شناسه خبر : 29447

بیماری های کبدی سلامت قلب را به خطر می اندازند

بیماری های کبدی سلامت قلب را به خطر می اندازند

محققان دریافته‌اند که حتی اشکال جزئی بیماری‌های کبدی به طور مستقیم بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، در این مطالعه، محققان مؤسسه قلب اسمیت کالیفرنیا نمرات FIB-۴ بیماران را که نشانگر فیبروز کبدی است و می‌تواند نشان دهنده خطر ابتلاء به بیماری شدید کبدی باشد را با ناهنجاری‌های قلبی قابل مشاهده از طریق اسکن MRI قلب مقایسه کردند. آنها دریافتند که نمرات FIB-۴ بالا با ناهنجاری در عملکرد قلب و عروق مرتبط است.

«آلن کوان»، مسئول این مطالعه، گفت: «مشخص شده بود که بیماری کبد چرب غیرالکلی با مرگ قلبی عروقی مرتبط است، اما این رابطه به خوبی درک نشده بود.»

در اوایل سال جاری، انجمن قلب آمریکا بیانیه‌ای را منتشر کرد که بیماری کبد چرب غیر الکلی، عامل خطر برای بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک است.

و با کمال تعجب، به گفته این سازمان بیماری قلبی- و نه پیشرفت بیماری کبد- عامل اصلی مرگ در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

برای انجام این مطالعه، محققان سوابق پزشکی الکترونیکی را از ۱۱ سال گذشته از ۱۶۶۶ بیمار که دارای نمرات FIB-۴ کم، متوسط یا زیاد بودند و طی یک سال MRI قلبی داشتند بررسی کردند. آنها دریافتند که تقریباً ۸۶ درصد از بیماران حداقل یک ناهنجاری قلبی دارند.

کوان گفت: «ناهنجاری های مشاهده شده، تغییرات عروقی شامل بزرگ شدن رگ‌های خونی که از قلب بیرون می آیند و همچنین افزایش میزان خون در جریان بود.»

به گفته کوان، «قدم بعدی در این تحقیق، بررسی بیشتر تأثیر بیماری کبد بر سلامت قلب است.»

ارسال نظر