناظر و تقویت نقش نظارتی صنعت بیمه انجام شده است.

طبق مصوبه جدید، تعداد سمت‌هایی که نیاز به مجوز بیمه مرکزی داشت از 16 مورد به 6 مورد کاهش یافته است.

ایجاد زمینه مقرراتی برای استفاده از ظرفیت موسسات آموزشی و حرفه ای، کانون های ارزیابی ذیصلاح در احراز صلاحیت حرفه ای، چابک سازی و ارتقاء الزامات حرفه ای هیات مدیره و مدیران عامل موسسات بیمه از دیگر اهداف اصلاح این آیین نامه بوده است.

تغییر شرایط سنی، سوابق تجربه مدیریتی، تطبیق مقررات و اضافه شدن اعضای هیات عامل به کارکنان کلیدی از موارد اصلاحی این آیین نامه به شمار می آید.

پویش سه‌شنبه‌های نوآوری

یکی از تلاش هایی که بیمه مرکزی برای تغییرچارچوب های سنتی در صنعت بیمه در سال 1401 انجام داد، برگزاری 12 پویش فناورانه در سه شنبه های نوآورانه صنعت بیمه بود.

نهاد ناظر صنعت بیمه در هر 12 پویش فوق، ابزارهای فن آورانه جدید را به صنعت بیمه معرفی کرد.

درعین حال بهره‌مندی شرکت های بیمه ای در بهره‌گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان را به نمایش گذاشت تا از این طریق سایر بیمه گران به حرکت آهسته خود سرعت بخشند.

ازسوی دیگر تاسیس مرکز نوآوری صنعت بیمه هم یکی از طرح هایی بود که از سوی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد تا از این طریق حرکت به سمت نوآوری به یک جریان و تفکر غالب در صنعت بیمه تبدیل شود و از نیازهای بیمه گران در این راه پشتیبانی شود.

ارتباط صنعت بیمه با جامعه بین‌الملل؛ تحریمی خودخواسته یا اجباری؟

با توجه به محدودیت های بین المللی، صنعت بیمه کشور در برقراری ارتباط با سایر کشورها با مشکلاتی روبرو شد به طوریکه بیمه‌گران کشور یک تنه ریسک های عظیم کشور را در طول این سال‌ها به دوش کشیده اند.

با این حال، صنعت بیمه  توسعه  ارتباطات خود را  با برخی از بیمه گران دنیا دنبال کرد.

درهمین راستا، پژوهشکده بیمه در سال 1401 دو تفاهم نامه همکاری درزمینه برگزاری دوره ‌های آموزشی با کشور مالزی و کشور امارات منعقد کرد.

یکی از گام‌هایی هم که بیمه مرکزی در راستای ارتقای نیروی انسانی صنعت بیمه انجام داد برگزاری همایش های بیمه ای با استفاده از اساتید بین‌المللی بود.

هرچند که این موضوع موافقان و مخالفان خود را داشت اما جدای از نقدهای صورت گرفته این اقدام بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه را می توان گامی مثبت ارزیابی کرد.

تلاش مضاعف بیمه گران در توسعه بیمه‌های زندگی

توسعه بیمه‌های زندگی یکی دیگر از اهداف صنعت بیمه در سال 1401 بود و برخی از شرکت های بیمه ای هم در تلاش بودند تا با بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های جدید و دانش بنیان و استفاده از پتانسیل های بازار سرمایه جذابیت های بهتری در این محصول ایجاد کنند.

با این وجود، سهم بیمه های زندگی از سبد پرتفوی صنعت بیمه در 10 ماهه سال 1401 به 14.2 درصد رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال 1399، حدود 1.9 درصد کاهش داشت.

واقعیت این است که بیمه های عمر و زندگی به گونه ای در جامعه نهادینه شده که ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی و تورمی کشور دارد.

گسترش ضریب نفوذ بیمه های زندگی در کشور به مولفه های بسیاری برمی گردد که یک سر آن در دست صنعت بیمه است.

رونمایی از سامانه کروکی آنلاین برای پرداخت خسارت تصادفات زیر 20 میلیون تومان، آغاز به کار اولین کارگروه تخصصی کیفیت آمارهای رسمی بیمه مرکزی، تهیه پیش نویس آیین نامه سرمایه گذاری موسسات بیمه، اتصال برخی از شرکت‌های بیمه‌ای به سامانه سپاس برای نسخه پیچی الکترونیک، افتتاح سامانه تقلب و تخلف در صنعت بیمه و حضور تمام قد صنعت بیمه در خدمات‌رسانی به زائران اربعین را می توان جزو دستاوردهای صنعت بیمه در کشور برشمرد که در کارنامه سال 1401 به ثبت رسید.

چالش دو رشته بیمه زیان ده برای صنعت بیمه

دراین میان، شاید بتوان از رشته بیمه‌های شخص ثالث و درمان به عنوان مهمترین چالش های صنعت بیمه در سال 1401 نام برد.

نابرابری حق بیمه دریافتی و تعهدات شرکت های بیمه‌ای در رشته بیمه شخص ثالث و درعین حال عوارض تحمیلی دریافتی از شرکت های بیمه ای، موضوعی است که همواره صنعت بیمه را با چالش هایی روبرو می کند.

ازسوی دیگر، در سال 1401، تعرفه درمان چندین بار دستخوش تغییر شد و این اتفاق درحالی بود که شرکت ‌های بیمه ای به صورت سالانه و با یک نرخ ثابت، بیمه نامه تکمیل درمان را صادر می کنند.

1402 پیش روی صنعت بیمه کشور

راه‌اندازی کامل سامانه جامع اطلاعاتی حوادث کشور، ایجاد بسترهای مناسب برای رتبه ‌بندی صحیح شرکت های بیمه ای، اصلاح آیین نامه توانگری، معرفی هرچه بهتر صنعت بیمه به افراد جامعه و تلاش بیشتر برای ارتباط با نهادهای بالا دستی، بخشی از برنامه هایی است که همت مضاعف بیمه مرکزی را در سال 1402 می طلبد.

به هر روی در سالی که بر صنعت بیمه گذشت، هرچند که برخی  چالشها تاثیرات خود را  بر پیکره صنعت بیمه وارد کرد اما در این بین فعالان صنعت بیمه با وجود محدودیت‌های ایجاد شده، نگاه جدی‌تری را به بسترهای فناوری اطلاعات در فروش و ارائه خدمات پس از فروش داشتند و اتفاقات مثبتی را رقم زدند.

واقعیت این است  که معرفی صحیح و درست خدمات صنعت بیمه در جامعه می تواند به خوبی شکل بگیرد که این مهم نیاز به همدلی و همراهی هرچه بیشتر میان فعالان صنعت بیمه و رسانه‌های تخصصی این صنعت دارد.

ارسال نظر