شناسه خبر : 26052

اهمیت نقش فناوری مالی در توسعه کسب‌وکار‌ها

اهمیت نقش فناوری مالی در توسعه کسب‌وکار‌ها

دبیرکل انجمن مهندسی مالی ایران گفت: تحول در کسب‌وکار‌ها و بازارسازی آن نیازمند ابزار‌های مناسب همانند فناوری خدمات مالی (فین تک) است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، فریدون رهنمای رودپشتی در چهارمین کنفرانس سالانه فناوری مالی که به میزبانی فرابورس ایران برگزار شد، فناوری مالی را زمینه‌ساز کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: هر کشوری که بخواهد از فین‌تک برای توسعه اشتغال، رشد کسب‌وکارها، افزایش تولید ناخالص داخلی استفاده کند بی‌شک نیازمند تدوین قوانین مشخص در این زمینه است که ارکان بازار سرمایه اعم از سازمان بورس و فرابورس می‌توانند در این حوزه کمک کنند.

سروش خواجه‌حق‌وردی معاون عملیات بازار فرابورس ایران هم در این نشست با اشاره به روند رو به رشد فین‌تک در سال‌های اخیر گفت: این حوزه به ویژه در زمینه فناوری بیمه، پرداخت، حوزه نظارتی بازار سرمایه، امنیت سایبری و بلاک چین فعالیت دارد.

معاون عملیات بازار فرابورس ایران به استفاده بورس‌های بزرگ دنیا از جمله نزدک از فین‌تک اشاره کرد و افزود: اکنون در بازار سرمایه داده‌ها از فرمت پی دی اف به فرمت اچ تی ام ال تبدیل شده‌اند و شرکت‌های دیتا پراسسینگ فعالیت پررنگی پیدا کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در بازار سرمایه تصریح کرد: اخیرا فین‌تک‌ها از داده‌های تحلیل احساسات شبکه‌های اجتماعی و آژانس‌های خبری برای تصمیم‌گیری معاملاتی استفاده می‌کنند.

حق‌وردی با بیان اینکه پلتفرم‌های آنلاین معاملاتی بازارگردان‌ها ذیل فین‌تک قرار دارد، افزود: این پلتفرم‌ها می‌تواند معاملات الگوریتمی را فراهم توسعه بخشد و در تکنولوژی الگوریتمی، بازارگردان می‌تواند سفارش را در دو سمت دفتر سفارش به صورت لحظه‌ای بگذارد.

سعید مستشار معاون مالی و اداری بانک مرکزی هم در این نشست به نقش فین‌تک در اقتصاد دیجیتال پرداخت و گفت: فین‌تک‌ها با سه روش «کاهش هزینه بازیگران و افزایش کیفیت ارائه سرویس‌های مالی»، «هوشمندی در ارزیابی ریسک (توانایی استارتاپ‌ها در ارزیابی خطر‌ها و ریسک‌ها)» و «ارزش‌آفرینی برای مشتریان»، صنعت مالی و بانکداری را متحول کرده‌اند.

مستشار افزود: فین‌تک می‌تواند در حوزه نظارت هوشمند و خدمات نوین مثل کپی تریدینگ و الگوریتم‌ها بسیار کمک‌کننده باشد. در حال حاضر نیز در حوزه نظارت هوشمند، احراز هویت الکترونیک و … گام‌های خوبی از سوی نهاد ناظر بازار سرمایه برداشته شده است.

مهدی معدنچی دبیر علمی کنفرانس علمی فین‌تک هم در چهارمین کنفرانس سالانه فناوری مالی ضمن ابراز امیدواری از دستیابی کنفرانس به اهداف خود در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: ثمره برگزاری سه دوره از این کنفرانس تا کنون این بوده که سمت‌وسوی پژوهش‌ها و محیط آکادمیک به این سو سوق داده شده است.

ارسال نظر