شناسه خبر : 28942

آیین نامه فعالیت کارگزاران برخط نیازمند بازنگری و تغییر است

آیین نامه فعالیت کارگزاران برخط نیازمند بازنگری و تغییر است

استارت آپ های بیمه ای مخالف نظارت بر فرآیندهای صدور بیمه و بازیگران آن نیستند و اتفاقا چون اساس کسب وکارهای دانش بنیان بر بهره گیری از فناوری بنا شده، انطباق پذیری بازیگران آنلاین به مراتب سریع تر از دیگر فعالان در این عرصه است.

به گزارش چابک آنلاین، تجمیع انحصاری API  ها در یک شرکت خصوصی(آمیتیس) باعث می شود که استارت آپ های این صنعت ملزم به استعلام قیمت، صدور بیمه نامه و پرداخت فقط از طریق این سامانه شوند.

این یعنی، سیاست گذار می تواند در هر زمان و بنا بر هر مصلحتی ، جلوی صدور بیمه و ارتباط تجاری آزادانه بین فعالان بازار بیمه را بگیرد.

درحاشیه  چهاردهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه، پای صحبت های مدیرعامل ازکی نشستیم تا به تشریح  دغدغه  خود در مورد سوییچ بیمه بپردازد.

حامد ولی پوری در میان سخنانش، تاکید می کند که منتقدان طرح سوییچ با شان نظارتی بیمه مرکزی مساله ای ندارند؛ نقدها معطوف به ایجاد زمینه ای برای انحصار در این طرح است.

او براین باور است که به عنوان اگریگیتور باید حق انتخاب داشته باشد و اجباری برای استفاده از خدمات یک شرکت خاص برای او ایجاد نشود.

مساله ای که اجرای سوییچ برای شما به عنوان اگریگیتور ایجاد می کند چیست؟

ولی پوری:  یک کسب و کار وقتی راه اندازی می شود، تمام تلاش خودر ا به کار می گیرد که بتواند ارزش افزوده ایجاد کند و کالای ارزشمندی به مخاطب خود ارائه بدهد، با این هدف که بتواند در بازار سهمی را به خود اختصاص دهد.

درنتیجه اصالت یک کسب و کار به ایجاد ارزش افزوده است. 

درصنعتی مثل بیمه ، برای ایجاد این ارزرش افزوده به سرویس هایی نیاز داریم که بخشی  در اختیار رگولاتور است.

چون به واسطه نقشی که برای خود تعریف کرده، یکسری از سرویس ها را در اختیار گرفته است.

بخشی از این سرویس ها در اختیار تامین کنندگان دیگر (شرکت بیمه ) است.

برای ما به عنوان یک اگریگیتور مهم است که بتوانیم این سرویس ها را به سهولت دریافت کنیم. 

درسوی دیگر، موضوعی که اهمیت دارد این است که با استفاده از این سرویس ها ، علاوه بر این که کیفیت خدمات خود را بالا ببرد این همسانی درارتقای کیفیت باید هم در فعالیت اگریگیتور و هم در فعالیت ارائه دهنده سرویس وجود داشته باشد.

درتمام کشورهای دنیا برای اینکه این اتفاق بیفتد، رگولاتورها و تامین کنندگان دیگر این سرویس را در یک فضای غیرانحصاری و رقابتی در اختیار دیگران قرار می دهند.

اگررقابتی بین بقیه تامین کنندگان شکل بگیرد برای اینکه بتوانند سهمی از بازار بگیرند، به اجبار باید سرویس خود را ارتقا دهند. 

اما اگر فقط یک شرکت این خدمات را ارائه دهد، دیگر نیازی به بهبود و ارتقای کیفیت سرویس خود ندارد.این همان آسیبی است که انحصار به ما وارد می کند.

انتظار داریم سرویس مورد نیازرا در یک بستر رقابتی دریافت کنیم که امکان رشد و بهبود کیفیت داشته باشد تا کسب و کار ما هم به همان نسبت ارتقا پیدا کند.

بیمه مرکزی امکان ارائه سرویسی را که مورد  نیاز کسب و کار ما است، به صورت انحصاری در اختیار یک شرکت قرار داده است. 

شرکتی که رقیبی ندارد تا نگران سهم خود از بازار باشد، دلیلی هم ندارد که بخواهد کیفیت خدمات خود را ارتقا دهد.

در این میان ، مجبورم خدماتم را بهبود دهم، درحالی که سرویسی که برای بهبود خدماتم نیاز دارم، ارتقا پیدا نمی کند، چون نیازی به این ارتقا احساس نمی کند.

شان نظارتی بیمه مرکزی محترم است.

معتقدم بیمه مرکزی به عنوان تنظیم گر باید در بازار حضور داشته باشد، اما فقط به عنوان تنظیم گر؛ برای اجرای نقش تنظیم گری نباید نقش اجرایی بپذیرد.

وقتی این الزام را برای کسب و کارها قرار می دهد که باید از شرکتی که معرفی می کند سرویس دریافت کنیم و از طرفی کسب و کار مجموعه های شبیه ما وابسته به این سرویس است، مثل این است که بیمه مرکزی در حوزه اجرا نقش ایفا می کند.

در نتیجه می توان گفت دراین شرایط ، شاهد ورود نهاد ناظر به عرصه اجرا و کسب و کار هستیم که اشتباه است.

ما به بیمه مرکزی می گوییم شما به هر شیوه ای که مایل هستید در صنعت بیمه وظایف نظارتی خود را انجام دهید.

ما هم انجام این وظایف را محترم می دانیم، اما خط قرمز ما انحصار و ورود نهاد تنظیم گر به بازار است.

بیمه مرکزی در تریبون های مختلف در مورد انتقادات مطرح شده پاسخ ها و توضیحاتی ارائه کرده؛ شما با پاسخ بیمه مرکزی قانع شدید؟

ولی پوری: خیر،البته همچنان در حال مذاکره هستیم.

بیمه مرکزی استدلال هایی دارد، ماهم استدلال هایی را مطرح کردیم. از طرفی به این نتیجه رسیده ایم که یک بار دیگر درباره آیین نامه فعالیت کارگزاران برخط هم با بیمه مرکزی مذاکره کنیم.

لازم است درشرایط فعلی نظر ما دوباره درخصوص این آیین نامه شنیده شود، چون حدود سه سال پیش تدوین شده ونیازمند بازنگری و تغییر است.

 

پیشنهادی برای رفع مشکلات و مسائلی که درباره اجرای سوییچ به آن ها اشاره کردید، دارید؟

ولی پوری: من راه حل ندارم چون رگولاتور نیستم. 

بیمه مرکزی اگر می خواهد نظارت کند باید بتواند راه حل خود را طراحی کند.شان حضور این نهاد همین است. 

من می گویم اگر می خواهید راه حلی طراحی کنید، به گونه ای نباشد که کسب و کارها را دچار چالش کند.

اساسا یکی از مسائلی که ایجاد سامانه متمرکز در صنعت بیمه که در آن همه API ها در اختیار یک شرکت خاص باشد، ایجاد می کند،این است که قدرت چانه زنی اگریگیتورها با شرکت های بیمه را می گیرد.

مثلا وقتی ازکی بخواهد بیمه سینا یا آسیا را بفروشد، به شرکت بیمه می گوید اگر AIP را توسعه دهی به شکلی که امکان صدور بیمه نامه در لحظه وجود داشته باشد، من می توانم تجربه بهتری برای مشتری ایجاد کنم و این به معنای افزایش فروش  است.

شرکت بیمه به عنوان یک بنگاه اقتصادی این پیشنهاد و هزینه و فایده آن را بررسی می کند و به این نتیجه می رسد که این اقدام را در اولویت قرار دهد یا نه.!

این هم به معنای قدرت چانه زنی ازکی با شرکت بیمه است و هم ارتقای سطح ارائه خدمات و ایجاد ارزش افزوده، که همان صدور بیمه نامه در لحظه و بالا رفتن میزان فروش و موارد دیگر است.

نکته دیگر این که ما مدت ها این درخواست را داشتیم که وب سرویس های صدور بیمه نامه ایجاد شود.

قبل از اینکه موضوع سوییچ مطرح شود، من با شرکت فناوران مذاکراتی داشتم که این امکان را ایجاد کنند، چون در مدل کسب و کاری که داریم به این امکان نیاز داشتیم.

مشتری وقتی بیمه نامه خریداری می کند و بیمه نامه در لحظه برای او صادر نمی شود، برایش سوال ایجاد می شود که چرا هزینه دریافت شد اما بیمه نامه صادر نشد؟

 73 درصد از ریزش خرید ما به همین دلیل است که مشتری اعتماد ندارد.

صدور بیمه نامه چه فرقی با صدور بلیت هواپیما که در لحظه به دست مشتری می رسد دارد؟

اگر بتوان  در لحظه بیمه نامه صادرکرد بسیاری از مشکلات حل می شود.

اگر رگولاتور بخواهد  نیاز کسب و کار من را به صورت انحصاری و اجباری ارائه کند، با این موضوع مشکل دارم. معتقدم این سرویس ها باید در یک فضای مناقصه ای ارائه شود.

به من بگوید این سرویس را بیست شرکت ارائه می کند. من هم بررسی و در نهایت انتخاب می کنم که سرویس مورد نیازم را از چه شرکتی خریداری کنم.

به نظرم بیمه مرکزی باید دسترسی دیتاها را با استانداردهایی که دغدغه ها در آن لحاظ شود در اختیار شرکت های مختلف قرار دهد و من هم حق انتخاب داشته باشم. 

چون این سرویس نیاز کسب و کار من است. 

اما درنهایت فکر می کنم باید با تعامل و مذاکره به یک مدلی برسیم که هم وظایف نظارتی بیمه مرکزی محقق شود و هم کسب و کارها آسیب نبینند.

 

 

ارسال نظر