شناسه خبر : 15557

درخواست تامین اجتماعی برای بازنشستگی پیش ازموعد پرستاران غیرحرفه‌ای است

درخواست تامین اجتماعی برای بازنشستگی پیش ازموعد پرستاران غیرحرفه‌ای است

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری گفت: با توجه به تصویب قانون بهره وری کارکنان نظام سلامت درخواست مالی تامین اجتماعی برای اجرایی کردن بازنشستگی پیش از موعد پرستاران، غیرحرفه‌ای است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، عزیزی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری کشور به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: متاسفانه خبردار شدیم که سازمان تامین اجتماعی، از همکاران پرستار درخواست بیش از ۲۰۰ میلیون تومان پول کرده تا موافقت کند این گروه تلاشگر به عنوان مشاغل سخت، پیش از موعد بازنشسته شوند. 

عزیزی افزود: از نظر ما این اتفاق یک لکه سیاه در تاریخ نظام سلامت است آن هم در شرایطی که از آن به عنوان شرایط جنگی یا ویژه یاد می‌شود و پرستاران، سربازان خط مقدم این شرایط هستند. 

او ادامه داد: حتی اگر شرایط کرونایی هم نبود و شاهد تلاش‌ها و جان فشانی‌های پرستاران نبودیم، باز هم مطرح کردن این درخواست‌ها و عبارت ها، زیبنده مسئولان و سازمان تامین اجتماعی نبود. 

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری گفت: سال ۸۸ قانون ارتقای بهره وری کارکنان نظام سلامت در مجلس تصویب شده است. طبق بندهای این قانون، پرستاران به این دلیل که در مشاغل سخت مشغول هستند می‌توانند زودتر از موعد بازنشسته شوند. 

عزیزی بیان کرد: اگر مجموعه تامین اجتماعی این قانون را قبول دارد، باید سهم بیمه و مبلغی که مربوط به کارفرما می‌شد را از همان سال‌ها دریافت می‌کرد و با پرستاران به توافق می‌رسید و به سمت اجرایی شدن قانون پیش می‌رفت. اگر هم قانون را قبول ندارد باید رسما اعلام کند تا از تناقض جلوگیری شود، زیرا سوالی که برای ما پیش آمده این است که چرا سازمان تامین اجتماعی باید چنین رفتار غیرحرفه‌ای انجام دهد. 

او افزود: حدود ۸۰ درصد از پرستاران را بانوان تشکیل می‌دهند و طبق قانون مشاغل سخت، خانم‌ها با ۲۰ سال و آقایان با ۲۵ سال خدمت، بازنشسته می‌شوند و طبق اظهارات اخیر سازمان تامین اجتماعی، هر کس بخواهد بازنشسته شود باید حق بیمه‌ای حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان، پرداخت کند تا این بازنشستگی برایش اعمال شود. 

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری گفت: در شرایطی که ما ۸۰ هزار پرستار مبتلا به کرونا و ۱۱۰ شهید خدمت داریم و اگر همکاران کمک بهیار و کمک پرستار را هم اضافه کنیم آمار خیلی بیشتر هم می‌شود و در شرایطی که این عزیزان به تزریق روحیه، امید و انگیزه دارند، مطرح کردن چنین عبارت‌هایی مثل انفجار یک بمب مهیب است و باعث رنجش و گلایه پرستاران شده است. 

عزیزی مطرح کرد: گلایه ما این است که مسئولان تامین اجتماعی، پاداش پایان خدمت و بازنشستگی همکاران را یک جا مطالبه کرده‌اند برای اینکه زودتر از موعد بازنشسته‌شان کنند که این رفتار اصلا شایسته و اخلاقی نیست. 

او ادامه داد: ۲۹ مهرماه سال گذشته، جلسه‌ای مفصل و چندساعته با دکتر شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم که در آن جلسه نکات مختلفی مطرح و بررسی شد. حتی قرار شد کارگروه‌های مشترکی بین مجموعه سازمان نظام پرستاری و سازمان تامین اجتماعی و حتی معاونت کار وزارتخانه تشکیل شود. 

عزیزی افزود: در آن جلسه ما خواسته‌های مختلفی مثل بازنشستگی بیش از موعد مشاغل سخت، اجرای فوق العاده ویژه که تا کنون از سوی سازمان تامین اجتماعی اجرا نشده، بازگشت مدیریت و اداره پرستاری به چارت تامین اجتماعی و… را مطرح کردیم و علاوه بر عملیاتی نشدن این موارد شاهد عنوان کردن چنین صحبت‌هایی هم هستیم که همه دست به دست هم داده و باعث رنجش و نارضایتی پرستاران شده است. 

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری بیان کرد: از دیگر نکاتی که در آن جلسه مطرح شد؛ بحث کمبود نیروی انسانی و نظام پرداخت و آموزش‌های ضمن خدمت و مسائل مختلف دیگری بود که آقای شریعتمداری این پیشنهادها را پذیرفت و قرار شد که کارها پیگیری شود، اما علی رغم پیگیری‌ها و نامه نگاری‌های ما، حتی کارگروه‌های تامین اجتماعی، تشکیل نشد. 

عزیزی مطرح کرد: در حال حاضر ما معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری داریم که به عنوان بزرگترین سازمان مردم نهاد در نظام سلامت هستند، اما سازمان تامین اجتماعی برخلاف تمام این شرایط، اداره پرستاری را از مجموعه تامین اجتماعی حذف کرده و با فشارهایی که ما آوردیم شخصی را به عنوان مشاور مدیریت درمان منصوب کردند که این خواسته حداقلی ما بود تا پرستاری به جایگاهی قبلی‌اش بازگردد و آخرین حرکت غیراخلاقی‌شان هم مطالبه مالی بوده که پرستاران خدوم را با این شرایط بازنشسته کنند. 

او افزود: لازم به ذکر است که این مساله باید در همان سال ۸۸ مطرح می‌شد نه در حال حاضر و ما به عنوان سازمان حرفه‌ای و مبتنی بر قانون، در این قضیه حامی پرستاران هستیم و تا آخرین لحظه هم پیگیری می‌کنیم تا حق مسلم ما برگردد و این مطالبه ناخواسته اصلاح شود و پرستاران عزیز به حق و حقوقشان برسند.

 

  • حمید کریمی

    من بعد از سی سال کار کردن در بیمارستانی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی کمتر از سه میلیون حقوق میگرفتم الان هم بعد از همسان سازی دوم هنوز حرف شان با عمل کلی فاصله داره

  • سلمان

    خداوکیلی
    تامین اجتماعی بر عکس اسمش هست الان به پرستارها میگه پول بدید بازنشست بشید ولی کارگر بدبخت حاضرهست که زندگیش را بده خلا موجود در سابقه اش را پر کنه قبول نمیکنه حتی یک روز

  • ناشناس

    سلام من یک الیسانس مامایی هستم دراین موقعیت کرونا باهاشون شیفت پرستاری هم همکاری زیادی داشته ام ولی همین که دو سالم تموم شد منو بیرون کردن این قدر التماس کردم یک مدتی دیگه منو تمدید کنید ولی این کار را نکردن الان بیکارم تو خونه کمک خرج خانواده ام بودم

  • جم

    مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی در زیر اشاره میگردد.
    ۱-متناسب سازی کامل و درست مرحله اول و دوم برای تمامی گروههای حقوق بگیر
    ۲_رعایت حقوق بازنشستگان با سختی کار وزیان اور
    ۳-احقاق حقوق تمامی بازماندگان؛زنان سرپرست خانوارو ازکار افتادگان و غیره
    ۴_اجرای کامل ماده ۶۹ برای تمامی بازنشستگان همکار وغیر همکار
    ۵-افزایش حقوق ۱۴۰۰
    ۶-دریافت عیدی مثل کارگری
    در هرصورت ابتدا باید نظر بازنشستگان تامین و به اطلاع نمایندگان خود برسانند و بعد با سازمان هماهنگ باشند برای صدورحکم

  • مسعود پاک طینت

    همه اجناس مرغ و گوشت و روغن گران کردید ملی حقوق بازنشستگی مستمری بگیران تامین اجتماعی بنده با 32سال سابقه کار با کل مزایای 4500دریافتی

  • محمد فرضیانپور

    سلام من پرستار تامین اجتماعی هستم و ۲۰ سال در این سازمان زحمت کشیدم متاسفانه سلزمان مارو جز خودش نمیداند بر خلاف وزلرت بهداشت خیلی از پاداش افزایش حقوق دوره کرونا به ما ندادن یا سر ته ان را زدن الان هم تو بازنشستگی بر خلاف مصوبه مجلس و هئیت دولت تمام پرستاران با ۲۰ سال کار و ۳۰ روز حقوق بازنشسته میشوند

  • حسین زارع خورمیزی

    به نام خدا. سلام. تامین اجتماعی خدا را شکر زیر بنای محکمی در بودجه دارد ، پرستاران را اذیت نکنید. و من الله التوفیق

  • مجتبی

    سلام اگر ما.پرستاران خط اول مقدم الان هستیم چرا هر روز از ما چیزی کم میکنن بجای اینکه اضاف شود

  • صبوحی

    سلام من یک زن سرپرست سه تا بچه شوهرم فوت کرده حقوق مستمربگیری ماه سیصد هزار تومان است حقوق زن های بی سرپرست زیادنمیشه هرکس حقوقش بالاست بالاترمیره

  • زهراسعادتی نیا بازنشسته تامین اجتماعی باحقوق 2.800هزارتومان با دوتاو

    من بازنشسته تامین اجتماعی هستم موقعی که کارمیکردم حق اولادمیگرفتم
    ولی موقعی که بازنشسته شدم گفتندبه خانم هاحق اولاد تعلق نمیگیرد
    من خودم سرپرست هستم دوتافرزند دارم

  • دیزجی

    بازنشستگی ۳۰ سال است نباید زودتر بازنشسته کنند و کمتر از ۶۵ سال حقوق دهند

  • ناشناس

    عیدی پرستاران طبق قانون اداره ی کار پرداخت شود

  • سامان

    با سلام
    بنده ۱۵ سال است که در یکی از بیمارستان های تامین اجتماعی در پست کمک بهیار کار میکنم.پست بنده همچون بهیار و پرستار و... از زمان تعریف مشاغل سخت و زیان آور در این گروه قرار داشته که متاسفانه چند ماه پیش در قانون جدید بازنشستگی تامین اجتماعی از رده مشاغل سخت و زیان آور حذف شده.!!!این یعنی ما باید ۳۰ سال تمام کار کنیم تا با ۳۰ روز حقوق بازنشسته بشیم.و حق استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور رو نداریم.(تازه اگه در آینده سن بازنشستگی افزایش پیدا نکنه)
    نمی‌دونم به کدوم مرجع باید پناه ببریم.
    لطفا مسئولین محترم نظام پرستاری ما رو از یاد نبرند

  • عارف

    با سلام افرادی مثل ماها که هم مدرک کمک بهیاری داریم هم سالها تو بیمارستان کار میکنیم ولی چون خدمات هستیم نیروی بیمارستان حساب نمیشیم؟ چرا هیچکس مارو نمیبینه؟

  • ناشناس

    سازمان متاسفانه اطلاع رسانی درستی به بیمه شده نمیکنه مثلا همین پرستاران اطلاع ندارند اگر شغل‌شان سخت و زیان اوره باید 4 درصد بیمه بیشتر می‌دادند تا بتواند از مزایای آن استفاده کنند آن پرستار هم دلخوش به این نبود که با 25 سال بازنشسته میشه

  • کریم عمرانی

    با سلام کمک پرستاران در دوران سخت کرونا از پرستاران درگیری زیادی بابیماران کرونایی داشتندبنده خودم درخط مقدم بودم متاسفانه کرونا گرفتم و عفونت وبه خانه آوردم که دونفر از خانواده ام فوت شدند باید به بنده سختی کار بدهند یا نه

ارسال نظر