شناسه خبر : 33071

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

برخی از شرکت‌های بیمه خود را پشت ضعف‌ها پنهان کرده‌اند

برخی از شرکت‌های بیمه خود را پشت ضعف‌ها پنهان کرده‌اند

تاثیرجدی ورود فناوری های نوین برتحولات فرهنگی واجتماعی در یک دهه اخیر،فناوری‌ که حتی بر زوایای مختلف زندگی خصوصی و اجتماعی افراد هم تأثیر گذاشته و تغییرات زیادی را ایجاد کرده است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، شاید به  دلیل همین سرعت، حرکت  همگام با فناوری روز دنیا به امری اجتناب ناپذیر برای کسب و کارها تبدیل شده است.

هر چند که به نظر می رسد که اگر انتقال فناوری نوین در کسب و کارهای خدمات محور با نیازمندی‌‌های جامعه‌ی مطابقت نداشته باشد ، تاثیرات جدی را نیز بر نوع کسب و کار بگذارد.

دراین بین، نوع کسب و کار صنعت بیمه هم، هرچند آهسته تر از سایر صنایع، دچار دگرگونی هایی شده که وجود طیف گسترده ای از ذینفعان، اهمیت نحوه گذار از شیوه سنتی به تمرکز بر تکنولوژی های  روزآمد را در این صنعت بیشترکرده است.

به همین منظور چابک‌آنلاین گفتگویی با هادی فلاح‌تفتی، مدیرعامل شرکت بیمیک داشت که از نظر می‌گذرد؛

چابک‌آنلاین: سامانه بیمیک چگونه شکل گرفت؟

هادی فلاح تفتی: به دلیل شناختی که از نحوه فعالیت نمایندگان شرکت‎‌های بیمه ‌ای داشتیم، از چالش‌های همکاران خود در حوزه دیجیتال آگاه بودیم. 

به این فکر کردیم که کاری کنیم تمامی دغدغه‌های شبکه فروش با هم مرتفع شود و پس از چند ماه کار تحقیقاتی به این سیستمی که امروز وجود دارد رسیدیم. شکل‌گیری سامانه بیمیک از اواخر سال 96 کلید خورد، در سال 97 ثبت شد و در سال 98 هم شرکتی دانش بنیان شد.

چابک‌آنلاین:شبکه فروش صنعت بیمه چگونه می‌تواند همگام با سایر کسب وکار ها، کسب و کار خودرا رشد دهد؟

هادی فلاح تفتی: انباشته کردن مسئولیت های هر روزه شبکه فروش  کار صحیحی نیست ، بلکه باید به آنها کمک کرد که بتوانند با آسودگی خاطر به حوزه اصلی وظیفه خود یعنی بازاریابی و فروش برسند. 

واقعیت این است که همواره مسئولیت های شبکه فروش را افزایش می دهند که این امرباعث می شود که به کار اصلی خود نمی رسند و اینگونه شرکت های بیمه ای متضرر می‌شوند و درآمد شبکه فروش هم کم می‌شود. 

به همین دلیل در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که نمایندگان بیمه این شغل را کنار می‌گذارند و یا به عنوان شغل دوم به آن نگاه می کنند.

نکته مهم این جا است که این نمایندگان سابقه و تحصیلات بیمه‌ای خوبی دارند وحتی اگر به صورت مستقیم برای آنها سرمایه‌گذاری نشده باشد اما به صورت غیرمستقیم هم هزینه و زمان زیادی برای کسب  تجربه آنها صرف شده اما متاسفانه از این سرمایه عظیم نیروی انسانی به نحوی که شایسته آنها است بهره برداری نمی‌شود.

چابک‌آنلاین: آیا موضع گیری‌هایی در خصوص فناوری وجود دارد؟

هادی فلاح‌تفتی: هیچ موضع‌گیری در مقابل فناوری وجود ندارد زیرا جزء لاینفک زندگی است که قرار است به ما کمک کند.

شرکت‌های بیمه  به تصور فروشی که امکان داشت اتفاق بیفتد شروع به حمایت چندجانبه از اگریگیتورها کردند، یعنی قراردادهای خاص با آنها بستند و کارمزدهای خاصی هم به آنها  اختصاص دادند و از طرفی صندوق‌هایی برای آنها ایجاد کردند.

در حالیکه در خیلی از شرکت‌های بیمه، نمایندگان هیچ صندوقی حتی به میزان 24 ساعت ندارند  و نمایندگان اگر حق بیمه را تا ساعت 12 شب واریز نکنند خسارت احتمالی بر عهده آنهااست و هم صبح سیستم صدور آنها بسته می شود.

اما می‌بینیم که بعضی از اگریگیتورها ماه‌ها است  که حق بیمه‌هایی را که گرفته‌اند هنوز به شرکت‌های بیمه پرداخت نکرده‌اند و تازه می‌خواهند برای آنها تقسیط کنند و این انصاف نیست. 

درست است که شرکت‌های بیمه‌ای باید با کارگزاران برخط کار کنند اما باید از شبکه نمایندگان خود بیشتر حمایت کنند.

هادی فلاح تفتی

چابک‌آنلاین: سامانه‌های هوشمند سازی بیمه همچون بیمیک چه امکاناتی را در اختیار شبکه فروش قرار می‌دهد؟

هادی فلاح تفتی: سامانه بیمیک از ابتدا تنها برای توانمندسازی فروش نمایندگان و کارگزاران راه اندازی شد، با هدف اینکه کمترین هزینه را برای آنها داشته باشد و بتواند در قالب یک سامانه یکپارچه و کار جمعی، کاری قابل رقابت انجام دهد. 

بیمیک از دل اعضای شبکه فروش صنعت بیمه بیرون آمد و به همین دلیل به دغدغه های آنها آگاهی داشتیم. 

بیمیک، وبسایت فروش و خدمات آنلاین را در اختیار هر نماینده و کارگزار به صورت مستقل قرار می‌دهد تا بتوانند سایت فروش آنلاین خود را بدون دغدغه و با کمترین هزینه داشته باشند و آن هزینه‌ای را که قرار است برای خرید و پشتیبانی بگذارند برای تبلیغات و تولید محتوا انجام دهند تا بتوانند یک مقدار رقابت کنند.

از ابتدا می‌دانستیم که فعالیت انفرادی در این حوزه جواب نمی‌دهد زیرا در هزینه‌ای که سایر مجموعه‌ها در این حوزه متحمل شده‌اند، اختلاف بسیار زیاد است و تلاشمان این بود که بتوان یک کار جمعی در قالب انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی داشته باشیم تا با عددهای جزء بتوان کارهای بزرگ مانند تبلیغات انجام داد.

بارها به سراغ سندیکای بیمه‌گران و بیمه مرکزی رفتیم اما کاری انجام ندادند، تعریف بسیار شنیدیم که "چه طرح و ایده خوبی دارید و جواب می‌دهد اما در حوزه مسئولیت ما نیست" و ما را بین بیمه مرکزی و سندیکا پاس کاری کردند.

چابک‌آنلاین: درحال حاضر چه تعداد از نمایندگان صنعت بیمه از خدمات بیمیک استفاده می‌کنند؟

هادی فلاح‌تفتی: بیش از دوهزار و 100 نماینده و کارگزار بیمه برروی پلتفرم سامانه بیمیک خدمات دریافت می‌کنند اما واقعیت این است که فعالیت آنها همیشه ارای نوسان است.

 شرکت‌های بیمه باید نمایندگان خود را برای کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ آموزش دهند و حتی می‌توانند یک واحد فروش آنلاین و یا دیجیتال مارکتینگ داشته باشند و از نمایندگان خود هم حمایت کنند.

برای فروش آنلاین به گرافیست، نیروی تولید محتوا و سئو کار نیاز است یعنی حداقل ماهی 40 تا 50 میلیون تومان هزینه، آیا نماینده بیمه می‌تواند چنین هزینه‌ای بکند؟ 

بنابراین شرکت‌های بیمه‌‎ای می‌توانند این کار را به صورت متمرکز انجام دهند و کارشناس  گرافیست و تولیدمحتوا  استخدام کنند و نیازهای نمایندگان را به صورت متمرکز و مطلوب برطرف کنند.

چابک آنلاین: آیا شرکت‌های بیمه‌ای حمایت مناسبی از شبکه فروش درمسیر دیجیتالی شدن دارند؟ 

هادی فلاح‌تفتی: آیین‌نامه 75 شورایعالی بیمه در ماده 11  تصریح دارد که شرکت بیمه موظف است زیرساخت فروش آنلاین را برای نمایندگان خود فراهم کنند. 

شرکت‌های بیمه از شرکت‌هایی مانند بیمیک خیلی کم و در حد تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری استفاده می‌کنند که باز هم مساله مالی آن برای نماینده است نه شرکت بیمه. 

در چند سال اخیر با بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای مذاکره داشتیم که طبق آیین‌نامه شما موظف هستید این کار را انجام دهید و سرویس را برای نمایندگان راه اندازی کنید و سایت در اختیار آنها قرار دهید.

چابک آنلاین: ذائقه جامعه به سمت خدمات الکترونیک حرکت می‌کند، این امرچه تاثیری بر افراد جامعه و میزان استقبال آنها از بیمه می‌گذارند؟

هادی فلاح تفتی: قسمت عمده‌ای از جامعه ما به استفاده از خدمات الکترونیک عادت کرده‌اند و اگر صنعت بیمه نتواند خدمات خود را بروز کند، مردم از این صنعت دور می‌شوند. 

البته هردوطرف ماجرا در جامعه وجود دارد و کسب و کارهای سنتی هم باید حفظ شوند. 

مشتریان سنتی  هم وجود دارند و خواهند بود  اما نباید از توسعه هم غافل شد. 

گسترش خدمات دیجیتال در زندگی روزمره مردم اتفاق افتاده و به شدت هم توسعه پیدا می‌کند، آن قسمت را هم باید دید، اما واقعیت این است که بسیاری از خدمات صنعت بیمه را می‌شود به صورت آنلاین انجام داد و نوآوری‌های خوبی در این حوزه ایجاد کرد. 

برخی از شرکت‌های بیمه‌ای خود را پشت ضعف‌هایی که در صنعت بیمه وجود دارد پنهان کرده‌اندو یا نمی‌خواهند سرمایه گذاری و فعالیت درخوری در این زمینه داشته باشند.

چابک آنلاین:آیا بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر صنعت بیمه برنامه‌ای برای رشد استارت آپ‌های بیمه ای و کاهش چالش‌های آنها داشت؟

هادی فلاح تفتی: آیین نامه 92/2 که آمد به ما گفتند باید مجوز کارگزاری آنلاین بگیرید، گفتیم ما در حوزه خدمات هستیم نه فروش محصولات بیمه ای، گفتند در حال حاضر همه را کارگزار برخط می‌بینیم اگر در آینده تفاوتی قائل شدیم شما را جدا می کنیم .

این اتفاق درحالی بود که نوع کسب و کار ما فروش بیمه نیست که مجوز کارگزاری آنلاین بگیریم و تنها وب سایت در اختیار شبکه فروش قرار می دهیم. 

درحالیکه اکنون بیش از 20 استارت آپ با خدماتی کاملا متمایز در صنعت وجود دارد که متاسفانه خیلی کم و به سختی دیده و شنیده می‌شوند.

مدیران مربوطه در پژوهشکده بیمه اطلاعات عالی و بروز از دنیا می‌دادند اینکه چه اتفاقاتی در جهان درحال وقوع است اما خروجی آن شد آیین نامه 92/2 . 

مدیرانی را در صنعت بیمه می‌بینیم که پنل‌های تخصصی برای تحول دیجیتال در صنعت بیمه می‌گذارند درحالیکه در شرکت‌های خود کارجدی  انجام نداده‌اند. 

درحالیکه که باید رقابت سالم شکل بگیرد اما برخی از شرکت‌های بیمه در این حوزه هیچ  کمکی نکردند.

بحث دامپینگی که در صنعت بیمه انجام شد، البته عمدتا با همکاری شرکت‌های بیمه، بر اعتماد مردم تاثیرگذار بود.

بیمه مرکزی باید شرکت‌های بیمه را ملزم به رعایت آیین نامه 75 کند، در حالیکه یک شرکت بیمه سایت فروش آنلاین را خود بالا می آورد و بعد به شبکه فروش می گوید چون سایت برای من است کارمزد نمی‌دهم و تنها هزینه صدور پرداخت می‌کنم.!

در حالیکه زیرساخت باید ابزار دست نماینده برای فروش بهتر باشد.

هادی فلاح تفتی

ارسال نظر