شناسه خبر : 31290

مکمل‌ها نباید جایگزین مواد غذایی شود

مکمل‌ها نباید جایگزین مواد غذایی شود

افرادی که دچار بیماری، کمبود ماده مغذی یا آلرژی غذایی نیستند، نیازی به دریافت مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال ندارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، غزاله اسلامیان استادیار دانشگاه و دکترای علوم تغذیه ضمن هشدار درخصوص مصرف خودسرانه مکمل‌ها گفت : مکمل‌ها همانطور که از اسم آنها مشخص است تکمیل کننده هستند و نباید جایگزین دریافت‌ مواد غذایی شوند.

 اسلامیان افزود: در برخی افراد طبق نظر پزشک ممکن است نیاز به تجویز مکمل یک یا چند ماده مغذی خاص و یا حتی مولتی‌ویتامین مینرال باشد .

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه شهیدبهشتی دوران نوزادی، کودکی و بارداری، ابتلا به بیماری‌های مزمن (دیابت، نارسایی کلیوی و ...)، ابتلا به آلرژی‌های غذایی، ابتلا به سوء تغذیه، برخی افراد گیاهخوار، برخی ورزشکاران، افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را از جمله مواردی عنوان کرد که با تجویز پزشک ممکن است مصرف مکمل‌ها ضرورت داشته باشد.

اسلامیان قطره حاوی ویتامین‌های A و D را نخستین مکملی دانست که براساس دستورالعمل کشوری برای نوزادان پس از تولد تجویز می شود و یادآور شد که قطره آهن نیز با شروع تغذیه تکمیلی برای کودکان آغاز می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی مکمل ویتامین D را تنها مکملی عنوان کرد که برای اکثر افراد جامعه (پس از انجام آزمایش و سنجش سطح سرمی آن) تجویز می‌شود زیرا منابع غذایی این ویتامین بسیار محدود است .

اسلامیان گفت: میزان و مدت زمان مصرف این ویتامین براساس غلظت سرمی آن و سن فرد (کودک یا بزرگسال) توسط پزشک تعیین می‌شود.

ضرورت مصرف اسیدفولیک از یک ماه قبل از بارداری با تجویز پزشک

اسلامیان در ادامه مصرف مکمل اسید فولیک در زنان باردار برای جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های لوله عصبی در جنین را ضروری برشمرد و گفت: زنان حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری باید روزانه مکمل اسید فولیک با تجویز متخصص شروع کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که اسید فولیک کافی از طریق رژیم غذایی قابل تأمین است گفت: با توجه به این که اغلب خانم‌ها رژیم غذایی سرشار از اسید فولیک ندارند مصرف اسید فولیک برای آنان قبل و حین بارداری ضروری است .

از مصرف خودسرانه مکمل ها اجتناب کنید

دکتر اسلامیان ضمن هشدار درخصوص مصرف خودسرانه مکمل‌ها یادآور شد: مصرف خودسرانه مکمل‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است منجر به ایجاد تداخل با برخی داروها و یا بروز عوارض در افراد شود. به طور مثال مصرف دُزهای بالای مکمل ویتامین C ممکن است منجر به ایجاد سنگ کلیه شود یا مصرف بیش از حد ویتامین‌های محلول در چربی ممکن است منجر به مسمومیت در فرد شود.

این عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه با اشاره به تعیین حد مجاز دریافت برای مصرف اکثر مواد مغذی یادآور شد که دریافت مقادیر بالای آنها می‌تواند منجر به مسمومیت فرد شود.

دکتر اسلامیان گفت: برخی مطالعات نشان داده است مصرف طولانی مدت مولتی ویتامین مینرال‌ها می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهد.

ارسال نظر