شناسه خبر : 19655

تعهدات صنعت بیمه در زلزله هرمزگان ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شد

تعهدات صنعت بیمه در زلزله هرمزگان ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شد

رئیس‌ کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ارتباط صنعت بیمه و بازار سرمایه با خرید ۱۳۵ هزار میلیارد تومان سهام افزایش یافته گفت: بهادار کردن اوراق ریسک بیمه‌ای دیگر اتفاق مهمی است که اگر در بودجه ۱۴۰۱ تصویب شود، صنعت بیمه را متحول می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی،  غلامرضا سلیمانی در تشریح اقدامات انجام شده توسط بیمه مرکزی در صد روز نخست استقرار دولت سیزدهم گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که صنعت بیمه در این مدت انجام داده، بیشتر شدن ارتباط صنعت بیمه با بازار سرمایه بود که شامل خرید سهام و مهم‌تر از آن خرید اوراق بدهی است که دولت در بازار سرمایه عرضه کرده بود.  

وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم بازدهی بالاتری ایجاد کنیم، بخشی از سپرده‌های بانکی و نقدینگی مازادی را که داشتیم، در بازار سرمایه و اوراق بدهی دولت که با نرخ مناسب‌تری هم عرضه‌شده بود، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و تاکنون حدود هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این اوراق در صنعت بیمه خریداری شده و امیدواریم این اتفاق ادامه‌دار باشد تا هم سود بیشتری عاید شرکت‌های بیمه شود و هم مانعی برای ایجاد تورم باشد.  

رئیس‌ شورای عالی بیمه با تأکید بر اینکه همه شرکت‌ها باید ذخیره ریاضی بیمه زندگی را  جداگانه در صورت‌های مالی خود محاسبه کنند، افزود: به‌عنوان مقام ناظر، با پیگیری‌هایی که انجام شد توانستیم این مبالغ را که به‌نوعی یک سرمایه‌گذاری بلندمدت به شمار می‌رود، شناسایی و آن را از بقیه مبالغ حق بیمه‌ای که دریافت می‌شود، جدا کنیم.

حذف امضاهای طلایی 

وی درخصوص تسهیل فضای کسب‌وکار در صنعت بیمه گفت: در بحث کارگزاری‌ها، نمایندگی‌ها و حتی بازاریابان دنبال این هستیم که از امضای طلایی پرهیز شود و امور به طور عادی و خیلی روان پیش برود و مجوزها بدون نیاز به حضور متقاضی صادر شود.  

سلیمانی با اشاره به پررنگ‌تر شدن نقش صنعت بیمه در مبارزه با قاچاق کالا در این مدت اظهار داشت: از آنجا که خیلی از کالاهایی که وارد کشور می‌شود یا در داخل کشور حمل‌ و نقل می‌شود، بیشتر بیمه می‌شود و در اکثر شرکت‌های حمل‌ونقل، کشتی‌ها  مجبور هستند برای حفظ سرمایه خودشان، کالایشان را بیمه کنند، صنعت بیمه نقش مؤثری در تشخیص کالای قاچاق دارد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی که انجام شده توانستیم به سامانه جامع تجارت وصل شویم و با کنترل مواردی ازجمله اینکه کالا طبق قانون وارد شده است یا خیر، و یا طبق مقررات کشور حمل و به محل توزیع تحول داده می‌شود یا خیر، قوانین و آیین‌نامه‌ها رعایت شده‌اند یا خیر، محموله‌های مشکوک را شناسایی و مانع بیمه شدن آن‌ها شدیم که این اتفاق، نقش مهم صنعت بیمه را در جلوگیری از قاچاق کالا نشان می‌دهد.  

صدور بیمه‌نامه‌های الکترونیکی

رئیس کل بیمه مرکزی با یادآوری اقدامات بیمه مرکزی در راستای صدور بیمه‌نامه‌های دیجیتال در سطح کل کشور در قالب کد یکتا، گفت: مدعی هستیم که در این ۱۰۰ روز، کلیه بیمه‌نامه‌های کشور ازجمله بیمه‌های شخص ثالث، بیمه‌های حمل‌و نقل، بیمه‌های آتش‌سوزی به ‌صورت الکترونیک و با کد یکتا صادر می‌شود و در ماه‌های آینده در بخش بیمه زندگی و بیمه درمان تکمیلی نیز همین اتفاق رقم خواهد خورد.  

وی در تشریح خدمات این صنعت به مناطق آسیب دیده از حوادث طبیعی نیز گفت: همان‌طور که می‌دانید، یکی از بلایایی که در ۱۰۰ روز گذشته رخ داد، زلزله‌ای بود که در جنوب ایران اتفاق افتاد و بلافاصله همکاران ما در صنعت بیمه در استان هرمزگان در مناطق آسیب دیده مستقر شدند و بعد از بررسی‌ها و ارزیابی‌های لازم پرونده‌هایی تشکیل دادند که درنهایت تعهدات صنعت بیمه در این زمینه در حدود ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شد.  

سلیمانی با تأکید بر اینکه رضایت‌مندی مردم در بیمه شخص ثالث برای بیمه مرکزی موضوع مهمی است، افزود: از ۲۵ میلیون خودرویی که به‌نوعی چندین میلیون خانواده را شامل می شود، هم اکنون نزدیک به ۲۴ میلیون تحت بیمه شخص ثالث هستند و رضایت‌مندی این جمعیت یعنی پرداخت خسارت در زمان مناسب برای ما اهمیت دارد و به همین دلیل در این دو ماه اخیر مقدمات پرداخت خسارت آنلاین را به‌طورجدی پیگیری کردیم.  

خسارت‌های کمتر از ۱۶ میلیون نیازی به کروکی ندارند 

رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بعضی از شرکت‌های ما برای پرداخت خسارت آنلاین آماده‌ شده‌اند و برخی نیز پرداخت خسارت آنلاین را شروع کرده‌اند، تصریح کرد: مقرر کردیم خسارت‌هایی که پایین‌تر از ۱۶ میلیون تومان است، دیگر نیازی به کروکی پلیس ندارد و اگر رضایت بین مقصر و حادثه‌دیده باشد، می‌توانند به شرکت بیمه مراجعه کنند و خسارت خود را دریافت نمایند تا رضایت‌مندی مشتریان را به همراه داشته باشد.

بخشودگی جرائم مربوط به خودروها و موتورسیکلت‌هایی که بیمه نداشتند، یکی دیگر از دستاوردهای بیمه مرکزی در این ۱۰۰ روز بود که رئیس‌کل بیمه مرکزی درباره آن اظهار داشت: با نظر وزیر اقتصاد در دو مرحله اعلام کردیم که صاحبان خودرو و موتورسیکلت که تا الآن بیمه نشده‌اند و برای اولین بار می‌خواهند بیمه شوند، هیچ جریمه‌ای از آن‌ها دریافت نخواهد شد.  

 سلیمانی در ادامه با اشاره به همکاری‌های بیمه‌ای ایران با کشورهای همسایه اظهار داشت: با کشور عراق تفاهم‌نامه همکاری در صنعت بیمه را برای ایجاد دفاتر نمایندگی و شعب امضا کرده‌ایم و همچنین همکاری‌های خوبی نیز با افغانستان و سوریه شروع کرده‌ایم.  

رییس شورای عالی بیمه در خصوص استفاده از ابزارهای شریعت در صنعت بیمه گفت: یکی از شرکت‌های جدید در حوزه بیمه متقاضی فعالیت در کشور ما در بخش تکافل که از ابزارهای بیمه‌ای مورداستفاده اهل تسنن است ابراز تمایل و آمادگی کرده است  و هم اکنون کارهایشان در حال انجام است و اگر مجوز بگیرند، در مرکز کشور و در استان‌های مرزی فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید فقهای مذهب شیعه بیمه‌ای را که الآن وجود دارد، اسلامی می‌دانند و در این خصوص نظر مثبت دارند، ولی فقهای اهل سنت بیشتر به تکافل توجه دارند و تکافل یکی از ابزارهای بیمه‌ای در جامعه اهل سنت است.

سرمایه‌گذاری ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی بیمه در بورس 

سلیمانی در ادامه در خصوص توسعه ابزارهای مالی در صنعت بیمه به اوراق بهادار کردن ریسک‌های بیمه ای اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: در شرایط فعلی تمام شرکت‌های بیمه‌ای جز شرکت بیمه ایران همه بورسی هستند و علاوه بر آن حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان هم تاکنون سرمایه گذاری کردند بنابراین ارتباط نزدیکی بین صنعت بیمه و بازار سرمایه وجود دارد که با بهادار کردن اوراق ریسک بیمه‌ای این پیوند دقیق‌تر و قوی‌تر نیز می شود.

وی ادامه داد: وقتی بیمه‌نامه‌ای صادر می‌شود می‌تواند به عنوان یک اوراق بهاداردر بازار سرمایه خریدوفروش شده  و در بازار ثانویه توسط مردم و در بازار اولیه توسط شرکت‌های بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری و هلدینگ های مالی مورد معامله قرار بگیرد.

هوشمندسازی صنعت بیمه 

رئیس‌کل بیمه مرکزی در خصوص هوشمند سازی در سطح صنعت بیمه، توضیح داد: در ابتدا بحث این بود که از صدور بیمه‌نامه‌های دستی به سمت صدور بیمه‌نامه‌های الکترونیکی برویم که این کار الآن انجام شد، در پرداخت آنلاین خسارت نیز در میانه راه هستیم، اما با توجه به اطلاعات که قبلاً به‌صورت دستی و الآن به‌صورت الکترونیک وارد سامانه سنهاب می‌شود و الآن یکی از هشت کلان داده (BIG DATA) کشور محسوب می‌شود، تصمیم گرفتیم با داده‌کاوی این حجم از اطلاعات به سمت صدور بیمه‌نامه‌های هوشمند برویم که یک مرحله بالاتر از دیجیتال سازی صنعت بیمه است.

وی در ادامه افزود: ما با مجموعه‌های مختلفی از جمله وزارت بهداشت، قوه قضائیه، پلیس راهور، نیروی انتظامی، سازمان راهداری، سامانه جامع تجارت و ثبت ‌احوال به ‌صورت آنلاین و الکترونیکی در ارتباط هستیم و در آینده با بررسی داده‌های موجود و داده‌هایی که از طریق ابزارها و امکانات هوشمند ازجمله اینترنت اشیاء حاصل می‌شود، سامانه هوشمند به‌ صورت خودکار ریسک‌های ممکن ازجمله ریسک خودرو، ریسک راننده، ریسک ساختمان و ریسک‌های مختلف در حوزه بیمه را تشخیص داده و بیمه ‌نامه هوشمند را صادر می‌کند.  

سلیمانی با تأکید بر اینکه در حال حرکت به سمت بیمه هوشمند هستیم، اما طبیعی است که به‌تنهایی نمی‌توانیم در این مسیر موفق باشیم، تصریح کرد: بیمه هوشمند زمانی موفق می‌شود که با بانک هوشمند، بورس هوشمند و دیگر صنایعی که هوشمند می‌شوند، در ارتباط باشد و اصطلاحاً با یکدیگر لینک باشند؛ همچنین زیرساخت جمع‌آوری اطلاعات باید فراهم شود چرا که با اینکه هشتمین کلان داده را در اختیارداریم، نمی‌توانیم همه اطلاعات را جمع‌آوری کنیم و به اطلاعات وزارت بهداشت، پلیس راهور و نیروی انتظامی و ... نیاز داریم؛ با این‌حال هدف‌گذاری کرده‌ایم در دو سه سال آینده به بیمه هوشمند دست پیدا کنیم.  

وی افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی یک مجموعه بزرگی است که خودش بزرگ‌ترین تولیدکننده اطلاعات در بخش مالیات، گمرک، بورس، بیمه است و باید هشت مجموعه بزرگی که زیرمجموعه وزارت اموراقتصادی و دارایی هستند، باهم در  ارتباط باشند؛ و وزیر اقتصاد در گرفتن مصوبات مربوط به یک سری از قوانین و زیرساخت‌ها از مجلس و دولت خیلی می تواند کمک کند.

رئیس‌کل بیمه مرکزی با تأکید بر اینکه در برخی از بیمه‌ها نزدیک به ۳۰ درصد حق بیمه، به سازمان‌های دیگر پرداخت می‌شود، اظهار داشت: اگرنرخ بیمه گران شود، مردم دور می‌شوند، درحالی‌که ما باید اقتصاد را مردمی کنیم و خرید بیمه‌نامه را برای مردم تسهیل کنیم.  

وی افزود: ما از مردم پول می‌گیریم و به وزارت بهداشت و سازمان راهداری عوارض می‌دهیم، روز گذشته هم شاهد بودیم که در مجلس شورای اسلامی یکی از پیشنهادها و طرح‌ها، تأمین بودجه یکی از سازمان‌ها از طریق بیمه بود، چرا صنعت بیمه باید نیاز بودجه‌ای دستگاه‌های دیگر کشور را تأمین کند؛ این قیبل مسائل باعث می‌شود آن بحث همگانی کردن و ضریب نفوذ بیمه‌ای کاهش پیدا کند.

ارسال نظر