حقوق دریانورد ایرانی معادل یک چهارم حقوق دریانورد خارجی است

حقوق دریانورد ایرانی معادل  یک چهارم حقوق دریانورد خارجی است

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی دریانوردان با انتقاد از برخی شرکت‌های کشتیرانی در استفاده از دریانوردان خارجی،‌گفت: مالکان کشتی باید ملزم به استفاده از دریانورد ایرانی شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دریانوردان و پرسنل دریایی کشتیرانی جمهوری اسلامی با طرح این پرسش که چرا باید روی ناوگان دریایی ملی، از دریانورد خارجی استفاده می‌کنیم، گفت: این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که از تعداد مناسب دریانورد ایرانی متخصص، در داخل کشور برخوردار هستیم.

رضا حافظی‌بیرگانی اظهار کرد: دریانوردی جزو مشاغل سخت و زیان آور است و با شیوع ویروس کرونا، این سختی ها، مضاعف و دوچندان شد و استرس مضاعفی به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس به‌وجود آورد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در ایام شیوع ویروس کرونا حمل و نقل دریایی حتی یک روز هم تعطیل نشد، اما سایر شقوق حمل و نقل با تعطیلی مواجه شدند و حتی فعالیت هواپیماها نیز دچار وقفه شد.

وی با یادآوری این‌که سازمان بین‌المللی کار (ILO)، جایگاه دریانوردی ایران را مطلوب  اعلام کرده است،‌افزود: در حالی که از تعداد دریانورد مناسبی در کشور برخوردار هستیم و آن ها از نظر فنی و تخصصی نیز شرایط مطلوبی دارند، پرسش اصلی این است که به چه علت روی کشتی‌های ایرانی باید از دریانورد خارجی استفاده کرد؟

وی با تاکید به اینکه دریانورد ایرانی باید صادر شود و برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: کشور ما از ظرفیت های ویژه ای در حوزه دریایی و بندری برخوردار است و همین مسئله باعث شده تا از دریانوردان خوبی برخوردار باشیم اما متاسفانه آن گونه که باید و شاید از این پتانسیل نیروی انسانی استفاده نکرده ایم.

وی با اشاره به اینکه دریانوردان ایرانی از نظر حقوق و دستمزد با توجه به شرایط سخت و خاص شغلی، با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، گفت: باید از نظر حقوق و دستمزد به دریانوردان ایرانی در کمترین حالت معادل دریانوردان خارجی حقوق پرداخت کنیم، این در حالی است که حقوق دریانورد ایرانی معادل 25 درصد حقوق دریانورد خارجی است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دریانوردان با تاکید بر اینکه باید دلزدگی ها و محدودیت ها را در حوزه دریانوردی برای دریانوردان کاهش دهیم، اضافه کرد: دریانوردان نیازمند پاسداشت در عمل هستند و نباید صحبت های حمایتی مطرح شده در خصوص دریانورد و مقوله دریانوردی صرفا به شعار و وعده خلاصه شود و در عمل نیز باید شاهد تصمیمات و اتفاقات مثبت در مورد این شغل ویژه باشیم.

حافظی با بیان اینکه دولت و به ویژه وزارت راه باید تسهیلات و مشوق هایی را برای مالکان کشتی در نظر گیرند تا از پرسنل دریانورد ایرانی روی کشتی ها استفاده شود، عنوان کرد: برخی مالکان کشتی از دریانوردان خارجی استفاده می کنند، این در حالی است که از نیروی انسانی متخصص ایرانی برخوردار هستیم و این اتفاق جای تامل دارد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی باید به هر طریقی که شده راهکاری را در نظر گیرند تا شاهد استفاده حداکثری از دریانوردان ایرانی روی کشتی ها باشیم و اینگونه شرایط شغلی کشور را ارتقاء بخشیم.

ارسال نظر