اختصاصی چابک آنلاین؛

سامانه وزارت راه وشهرسازی برای طرح راننده محورشخص ثالث هنوز آماده نیست

سامانه وزارت راه وشهرسازی برای طرح راننده محورشخص ثالث هنوز آماده نیست

رئیس کل بیمه مرکزی، درخصوص علت اجرایی نشدن طرح راننده محور شدن بیمه‌های شخص ثالث در سال ۱۳۹۹ اظهارکرد: این طرح برای رسیدن به مرحله اجرابه مرتبط شدن با سازمان‌های مختلفی چون نیروی انتظامی و وزارت مسکن و شهرسازی نیاز دارد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، "غلامرضا سلیمانی" در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، گفت: برای اجرای طرح راننده محور بیمه نامه شخص ثالث چند مساله و کار زیرساختی نیاز است که باید انجام شود و آن زمان می‌توان اعلام کرد که از چه زمانی مبنای بیمه شخص ثالث، راننده محوری است. 

براساس برنامه ششم توسعه، شرکت‌های بیمه موظفند بر اساس راننده‌محور بودن در بیمه شخص ثالث به هر دستگاه خودرو خسارت پرداخت کنند.

رانندگان پرخطر که ریسک بالایی دارند حق بیمه بیشتری پرداخت خواهند کرد و رانندگان قانون‌مدار از تخفیف‌های ویژه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

ماده 41 قانون بیمه شخص ثالث تصریح کرده که به منظور ساماندهی امور مربوط به حوادث رانندگی، دولت مکلف بوده تا «سامانه جامع حوادث رانندگی» را با مشارکت همه دستگاههای ذی‌ربط ایجاد و نسبت به روزآمد کردن و تحلیل مستمر داده‌های آن اقدام کند. 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مراکز فوریت‌های پزشکی (اورژانس) و بیمارستان‌ها)، سازمان پزشکی قانونی ، نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران موظفند اطلاعات مربوط به سوانح رانندگی را فوراً در سامانه مذکور ثبت کنند. 

ایران از نظرحوادث رانندگی، به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در میزان مرگ و میر و مصدومیت‌های ناشی از تصادفات قرار دارد. 

سازمان پزشکی قانونی کشور، اعلام کرده که درسال گذشته ۳۴۷,۳۰۷ نفر مصدوم و ۱۶,۹۴۶ نفر نیز بر اثر حوادث فوت شده‌اند.

گفته می‌شود در قانون جدید بیمه شخص ثالث عوامل گوناگونی از جمله: زن یا مرد بودن راننده، جوان یا پیر بودن راننده، باسابقه یا تازه‌کار بودن راننده و پرخطر یا کم خطر بودن راننده بر قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر دارد.

رئیس کل بیمه مرکزی، توضیح داد:برای اجرای طرح راننده محور شدن بیمه شخص ثالث ، وجود اطلاعات در رابطه با بیمه شدگان، خودروها و راننده‌هایی که می‌خواهند روی آن خودرو رانندگی کنند، جنسیت، تحصیلات، اشتغال، نوع خودرو و گواهینامه اهمیت دارد.

سلیمانی ادامه داد: اطلاعات مذکور با ساماندهی‌ در حال تکمیل  بوده  ودرحال حاضر،گرفتن گواهینامه در زمان صدور بیمه نامه شخص ثالث در همین راستا است اما بعضی وقت‌ها مقاومت‌هایی وجود دارد.

رئیس کل بیمه مرکزی، بیان کرد: برخی فکر می‌کنند که گرفتن گواهینامه در زمان صدور بیمه شخص ثالث یعنی در زمان بروز خسارت فقط به صاحب گواهینامه خسارت می‌دهیم اما فضایی که درست شدصحیح نبود واین کار برای طرح راننده محور شدن است.

سلیمانی، اظهار داشت: مساله دیگر اینکه اجرای طرح راننده محور شدن بیمه‌های شخص ثالث به قوانین و مقررات و ارتباط گرفتن با یکسری از سازمان‌های مختلف مانند نیروی انتظامی و وزارت مسکن و شهرسازی نیاز دارد.

وی،اضافه کرد:درحال حاضر سامانه وزارت مسکن و شهر سازی هنوز آماده نشده واطلاعاتی هم در رابطه با جرایم و نمره منفی برای تخفیفات باید در اختیار صنعت بیمه قرارگیرد.

رئیس کل بیمه مرکزی،عنوان کرد: از سوی دیگر در قوانین و مقررات بیمه شخص ثالث هم باید تغییراتی ایجاد شود وهنگامی که این اطلاعات با شفافیت ایجاد و زیر ساخت‌های لازم فراهم شد، طرح راننده محور شدن بیمه‌های شخص ثالث اجرایی می‌شود.

 

ارسال نظر