شناسه خبر : 15446

سرما بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به کشاورزی کردستان خسارت وارد کرد

سرما بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به کشاورزی کردستان خسارت وارد کرد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: براساس برآورد انجام شده طی فروردین امسال، بر اثر سرمازدگی بیش از پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به باغات و مزارع استان خسارت وارد شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، خلیل فعله‌گری روز پنجشنبه در جلسه کارگروه بررسی‌های اقتصادی بیمه محصولات کشاورزی استان با اشاره به اینکه کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی در حال ارزیابی خسارت وارده ناشی از وقوع سرمازدگی در باغات و مزارع استان هستند، اظهار داشت: در اثر افت شدید دما به دفعات متعدد طی فروردین ماه سال‌جاری در اثر وقوع سرمازدگی بیش از پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به باغات و مزارع استان خسارت وارد شده است. 

وی اضافه کرد: کاهش نزولات آسمانی طی سال زراعی جاری، توزیع زمانی و مکانی نامناسب بارش ها و ادامه این شرایط طی روزهای آینده موجب وقوع خشکسالی و کاهش چشمگیر تولیدات بخش کشاورزی خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: بیمه محصولات کشاورزی در چنین شرایطی از جمله راهکارهای موثر در تبدیل مدیریت بحران به مدیریت ریسک و بازسازی و بازتوانی مجدد عرصه‌های کشاورزی است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان کردستان نیز گفت: صندوق بیمه در حال ارزیابی و پایش مزارع و باغات خسارت دیده از سرمازدگی و تحت پوشش بیمه در سطح استان است که پس از تشکیل پرونده و تایید خسارت وارده، غرامت‌ها متناسب با نوع بیمه نامه مربوطه پرداخت خواهد شد. 

سلیمان حیدری با بیان اینکه غرامت های سال زراعی ۹۹_۹۸ به حساب بیمه گذاران خسارت دیده واریز شده است، اضافه کرد: بیمه گری زراعت پاییزه و باغ در سال زراعی جاری به اتمام رسیده است ولی بیمه زراعت بهاره، دام، طیور و شیلات  در حال انجام است و کشاورزان و بهره برداران این بخش کشاورزی می‌توانند با مراجعه به دفاتر کارگزاری بیمه در شهرستان‌های تابعه نسبت به بیمه کردن واحد تولیدی خود اقدام کنند.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

این استان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است. این تعداد بهره‌بردار سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

 

ارسال نظر