شناسه خبر : 26298

کشور با توزیع غلط و نادرست نیروی پزشکی مواجه است

کشور با توزیع غلط و نادرست نیروی پزشکی مواجه  است

رئیس هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی کرج گفت: در کشور کمبود پزشک نداریم بلکه به دلیل سوء مدیریت با توزیع غلط و نادرست نیروی پزشکی مواجه هستیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالرسول صداقت، اظهار کرد: در کشور کمبود پزشک نداریم بلکه به دلیل سوء مدیریت با توزیع غلط و نادرست نیروی پزشکی مواجه هستیم. گاهی در شهرستان‌های دوردست پزشک، دندانپزشک، ماما و نیروهای پزشکی وجود ندارد و در مقابل در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های بزرگ متمرکز شده‌اند.

وی ادامه داد: راه حل مشکل کمبود پزشک در  شهرهای کوچک این نیست که بر تعداد دانشجوی پزشکی اضافه کنیم زیرا همین پزشکان فعلی نیز گاهی حق و حقوق خود را یک سال دیرتر و زمانی دریافت می‌کنند که ارزش آن پول کمتر شده است.

وی افزود: به عنوان یک پزشک بخش‌خصوصی بین ۶ تا ۱۰ ماه طول می‌کشد تا بیمه‌هایی مانند تامین اجتماعی و بیمه‌های تکمیلی پول ما را پرداخت کنند. بنابراین در چنین شرایطی به جای افزودن به دانشجوهای پزشکی که هشت سال فرآیند تحصیل آن‌ها طول می‌کشد، باید نیروی با تجربه امروز را علاقه‌مند به ماندگاری کنیم.

رئیس هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی کرج با اشاره به اینکه زیرساخت‌های پذیرش دانشجوی پزشکی بیشتر وجود ندارد، گفت: دولت در حالی با هزینه‌های بسیار گزاف دانشجویان پزشکی را افزایش می‌دهد که به جرات می‌توان گفت به هیچ عنوان دانشکده‌های پزشکی ظرفیت پذیرش دانشجوی بیشتر را ندارند و در نتیجه پزشکی از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود که سواد و تجربه کافی ندارد و مردم متضرر می‌شوند.

به گفته وی اشتباه‌ترین کاری که می‌تواند اتفاق بیفتد، افزایش سالانه ۲۰ درصدی تعداد دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی است.

صداقت در پایان مطرح کرد: بنابراین باید سیستم بیمه‌ای در کشور تقویت و  تعرفه‌ها واقعی و منطبق با تورم شود البته این نه به معنای فشار برمردم بلکه باید بیمه‌ها مکلف به پرداخت باشند. اکنون یک بیمار وقتی با دفترچه بیمه به پزشک مراجعه می‌کند حدود ۷۰ درصد هزینه را خود و ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه را بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌کند که این موضوع باید اصلاح شود.

 

ارسال نظر