شناسه خبر : 21045

مرخصی زایمان ۱۴۰۰ چند ماه است و چه قوانینی دارد؟

مرخصی زایمان ۱۴۰۰ چند ماه است و چه قوانینی دارد؟

هر خانم کارمندی که فرزندی به دنیا آورده است، نیاز به استراحت و مرخصی زایمان دارد. در این دوره، نوع قرارداد کاری که براساس آن مشغول به کار است، سابقه کار و زمان کار هیچ اهمیتی ندارد. حق مرخصی زایمان باید برای وی اعمال شود. هیچ کارفرمایی نمی تواند این حق مرخصی را از مادرانی بگیرد که برای تولد فرزند خویش روزشماری می‌کنند.

قوانین مرخصی زایمان

۱۲ هفته اول زندگی نوزاد، زمان بسیار مهمی برای بهبود جسمی مادران و پیوند روابط عاطفی با نوزادان است. تحقیقات نشان می‌دهد که مرخصی پس از تولد نوزاد هم برای والدین و هم برای کارفرمایان مزایایی دارد، از جمله افزایش شانس طولانی مدت شیردهی و اینکه یک سال بعد نیز در همان شرکت خود هستید! برای دانستن همه چیز درباره مرخصی زایمان ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

تامین اجتماعی، پزشکِ همراه زنان باردار

تامین اجتماعی با ارائه مرخصی زایمان به زنان شاغلِ باردار در طی سال‌های گذشته، از نگرانی‌های زنان و مادران شاغل کم کرده است. مادران می‎‌توانند از مرخصی بارداری ۹ ماهه بدون نیاز طرح دعوا در دیوان عدالت اداری، استفاده کنند.

قوانین مرخصی زایمان و مرخصی استعلاجی

براساس قانون تنظیم جمعیت خانواده که در بیست خرداد نود و دو در مجلس تصویب شد. مرخصی زایمان برای زنان بارداز شاغل از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش پیدا کرده است.

مرخصی زایمان؛ سابقه‌ای که سوخت نمی‌شود!

شاید با خواندن این تیتر ناراحت و غمگین شوید. شاید فکر کنید در طول مرخصی زایمان سایقه‌ای برای شما در نظر گرفته نشده و کسب و کارتان معلق است. اما چنین نیست. میزان مرخصی زایمان به عنوان بخشی از سابقه‌ی کار فرد محسوب می‌شود . استفاده از این مرخصی، بقیه مرخصی‌هایی را مختل نمی‌کند. این مرخصی‌ها برحسب قانون به افراد شاغل تعلق یافته است.

کمک هزینه بارداری بیمه تامین اجتماعی

همانطور که گفتیم مدت مرخصی زایمان جزو سابقه کاری فرد شاغل به حساب می‌آید. پس این فرد مشمول دریافت عیدی خواهند بود. همچنین در طول مرخصی بارداری مادر کمک هزینه بارداری دریافت می‌کند. همین کمک هزینه به عنوان دستمزد مدت مرخصی شناخته می‌شود. سازمان تامین اجتماعی این مبلغ را درمورد شرکت‌های خصوصی تقبل می‌کند.

میزان حقوق مرخصی زایمان

یکی از مهم‌ترین سوالات این است که میزان حقوق در مرخصی زایمان چقدر است؟

فرمول محاسبه حقوق ایام مرخصی استعلاجی زایمان به شرح زیر می باشد:

مبلغ قابل پرداخت = مدت زمان استراحت  *  ۳ / ۲  * متوسط دستمزد روزانه در ۹۰ روز قبل از استراحت

۷۲۰۰۰۰۰ = ۱۸۰  *  ۳ / ۲  * ۶۰۰۰۰

البته این میزان حقوق مرخصی زایمان در سال ۱۴۰۰ است.

مرخصی استعلاجی؛ استراحتگاه مادران باردار

چنانچه در دوران زیبای بارداری مادر به علت بیماری یا مشکلی نیاز به استراحت داشته باشد و پزشک نیاز به این استراحت را تایید کند، مادر باردار حق استفاده از مرخصی استعلاجی دارد. این مرخصی، مرخصی بارداری را مختل نکرده و از مدت آن نیز نمی‌کاهد.

در صورتی که مرخصی استعلاجی از ۷ روز در هر نوبت یا ۱۵ روز در یک سال تجاوز نکند، با تاییدیه پزشک معالج به مشکل بر نخواهید خورد. حال فرض کنید مرخصی بیشتر از پانزده روز و کمتر از شصت روز باشد، در این شرایط نه تنها نیاز به تایید پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی وجود دارد؛ بلکه اگر این مقدار مرخصی بیشتر از حد گفته شده باشه باید به تایید شورای پزشکی تامین اجتماعی برسد.

بارداری1

مرخصی زایمان به ۹ ماه افزایش پیدا کرده است

همچنین پرداخت دستمزد ایام بیماری در شرکت‌های خصوصی را نیز تامین اجتماعی پرداخت خواهد کرد که این مدت به عنوان سابقه فرد محسوب خواهد شد.

قوانین تامین اجتماعی برای مرخصی زایمان

مرخصی بارداری تامین اجتماعی برای زنان بارداری که بیمه تامین اجتماعی دارند از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یافته است.اما این موضوع نکاتی دارد که باید به آن توجه نمایید:

۲. بیمه شده توانایی این را دارد که به جای کمک هزینه‌های نامبرده، مبلغی وجه نقد را از سازمان تأمین اجتماعی درخواست نماید.

۳. طبق ماده ۷۶ قانون کار در مواردی که به تشخیص پزشک سازمان تأمین اجتماعی:

  • نوع کار برای کارگر باردار خطرناک یا سخت به حساب بیاید
  • وی از انجام آن عاجز یا برای فرزند او مشکل ساز شود.

کارفرما باید تا پایان دوره بارداری کارگر بدون کسر حقوق کار مناسب تر و سبک‌تری به او ارجاع نماید.

۴. براساس ماده۶۸ قانون تأمین اجتماعی، اگر زن یا همسر او بیمه شده‌ی تامین اجتماعی باشد، اگر یک سال قبل از وضع حمل، حق بیمه شصت روز را پرداخته باشد؛ می‌تواند از کمک هزینه‌ها و معاینه‌های پزشکی و معالجات قبل، حین و بعد زایمان استفاده کند.

مرخصی زمان شیردهی زنان شاغل

ممکن است شنیده باشید که سازمان بهداشت جهانی  (WHO) شیردهی را حداقل به مدت شش ماه توصیه کرده است، اما دلیل این امر چیست؟ خوب ، تغذیه با شیر مادر یکی از موثرترین روش‌ها برای تأمین سلامت کودک است.

قوانینی در ایران برای حمایت مادران هنگام تغذیه‌ی نوزاد با شیر تصویب شده است. طبق این قوانین، آن دسته از مادرانی که به کودک خود شیر می‌دهند، می‌توانند روزانه از یک ساعت مرخصی برای شیر دادن فرزندان خود استفاده کنند! همچنین مادرانی که نوزادانشان را نزدیک به محل کارشان گذاشته‌اند و امکان رفت و آمد برای آنها راحت است، می‌توانند این مرخصی یک ‌ساعته را سه نوبت در روز استفاده کنند، البته درصورتی‌که مجموع مرخصی استفاده‌شده در هر روز بیشتر از یک ساعت نشود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی زایمان و قوانین آن به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/maternity-leave/

<<جالب است بدانید: مادران شیرده تا پایان دو سالگی کودک، پس از هر سه ساعت، نیم ساعت فرصت شیر‌دهی دارند.>>

این فرصت جزو ساعات کار آنان محسوب می‌شود.

<<اگر زنان باردار یا تازه فارغ شده از این ویژگی استفاده نکنند، این ساعات مرخصی جمع نشده یا نمی‌توانند در صورت استفاده نکردن هزینه‌ی آن را دریافت کنند.>>

بارداری2

مادران شیرده تا پایان دو سالگی کودک، پس از هر سه ساعت، نیم ساعت فرصت شیر‌دهی دارند.

 

مرخصی زایمان دوقلو

حال بیایید فرض کنیم که مادر صاحب فرزند دوقلو باشد. در این شرایط، طبق قانونی که در شرکت وجود دارد، این مادران می‌توانند ۱۲ ماه میزان مرخصی زایمان دریافت کنند. اگر مادران شاغل فرزندان را با شیر خود تغذیه می‌کنند، می‌توانند روزانه ۲ ساعت مرخصی ساعتی تا حداکثر سه نوبت برای شیردهی به فرزند خود بگیرند.همچنین ساعات مرخصی شیردهی، جزو ساعات کار مادر حساب خواهد شد.

 

مرخصی زایمان مردان

در سال ۱۳۹۲ قانونی تصویب شد که بر اساس آن، آقایانی که هم خود و خانمشان شاغل هستند، می‌توانند از مرخصی زایمان استفاده می‌کردند. شرط استفاده از این مرخصی یکی شاغل بودن خانم و دیگری اینکه خانم‌ها حتماً از مرخصی زایمان باید استفاده می‌کردند. در آن موقع، مدت مرخصی زایمان برای آقایان ۱۴ روز بود. این مدت زمان مازاد بر مرخصی استحقاقی بوده و به صورت تشویقی در نظر گرفته می‌شد.

در سال ۱۳۹۶ مدت مرخصی در سازمان‌های دولتی به سه روز کاهش پیدا کرد. در خصوص بخش خصوصی خود مدیران شرکت‌ها می‌توانند، مدت زمان مرخصی ۱۴ روز را در نظر بگیرند؛ اما حداقل سه روز در نظر گرفته شده است. نکته اصلی اینجاست که این مرخصی نباید جزو استحقاقی باشد.

نکته اصلی اینکه در صورت استفاده نشدن، این مرخصی خواهد سوخت و قابل ذخیره کردن نیست. همچنین اینکه همه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، ارتش و خدمات درمانی می‌توانند از این مرخصی استفاده کنند.

برگرفته از سایت بیمهhttps://bimeh.com

ارسال نظر