شناسه خبر : 31698

رشته علوم انسانی کمترین اشتغالزایی را دارد

رشته علوم انسانی کمترین اشتغالزایی را دارد

براساس طرح پایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها در سال ۱۴۰۱ بیشترین اشتغال در رشته های فنی و مهندسی و کمترین اشتغال دررشته های علوم انسانی و علوم پایه اتفاق افتاده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، ایجاد نظام اطلاع رسانی و آگاهی بخش به ذینفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته های دانشگاهی به منظور شفاف  سازی و آگاهی بخشی و همچنین رصد آمار و اطلاعات در خصوص رشته های آموزشی می تواند در کاهش نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی موثر باشد.از این رو  معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم  طرح پایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را با حضور 72 دانشگاه در سال 1401 آغاز کرده است.

اشتغال‌زایی ,

یکی از مشکلات فارغ التحصیلان این است که بلافاصله بعد از پایان تحصیلات  دانشگاهی جذب  کار نمی شوند.

بیشترین درصد اشتغال در مقطع کاردانی مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، حسابداری، مهندسی کشاورزی و مهندسی معماری است. اکثر رشته‌های با درصد بالای اشتغال در حوزه فنی و مهندسی و علوم کشاورزی هستند.

بیشترین میزان بیکاری در این مقطع نیز مربوط به رشته‌های نظیر علوم قرآنی تاریخ و مانند آن است که بازار کار مناسبی در کشور ندارند.

همچنین بیشترین درصد اشتغال در مقطع کارشناسی مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، حسابداری مهندسی کشاورزی، مهندسی معماری، مکانیک، مدیریت و … است.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز بیشترین درصد اشتغال مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر مهندسی صنایع حسابداری هنر و مهندسی برق است.بیشترین میزان بیکاری در این مقطع نیز مربوط به شاغلین با رشته‌های تاریخ، الهیات و معارف اسلامی و مهندسی منابع طبیعی است.

بیشترین درصد اشتغال در مقطع دکتری مربوط به رشته‌های مهندسی کامپیوتر، علوم اجتماعی، مهندسی شیمی، مهندسی هوافضا است.همچنین کمترین میزان اشتغال نیز مربوط به رشته‌های همانند زیست شناسی، مهندسی منابع طبیعی و تاریخ است.

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران در بین گروه های عمده رشته های تحصصیلی بیشترین نرخ بیکاری به ترتیب مربوط به گروه های معماری و ساختمانی با 26.1 درصد، هنر با 24.5 درصد و علوم زیستی و رشته های مرتبط با 24.1 درصد است.

بیشترین نرخ بیکاری استانی جمعیت دانش آموختگان و یا در حال تحصیل مربوط به استان های کرمانشاه با 28.5درصد و کردستان با 25و5 درصد و کرمان با 24و4 درصد است.

به طور کلی مشاهده میشوددر تمامی مقاطع تحصیلی در رشته های فنی و مهندسی درصد اشتغال بالاتری مشاهده می شود د رد رشته های علوم انسانی و علوم پایه درصد اشتغال کمتر است.

ارسال نظر