شناسه خبر : 20517

اختصاصی چابک آنلاین؛

پهپادها ابزاری پرهزینه اما مناسب برای ارزیابی خسارت‌های بزرگ در صنعت بیمه

پهپادها ابزاری پرهزینه اما مناسب برای ارزیابی خسارت‌های بزرگ در صنعت بیمه

درعصرحاضر، پهپادها بعنوان ابزاری جدید برای ارزیابی ریسک و تسریع در رسیدگی به مطالبات در صنعت بیمه دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، پهپادها می‌توانند روی ساختمان‌ها و مناظر به پرواز درآیند و تصاویر دقیقی از ساختمان‌ها، سازه‌ها و محیط بگیرند و با بررسی مناطقی که کارشناسان صنعت بیمه به سادگی نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند یا دسترسی به آن خطر قابل توجهی برای ارزیابان خسارت ایجاد می‌کند، امور را تسهیل می‌کنند.

پهپادها در ارزیابی خسارت‌های با گستردگی بالا و یا مناطقی که ارزیابان خسارت بیمه امکان حضور در آن منطقه به واسطه خسارت ایجاد شده را ندارد، کمک کننده هستند.

برای بررسی خسارت های در ارتباط با بیمه دریایی، مانند آسیب بدنه، روبناها و محموله کشتی، مفید و کارآمد هستند.

ناگفته نماند که استفاده از پهپادها در صنعت بیمه دنیا محدود به ارزیابی خسارت نیست.

ساده‌تر اینکه از پهپادها می‌توان برای بررسی و بازرسی تاسیسات فنی مانند توربین های بادی، بررسی مناطق غیرقابل دسترس مانند بازرسی مخازن نفت، اندازه گیری ساختمان‌ها و تأسیسات و  رصد مناطق در معرض خطر بلایای طبیعی در راستای ارزیابی و مدیریت ریسک استفاده کرد.

دراین بین، به نظر می‌رسد که استفاده از پهپادها بعنوان ابزاری جدید در برخی از صنایع ایران هم مورد توجه قرار گرفته است.

به تازگی کامبیز عباسی، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، از رشد تقاضا و کاربری پهپادها در بخش کشاورزی و عرضه ۶۵ نوع پهپاد کشاورزی توسط ۱۲ شرکت در کشور در راستای هوشمندسازی بخش کشاورزی خبر داده است.

درصنعت بیمه بازرگانی اما استفاده از پهپادها با دیدگاه های متفاوت روبرو است.

عده ای از فعالان صنعت بیمه معتقدند که چه بخواهیم یا نخواهیم تکنولوژی درهر صنعتی باید وارد شود.

صنعت بیمه هم جدا از بقیه صنایع نیست بنابراین باید بررسی کنند که ابزاری همچون پهپاد تا چه میزان می‌تواند در ارزیابی خسارت در صنعت بیمه کمک کننده باشد.؟

در زاویه دیگر، برخی معتقدند که استفاده از این ابزار به دلیل هزینه‌ای که به بیمه‌گر برای گرفتن مجوز و استخدام تیم فنی تحمیل می‌کند کارساز و مقرون به‌صرفه نیست.

فراموش نکنیم که ایران بعنوان یکی از کشورهای دارای ریسک بالای خطرات طبیعی همچون سیل و زلزله مطرح  است.

یک کارشناس رسمی ارزیاب خسارت در گفتگو با چابک‌آنلاین اذعان داشت که 4 سال قبل سیلاب راه دسترسی خطوط انتقال آبی که قطر بزرگی داشت را شسته بود و امکان بازدید حضوری از مسیر وجود نداشت به همین دلیل درخواست بازدید با استفاده از پهپاد داده شد و برای اولین بار در ایران برای پروژه های طولی از پهپاد استفاده شد.

" علیرضا بیات"، با اشاره به حادثه زلزله قطور، گفت: در این حادثه هم برای شناسایی میزان آسیب و عکس‌های هوایی از پهپاد استفاده شد.

این کارشناس رسمی ارزیاب خسارت، افزود: در یک سیلاب که در جنوب کشور رخ داد و خطوط انتقال گاز باعث آب ماندگی و آسیب به ده‌ها هزار هکتار مزارع و گندم زارها شده بود؛ این حادثه به مستندسازی نیاز داشت زیرا در زمینی که سیلابی است نمی‌شود به صورت زمینی پیمایش کرد به همین دلیل برای 20 کیلومتر از آن از پهپاد استفاده شد.

بیات اذعان داشت که برای خسارت‌های کلی مانند سیل و زلزله و مدیریت بحران در ریزش پل‌ها و بسته شدن جاده‌ها استفاده از پهپادها در آنالیز اولیه شناسایی میزان آسیب دیدگی مفید است اما برای خسارت‌های موردی هنوز در صنعت بیمه جا نیافتاده و  بیمه‌گر بر روی استفاده از پهپاد تاکید ندارد.

متخصص‌ترین افراد پهپادی کشور آموزش ارزیابی خسارت را دیده‌اند

پهپاد222

این مدرس ارزیاب بیمه، اذعان داشت که یکسری از متخصص‌ترین افراد در زمینه استفاده از پهپاد،آموزش های  لازم را دیده اند و پروانه لازم در رابطه با خسارت پهپادها و استفاده از آنها برای کارها و امور بررسی خسارت را هم دریافت کرده‌اند و از پتانسیل‌های صنعت بیمه هستند که استفاده درست از آنها می‌تواند گره گشا باشد.

وی، با بیان اینکه "بیشتر بیمه‌گران متقاضی بازدید اولیه و شناسایی در بررسی میزان خطرات هستند"، گفت: باید توجه کرد که ارزیابی ریسک تکنیک‌های کمی، کیفی و آنالیز دارد که بدون مشارکت و همکاری افراد کارفرما که همان بیمه‌گذاران هستند، امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس رسمی ارزیاب خسارت، استفاده از پهپادها برای ارزیابی ریسک های  بزرگ را شیوه بسیار مناسبی دانست و گفت:درگذشته یک خط انتقال میعانات گازی از عسلویه تابندرعباس که  هرساله تحت پوشش بیمه هم قرار می‌گیرد، در یک دوره سر سیلاب خسارت خورد و دو نفر ارزیاب نزدیک به یک هفته یکی از سمت عسلویه و دیگری از  سمت بندرعباس خسارت‌ها را بررسی و مستندسازی کردند.

بیات، اظهار داشت: پهپادها این مزیت را دارند که اطلاعات واقعیت موجود را منتقل کنند و با استفاده از آنها می‌توان مسیرهای طولانی  را در دو تا سه روز مستند سازی کرد.

واقعیت این است که در حال حاضر  در صنعت بیمه در کشورهای  مختلفی در جهان همچون سوئد و فنلاند به صورت گسترده از پهپادها استفاده می‌کنند.

با این وجود استفاده از پهپادها برای ارزیابی ریسک در صنعت بیمه در تمام دنیا پیش نیازهایی همچون مجوز بهره برداری از آنها، پرورش ارزیابان خسارت برای مهارت در استفاده از این پهپادها و تدوین مجموعه‌ای از مقررات استانداردها را لازم دارد و اگرچه پهپادها مبالغ هنگفتی را برای بیمه‌گذاران صرفه جویی می‌کنند،  اما حرکت به سمت استفاده از این فناوری همچنان پرهزینه است.

ارسال نظر