اختصاصی چابک آنلاین؛

نرم افزارقوی در زمینه مدیریت و ارزیابی ریسک بیمه‌های انرژی وجود ندارد

نرم افزارقوی در زمینه  مدیریت و ارزیابی ریسک  بیمه‌های انرژی وجود ندارد

یک کارشناس بیمه‌های نفت و انرژی، با بیان اینکه سرمایه واقعی شرکت‌های بیمه‌ نیروی انسانی، دانش ونرم افزار است، گفت: متاسفانه نرم افزاری قوی درحوزه مدیریت ریسک و ارزیابی ریسک درحوزه بیمه‌های انرژی وجود ندارد.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، جاوید حبیبی"درگفت وگو با چابک‌ آنلاین افزود:درحال حاضر برخی  از شرکت‌های بیمه ای‌،تجهیزات صنعت نفت را با نرخ‌های پایین‌تر از سطح بین المللی پوشش می‌دهند و با توجه به اینکه صنعت نفت، صنعتی ثروتمندی است بنابراین  حاضر است که با  هزینه بیشتر یک بیمه نامه قوی داشته باشد.

وی گفت: متاسفانه  برخی  از سیستم‌های کنترلی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع فولاد به صورت کامل به روزرسانی نشده که این امر منجر به یک ریسک انباشته در این صنعت  می شود.

وی، اذعان داشت که صنعت بیمه باید یک بیمه نامه کامل و با شرایط خوب به صنعت نفت بدهد، اتفاق مهمی که رخ داده این است که سرمایه‌های مورد بیمه در چند سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش یافته اما ارزش گذاری مجدد رخ نداده است.

این کارشناس بیمه‌های نفت و انرژی، ادامه داد: اگر تجدید ارزش دارایی‌ها به صورت منطقی و از طریق مسیر تخصصی و کارشناسی صورت نگرفته باشد، بیمه‌گذار در زمان بروز حادثه دچار یک انحراف از معیار برای دریافت خسارت شده وآسیب می‌بیند.

حبیبی، با اشاره به کنسرسیوم صنعت بیمه، گفت: این کنسرسیوم ظرفیت افزایش عضو را دارد و شرکت‌های بیمه‌ای هستند که دارای کارشناسان صاحب نظر درحوزه نفت هستند و بهتر است که نظر این مدیران هم در کنسرسیوم لحاظ شود تا اقدامات پیشگیرانه ‌تری اجرایی شود.

وی، افزود:کنسرسیوم موجود می‌تواند بزرگ‌تر شده و شرکت‌های بیمه‌ای بیشتری عضو آن شوند تا ریسک موجود بیشترتوزیع شود که این امر مستلزم وجود یک همدلی بیشتر بین شرکت‌های بیمه است که این همدلی به نفع خود صنعت بیمه و تمام صنایع بزرگ کشور خواهد بود.

این کارشناس صنعت بیمه، تصریح کرد: درمجموع دو موضوع است که شرکت‌های بیمه‌ای را در این صنعت با ریسک متراکم مواجه می کند که یکی در دسترس نبودن تجهیزات ماشین آلات است و دومی فشار ناشی ازتولید اضافه است که ریسک را افزایش داده وشرکت‌های بیمه‌ باید به این موضوع توجه کنند و بازرسی‌های دوره‌ای دقیق با تیم تخصصی انجام دهند.

وی، ادامه داد: صنعت نفت در ایران یک صنعت پیشرواست و این صنعت باعث تحول کشور شده و خیلی ازصنایع دیگر از کنار این صنعت بیرون آمدند وصنعت بیمه باید به گونه‌ای عمل کند که مدیران صنعت نفت بتوانند به شرکت‌های بیمه اتکا کنند.

این کارشناس صنعت بیمه و نفت، تصریح کرد: شرکت‌های بیمه باید بتوانند در تدوین مدیریت ریسک یکپارچه به مشتریان خود خدمات دهند و شرکت بیمه‌ای درآینده در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی موفق خواهد بود که بتواند به شرکت‌های نفتی خدمات مشاوره قوی در ایجاد ساختارمدیریت ریسک ارائه بدهد.

وی، معتقد است که ساختار صنعت بیمه باید به این سمت برود که کارگزارتخصصی با داشتن دپارتمان تخصصی درحوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، صنایع دریایی و فولاد به بیمه گذاران بزرگ خدمات تخصصی ارائه دهند.

این کارشناس صنعت بیمه و نفت، افزود: شرکت‌های بیمه‌ای باید روی آموزش نیروی انسانی، بخش نرم افزاری و افزایش سطح دانش کارشناس‌های خود در حوزه‌های نفت، گاز وپتروشیمی و فولاد برنامه ریزی داشته باشند ودر این زمینه هزینه‌هایی که می‌کنند یک سرمایه گذاری بلند مدت است.

حبیبی، بیان کرد: تاسیس شرکت های کارگزاری تخصصی در حوزه‌های نفت وانرژی یکی از الزاماتی است که وجود دارد و دنیا به این سمت رفته و ما هم دیر یا زود به این سمت خواهیم رفت.

ارسال نظر