شناسه خبر : 19639

اختصاصی چابک آنلاین؛

شرکت‌های بیمه با حجم زیادی از تجمع ریسک روبرو هستند

شرکت‌های بیمه با حجم زیادی از تجمع ریسک روبرو هستند

دبیرکارگروه بیمه‌های اتکایی سندیکای بیمه‌گران، معتقد است که صنعت بیمه تجربه خوبی در رابطه با توانمندی‌های خود کسب کرده و در بخش‌هایی به‌ویژه بخش صدور و استاندارد سازی بیمه‌نامه‌ها تغییرات بسیاری به وجود آمده است.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، "شعله نوری"، در لایو اینستاگرامی بیمه مرکزی، گفت: شرکت‌های بیمه با توجه به تعهداتی که پذیرفته‌اند با حجم زیادی از تجمع ریسک روبرو هستند،بنابراین یک بخشی از این تعهدات را باتوجه به میزان توانمندی خود به سایر شرکت‌های بیمه ای واگذار می‌کنند.

وی، اذعان داشت که عملیات اتکایی توزیع جهانی ریسک است که از یک شرکت بیمه داخلی به شرکت بیمه خارجی منتقل می‌شود تا در حوادث به خصوص  حوادث فاجعه‌آمیز بخشی از این خسارت ها به کشورهای دیگر واگذار شود.

دبیرکارگروه بیمه‌های اتکایی سندیکای بیمه‌گران،گفت: درحال حاضر عملیات اتکایی در ایران به دو شیوه انجام می‌شود یا به صورت قراردادی است یعنی مجموعه‌ای از پرتفوی شرکت بیمه ، اتکایی می‌شود و یا اینکه به صورت موردی و اختیاری انجام می‌شود.

نوری، تصریح کرد: طبق ماده 71 قانون بیمه، شرکت‌های بیمه باید درصد مشخصی از بیمه‌نامه‌های صادره را به بیمه مرکزی اتکایی اجباری کنند که این میزان تا قبل از سال 91در ارتباط با بیمه‌های زندگی 50 درصد و در بیمه‌های غیر زندگی 25 درصد بود.

وی، افزود: باتوجه به برنامه‌های توسعه‌ای کشور، اتکایی اجباری روند نزولی داشت تا اینکه در سال 1400 در بیمه‌های زندگی به 20 درصد و در بیمه‌های غیرزندگی به 10 درصد رسید، البته همین روند ادامه پیدا می‌کند  تا به تدریج تصدی‌گری دولت کاهش پیدا کند.

دبیر کارگروه بیمه‌های اتکایی سندیکای بیمه‌گران،اظهارداشت: جدای از اتکایی اجباری، در حال حاضر باتوجه به شرایط، سعی شده تا بیشتر تعهدات به شرکت‌های بیمه داخلی منتقل شود البته ارتباط با بازار خارج کامل قطع نشده  است.

نوری،بابیان اینکه "در جلسات ماهانه سندیکای بیمه گران، موارد مربوط به حوزه اتکایی شرکت‌های بیمه بررسی می‌شود"، گفت: گاهی اوقات این اتفاق نظر و هماهنگی بین همکاران خیلی کمک کننده است بخصوص اینکه بعضی از شرکت‌های نوپا به تازگی در حوزه قبولی اتکایی وارد شده‌ و عملیات انجام می دهند بنابراین بهتراست که این هماهنگی‌ها بیشتر شود.

نوری، ادامه داد:به‌تازگی هماهنگی هم بین کارگروه‌های اتکایی و فنی سندیکای بیمه‌گران ایجاد شده زیرا در بازار بیمه در رشته‌هایی مانند آتش‌سوزی رقابت‌های شدید و گاهی غیرحرفه‌ای پیش آمده، به همین دلیل شرکت‌های بیمه در بخش اتکایی به گونه ‌ای با یکدیگر هماهنگ کنند که در بخش اتکایی بتواندجلوی آن را گرفت.

وی، اذعان داشت که اتکایی اجباری تنها در ایران نیست و در برخی از کشورهای دنیا هم وجود دارد اما روند جهانی نشان داده که این اتکایی اجباری محدودتر شده و در ایران هم همینگونه است.

دبیر کارگروه بیمه‌های اتکایی سندیکای بیمه‌گران،افزود: قرار نیست هربیمه‌نامه‌ای را که شرکت بیمه صادر می‌کند را اتکایی کند و بحث اتکایی زمانی پیش می‌آید که باید از بروز خسارت‌های بزرگ و ورشکستگی شرکت‌های بیمه جلوگیری کرد، بیمه مرکزی هم در بخش اتکایی اجباری برای همه شرکت‌های بیمه وجود دارد ولی در بخش غیر اجباری مثل درمان و ثالث شرکت‌های بیمه کمتر وارد بحث اتکایی اجباری می‌شوند نه اینکه نمی‌شود اما به نسبت کمتر است.

نوری، تاکیدکرد: پس از تحریم‌ها دو موضوع پیش آمد یکی اینکه سرمایه شرکت‌های بیمه داخلی افزایش پیدا کرد و توانمندی آنها بیشتر شد دوم اینکه بیمه مرکزی به پشتوانه دولت یک حساب اتکایی ویژه تحریم ایجاد کرد.

وی، گفت: حساب اتکایی ویژه تحریم توانست شرایطی ایجاد کند تادر مواردی که شرکت‌های بیمه درارتباط با بحث پوشش اتکایی محدودیت داشتند از آن حساب استفاده کنند.

دبیر کارگروه بیمه‌های اتکایی سندیکای بیمه‌گران، افزود:طبق ماده 6 بند 6 آیین‌نامه 76، شرکت‌های بیمه ملزم هستند که در رابطه با رشته‌های مختلف اگر حدنصاب رد شود حتما از بیمه مرکزی مجوز دریافت کنند به‌‍ویژه در بخش اموال، آتش‌سوزی، مهندسی و انرژی.

دبیر کارگروه بیمه‌های اتکایی سندیکای بیمه‌گران،افزود:مساله مذکور کمک کرده که برای ریسک‌های بزرگی که نیاز به اتکایی بیشتری دارند ملزم که به رعایت یکسری موارد شوند اما ضعف‌هایی هم وجود دارد.

ارسال نظر