شناسه خبر : 50586

اختصاصی چابک آنلاین؛

موانع توسعه حمل و نقل ریلی مشخص شد

موانع توسعه حمل و نقل ریلی مشخص شد

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، به بررسی عوامل افت رشد حمل بار ریلی در کشورپرداخت و گفت: ۳ عامل اصلی این افت، نبود لوکوموتیو به اندازه کافی، مشکلات موجود درایستگاه‌های تخلیه و بارگیری و انتقال بار از حوزه ریلی به حوزه جاده ای اشاره کرد.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، رضا رستمی در گفتگو با چابک آنلاین، بیان کرد: در حمل و نقل بین المللی، تاثیر افت حمل و نقل ریلی چندان زیاد نیست، مگر اینکه کالاهایی از کشورهای همسایه مانند افغانستان که از طریق ریل جابجا می‌شوند، مورد نظر قرار گیرند؛ در حمل و نقل داخلی اما افت حمل و نقل ریلی تاثیر بسزایی دارد و این تاثیر در بخش حمل و نقل جاده ای مشهود تر است.

وی، اظهار کرد: بیشترین میزان گردش حمل و نقل ایران از طریق افغانستان و عراق بوده و بیشترین تبادل حمل و نقل زمینی نیز با کشورهای افغانستان عراق و ترکیه برقرار است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، از نظر استانداردی وضعیت حمل و نقل ایران را مناسب و خوب ارزیابی نکرد و و بیان داشت: عمر و کیفیت حمل و نقل در کشور در مقایسه با کشورهای دیگردر مقیاس پایینی قرار دارد و خدمات دهی نیز مطلوب نیست.

وی، یکی از چالش ها در زمینه حمل و نقل را مربوط به بیمه سبز و ویزا دانست و افزود: یکی از چالش های اصلی در زمینه حمل و نقل مربوط به عدم صدور ویزا برای رانندگان  بوده که برای ترانزیت کردن خودرو، راننده باید ویزا داشته باشد تا از مرز خارج شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران،در خصوص بیمه  سبز هم توضیح داد که  چندین جلسه در اتاق بازرگانی برگزار شده اما هنوز اقدام موثری که بیمه مرکزی بتواند برای رفع تعلیق بیمه سبزاقدام کند صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در مورد نوع نظارت راه آهن، گفت: وقتی خدمات به یک بخش ارائه نمی‌شود، انتظار نظارت قوی را نمی توان داشت بدون شک، این نوع نظارت موثر نیست، وقتی نظارت وجود دارد که خدماتی ارائه شود و درعوض نوع خدمت، نظارت نیز انجام شود.

رستمی عمر ناوگان ریلی را مانند سایر وسایل حمل و نقل در کشور از جمله جاده‌ای، هوایی و دریایی بسیار بالا و فرسوده خواند و گفت: برای افزایش استقلال ناوگان ها، باید شرکت‌ها را توانمند کنیم؛ اکثر کامیون‌های ایرانی در حال حاضر خود مالک هستند و باید به سمت مالکیت شرکت‌ها حرکت کنیم، مانند شرکت‌های اروپایی یا کشورهای همسایه مانند ترکیه که شرکت‌ها مالک کامیون هستند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران،گفت: برای توانمندسازی شرکت‌ها، حمایت دولتی لازم است و این حمایت دولت باید از طریق ارائه تسهیلات و نوسازی ناوگان‌ها صورت بگیرد.

 

ارسال نظر