شناسه خبر : 14917

۲۲ هزار بافنده فرش دستبافت در اردبیل بیمه نیستند

۲۲ هزار بافنده فرش دستبافت در اردبیل بیمه نیستند

رئیس اتحادیه فرش روستایی استان اردبیل گفت: بیش از ۲۵ هزار نفر در استان اردبیل به تولید فرش مشغول هستند که تنها سه هزار نفر از آنان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، پاشا امانی، اظهار کرد: اتحادیه فرش روستایی استان اردبیل از سال ۷۵ فعالیت خود را در قالب هشت تعاونی در مناطق مختلف این استان شروع کرده و همچنان این تعاونی‌ها مشغول حمایت از تولید فرش دستبافت هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل رکورد بازار بافندگان با مشکلاتی همچون فروش و عرضه محصولات خود روبرو بودند که سعی کردیم در قالب تعاونی‌ها در رایزنی با نهادهای مختلف بستر فروش و حتی صادرات فرش تولیدی بافندگان روستایی را فراهم کنیم.
رئیس اتحادیه فرش روستایی استان اردبیل افزود: تمام تلاش ما در اتحادیه بر این است تا اعضای خود را با حمایت‌های همه جانبه راضی نگهداریم ولی در سال‌های اخیر به دلیل بدهی‌های معوق فعالیت‌ها با وقفه‌ای روبرو شده است.

۲۲ هزار بافنده فرش در اردبیل بیمه نیستند

امانی بیان کرد: در قالب هشت تعاونی تولید فرش دستبافت روستایی بیش از ۲۵ هزار نفر فعالیت خود را در حوزه تولید فرش انجام می‌دهند که تنها ۳ هزار نفر از آنها تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

قالیبافی

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال معرفی بافندگان فرش روستایی به صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایری آغاز شده و تاکنون نیز ۹ هزار نفر برای بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای به این صندوق معرفی شدند.

رئیس اتحادیه فرش روستایی استان اردبیل گفت: مرکز ملی فرش ایران نیز در کنار پشتیبانی از بافندگان فرش در بهره‌مندی از مزایای صندوق بیمه روستایی بیمه تکمیلی درمان را نیز برای بافندگان با پرداخت تسهیلات کم بهره در نظر گرفته که از این محل نیز هزینه‌های درمانی بافندگان فرش مرتفع می‌شود.

امانی خواسته اصلی اعضای این اتحادیه را در سفر اخیر رئیس مرکز ملی فرش ایران پرداخت تسهیلات کم بهره به بافندگان روستایی اعلام و اظهار کرد: به دلیل آنکه شرکت‌های تعاونی به بانک کشاورزی بدهی دارند بانک‌ها از پرداخت تسهیلات کم بهره برای بافندگان فرش امتناع می‌کنند که انتظار می‌رود این مشکل با مساعدت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل مرتفع شود.

تسهیلات با سود ۱۲ درصد برای بافندگان فرش رضایت بخش نیست

وی بیان کرد: بافندگان فرش به تسهیلات قرض‌الحسنه نیاز دارند و به هیچ وجه تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد رضایت‌بخش آنها نیست و امیدواریم به ازای هر بافنده ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره با بازپرداخت طولانی در اختیار آنها قرار گیرد.

3695733

رئیس اتحادیه فرش روستایی استان اردبیل تولید سالانه اتحادیه فرش روستایی را یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع اعلام و خاطرنشان کرد: عمده تولیدات فرش است اما بخشی از تولیدکنندگان نیز گلیم و جاجیم تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

 

 

 

ارسال نظر