اختصاصی چابک آنلاین؛

فروشگاه صنعت بیمه محصولی برای خودروهای آفرود تدارک ندید

فروشگاه صنعت بیمه محصولی برای خودروهای آفرود تدارک ندید

استفاده از خودروهای آفرود مورد توجه نسل جدید قرار گرفته اما این خودروها امکان استفاده از بیمه را نداشته و یا حتی برخی از آنها دارای بیمه شخص ثالث هم نیستند.!

چابک آنلاین، زهرا نامداری، درحال حاضرمسابقات اتومبیل‌رانی مانند سرعت و آفرود درکشور برگزار می‌شود و طرفداران خاص خودرا دارد.

شرکت کنندگان در مسابقات اتومبیل‌رانی آفرود با استفاده از ماشین‌های شاسی بلند که توانایی حفظ تعادل، سرعت وقدرت بالایی را دارند، در مسیرهای سختی مانند کوهستان،کویرو حتی در گِل‌ولای به مسابقه می‌پردازند.

البته آفرود سواری تنها به بخش مسابقات محدود نشده واین ورزش هیجان انگیز به‌عنوان یک تفریح مورد توجه تعداد زیادی از گردشگران و طبیعت‌گردان قرار دارد چراکه جغرافیای مناسب ایران،لذت این تفریح را دوچندان کرده است.

آفرودسواری، بعنوان یکی از تفریحات هیجان انگیز امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

ناگفته نماند که خودروی مورد استفاده در تفریحات آفرود در کشورهای اطراف ایران مانند امارات متحده عربی  لوکس و گران قیمت هستند اما در ایران بیشتر ماشین‌های آفرود سواری کلاسیک بوده و یا خود افراد قطعات مختلف را کنار هم جمع کرده و یک خودروی آفرود را سرهم می‌کنند.

هرچند که آفرودسواری افراد را درمعرض ریسک‌های مختلف هم قرارمی‌دهدوخسارت قطعات خاصی از خودروهای آفرود مانند موتور،کمک فنر، دیفرانسیل و لاستیک هزینه بالایی برای  آنها دارد.

ساده تر اینکه این بخش از افراد جامعه نیاز دارند که شرکت‌های بیمه‌ای بخش‌های خاصی از قطعات خودروی آنها را به صورت جداگانه تحت پوشش بیمه قرار دهند.

رئیس کمیته آفرود فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی کشور به چابک‌آنلاین گفت: بیشتر خودروهای آفرود مربوط به بخش خصوصی بوده که عضو فدراسیون هم نیستند و خودروی آنها به دلیل عدم هماهنگی شماره موتور و سند بیمه نمی‌شود چراکه صاحبان، این خودرورا خودشان جمع‌آوری کرده‌اند. 

"علیرضا یگانگی"، در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، به قیمت بالای قطعات خودروهای آفرود و بیمه نبودن آنها اشاره کرد و گفت بعنوان مثال کمک فنرهای پرقدرت آفرودی ویژه مسیرهای پرفراز و نشیب گاه هرعدد 20 میلیون تومان است.

وی، تصریح کرد که رانندگان خودروهای آفرود که در مسابقات و تمرینات کشوری شرکت می‌کنند بیمه ورزشی هستند و تمام پیست مسابقات اتومبیل‌رانی سرعت و آفرود هم در تمرینات و مسابقات باید بیمه باشند.

رئیس کمیته آفرود فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی کشور، توضیح داد: در قرارداد با شرکت‌های بیمه برای پیست مسابقات و تمرینات اتومبیل‌رانی سرعت وآفرود بیان می‌شود که تا چه تعداد فوتی و چپ کردن خودرو را پوشش می‌دهند و تمام هزینه را بیمه‌گر پرداخت می‌کند.

یگانگی، گفت: درگذشته سالانه حدود 6 راند مسابقات کشوری اتومیبل‌رانی برگزار می‌شد اما در حال حاضر 4 راند کشوری انجام می‌شود و در استان‌ها هم و مناسبت‌های مختلف مسابقات چندجانبه برگزار می‌شود.

وی، بابیان اینکه "موتورهای سنگین که ورزشکاران دارند بیمه نیست،" افزود: موتورهای سنگین ورزشکاران هم به دلیل اینکه سند ندارند از بیمه برخوردار نیستند.

واقعیت این است که برای برخی خودروها از جمله خودروهای آفرود به دلیل نوع استفاده و خسارات وارده محدودیت صدور وجود دارد و از نظر مدیریت ریسک هم پوشش خسارت آنها منطقی نیست.

از سوی دیگر نبود آمار دقیق از اتومبیل‌های آفرود یا قطعات گران قیمت آنها سبب شده تا شرکت‌های بیمه‌ای نتوانند این افراد را شناسایی کنند و در تعداد بالا پوشش دهند.

علیرضا ضیایی پور، مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه دانا، به چابک آنلاین گفت که تعریف محصولات جدید نیاز به اطلاعات آماری دارد و در صورت عدم استفاده ازآمار،فقط بحث آزمون و خطا پیش می‌آید.

به اعتقاد وی، استهلاک لاستیک یا موتورسوزی هم در تعهد بیمه نامه بدنه اتومبیل نیست و با آیین نامه ۵۳ مصوب شورای عالی بیمه که شرایط عمومی این بیمه‌نامه را تعیین کرده، مغایرت دارد‌.

درست یا غلط برخی از شرکت‌های بیمه بخش موتوری خودروها را تحت پوشش شکست ماشین‌آلات قرار می‌دهند اما این بیمه‌نامه در رشته بیمه‌های مهندسی صادر می‌شود و بسیاری از افراد اطلاع ندارند که می‌توانند این پوشش را تهیه کنند. 

  اسماعیل فلاحی، مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه میهن با اشاره به خسارت بالای خودروهای آفرود به چابک‌آنلاین گفت که پوشش بیمه‌ای این خودروها به‌صرفه نیست اما نیاز جامعه است و قرار نیست که تمام این خودروها دچار آسیب و یا سرقت شوند.

به اعتقاد وی، اگر جامعه آماری این افراد شناسایی شود و توسط اتحادیه و انجمن‌های مربوطه به شرکت‌های بیمه‌گر اعلام شود ممکن است بتوان محصولاتی را با شرایط و استانداردهای خاص برای این گروه طراحی کرد.

درحال حاضر بیمه‌گران خارجی بیمه‌نامه‌های مختلفی را برای وسایل نقلیه‌ آفرود که خارج از جاده‌های ایمن رانندگی می‌کنند طراحی کرده‌اند و بعنوان پوششی اختیاری و اضافه در اختیار افرادی که مستعد ماجراجویی در جاده هستند قرارمی‌دهند.

به نظر می‌رسد که شرکت‌های بیمه درکشورهای حاشیه خلیج فارس، اغلب محدودیت‌های پوششی را  با توجه به سن ،نوع ، مدل و کیلومتر شمار و موارد دیگر برای خودروهای آفرود اعمال می‌کنند.

شکی نیست که با افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی در کشور، بازیگران این عرصه برای گسترش سهم از بازار خود و بزرگ کردن کیک بیمه باید به سمت بیمه‌های اختیاری،کشف بازارهای جدید، نوآوری و طراحی محصولاتی منطبق با نیازهای جامعه حرکت کنند.

شاید استفاده ازتجربه بیمه‌گران خارجی و بومی سازی برخی از بیمه‌نامه بتواند در این مساله به شرکت‌های بیمه‌ای کمک کند.

هر چند که بخش آفرود هنوز زیرچتر گسترده بیمه درکشور نیست.

 

ارسال نظر