شناسه خبر : 13414

اختصاصی چابک آنلاین؛

تامین اجتماعی کشاورزان را بیمه نمی‌کند/اجباری کردن بیمه کشاورزان طرح خوبی است

تامین اجتماعی کشاورزان را بیمه نمی‌کند/اجباری کردن بیمه کشاورزان طرح خوبی است

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور بیان کرد: به دلیل اینکه بخش کشاورزی با مسائل طبیعی سرو کار دارد وتحت تاثیر یکسری عوامل قرار می گیرد نمی‌شود انتظار داشت که حمایت‌هایی را که بیمه در سایر بخش‌های تولیدی دارد در بخش کشاورزی هم ایجاد کند.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، "محمد شفیع ملک زاده" با اشاره به خسارات زیادی که یک سرمازدگی در عرض 20 دقیقه بیشتر از 23 استان کشور را درگیر می کند در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: در توان بیمه نیست که این میزان خسارت را که به هزاران میلیارد تومان می رسد با آن حق بیمه ای که دریافت کرده پرداخت کند.

وی، تصریح کرد که در کشورما بیمه محصولات کشاورزی در انحصار صندوق بیمه محصولات کشاورزی قراردارد که یک سوم حق بیمه را کشاورز و دوسوم را دولت می پردازد.

به گفته رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور،  با مدیریت جدید صندوق بیمه کشاورزی، خسارت ها به سرعت پرداخت می شود.

شفیع ملک زاده ادامه داد: یکی از مزایای جدید صندوق گزینه ای شدن بیمه است یعنی 4 گزینه وجود دارد که کشاورزمی تواند متناسب با توانایی خود تعیین کند واز مزایای بیمه ای برخوردار شود،عملکرد صندوق روبه بهبودی است اما چون مقایسه با سایر بخش ها نیست آن رضایت مندی خاص را برای بهره برداران بخش کشاورزی ندارد.

وی در خصوص ورود شرکت های بیمه خصوصی به این بخش، توضیح داد: بارها و بارها مکاتبات و جلساتی با شرکت های بیمه ای داشتیم اما هیچ شرکت بیمه بخش خصوصی به دلیل ضریب ریسک بالای خسارت در بخش کشاورزی، حاضربه سرمایه گذاری در این حوزه نیست.

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، اجباری کردن بیمه کشاورزی را طرح بسیار خوبی دانست که باحضور حداکثری کشاورزان دربیمه کردن محصولات ، کیفیت کار بیمه بالا می رود و افزود:بیمه که اختیاری باشد خیلی از کشاورزان حاضر به بیمه کردن محصولات نیستند.

شفیع ملک زاده ادامه داد: با وقوع یک اتفاق همانند سیل یا خشکسالی همه متقاضی خسارت می شوند واز دولت انتظار کمک دارند و دولت هم مجبوراست به کشاورزی هم که بیمه نکرده یک کمک حداقلی به عنوان حوادث غیر مترقبه کند.

وی با بیان اینکه اجرایی کردن طرح بیمه اجباری به صورت مرحله به مرحله کار بسیار خوبی است، افزود: اگر این اتفاق با حق بیمه کم که مشمول معافیت قرار می گیرد بیفتد فشاری به کشاورز نیامده و توانایی صندوق هم بالا می رود و می تواند کارآمدتر باشد و خروجی بیمه در سال های آینده بهتر باشد.

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به قطع کمک دولت به بیمه تامین اجتماعی کشاورزان، گفت: براساس قانون ، حق بیمه کشاورزان شامل معافیت می شود یعنی اینکه 20 درصد از حق بیمه کشاورزان را دولت و 7 درصد را  کشاورزباید پرداخت کند.

شفیع ملک زاده اذعان داشت که دولت این مبلغ را به سازمان تامین اجتماعی نمی پردازد وتامین اجتماعی هم به بهانه های مختلف به کشاورزان خدمات نمی دهدوکشاورز را بیمه نمی کند.

وی درخصوص بیمه ماشین آلات کشاورزی، اظهارکرد: طبق بخشنامه، ماشین های زیر 25 سال پلاک گذاری می شوند و بیمه اجباری هم برای آنها درنظر گرفته شده است.

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاکید کرد: ماشین آلاتی که در سال های قبل که بیمه اختیاری بوده و بیمه نامه نداشتند نباید مشمول جریمه شوند و امسال که متقاضی بیمه می شوند باید بدون در نظر گرفتن سال های قبل بیمه شوند.

شفیع ملک زاده افزود: حق بیمه این ماشین آلات باید متناسب با نوع فعالیت آنهاو تعرفه های بیمه منطقی و عادلانه  باشد.

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشورگفت: اگر همه کشاورزان در تمامی بخش های بیمه ای همانند محصولات کشاورزی، ماشین آلات، خدمات درمانی و حتی بیمه تکمیلی مشارکت داشته باشند صد درصد می توانند از خدمات خوبی بهره مند شوند و عملکرد و کیفیت کارموسسات بیمه ای را هم بالا ببرند.

 

  • سلام

    بیمه کشاورزی تشویق کردن ثبت نام کنیم ما هم این کارو کردیم سال اول خیلی خوب بود و امیدوار شدیم به بیمه و خواستیم تمیدی کنم سال دوم با این که همه زمین های گندم ما دچار خسارت شده بود ولی حتی برای بازدید هم نیومدن و خبری نشد الان هم خبری از خسارت نیست....این چه وضعیه؟ مگر بدون بازدید و سرکشی نمایندگان بیمه میشه برای کل یک منطقه وسیع شرایط سنجی کرد؟؟ دیگه پدرم هر کاری میکنم میگه ثبت نام نمیکنم

ارسال نظر