افزایش بی‌توجهی رانندگان به مقررات نتیجه مصالحه با تخلفات رانندگی

افزایش بی‌توجهی رانندگان به مقررات نتیجه مصالحه با تخلفات رانندگی

عضو هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: بخشی از دلایل ارتقای آمارهای سوانح رانندگی در سال جاری، فارغ از همه عوامل دخیل در بروز تصادف، بخشودگی جرایم و تخلفات رانندگی، کم‌رنگ بودن نظارت‌ها و بی‌اثری بازدارنده‌ها است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، با انتقاد از عدم برخورد لازم با رانندگان متخلف و پُر‌حادث، حذف و از دستور خارج کردن بخششِ جرایم و ضرورت مواجه جدی با متخلفان قوانین و مقررات رانندگی‌ در کاهش سوانح رانندگی و آسیب های مهم انسانی‌، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن که امروزه به یک معضل و دغدغه اجتماعی در کشور تبدیل شده است را مؤثر و کارساز برشمرد‌.

وی ادامه داد: افرادی که تخلفات پر‌خطر و حادثه ساز رانندگی داشته و عادت به قانون‌گریزی دارند به راحتی به فعالیت‌های اجتماعی خود مشغول هستند که به نظر می رسد نه تنها با جدیت و بدون ملاحظه در اخذ جرایم باید با آنان برخورد کرد، بلکه لازم است برای این افراد برخی محدودیت و محرومیت‌های اجتماعی نیز قائل شد تا روح قانونمداری رانندگی در کشور جاری و تبدیل به یک فرهنگ و مسئولیت فردی شود.

عضو هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها سپردن رانندگی به یک نوجوان 11 ساله از سوی یک فرد مسئول که منجر به از دست دادن چند نفر از هموطنان و مجروح و مصدومیت عده‌ای دیگر شد را بیانگر بی اهمیت دانستن و بی‌توجهی به حقوق شهروندی و قوانین و مقررات رانندگی دانست و گفت که این ناشی از عدم جدیت دستگاه‌های نظارتی است.

پورتقی ادامه داد: سخت‌گیری در اعطا‌ی گواهینامه رانندگی برابر آنچه که در دیگر کشورهای موفق در کنترل سوانح رانندگی اِعمال می‌شود، افزایش مدت زمان آموزش رانندگی‌، کاهش مدت اعتبار گواهینامه‌، آزمون متقاضیان اخذ گواهینامه در شرایط مختلف جوی همچنین  نظارت و کنترل هوشمند و مستمر، از راهکارهای مهم افزایش ایمنی حمل و نقل و کاهش مخاطرات در رانندگی و غلبه بر بخش مهمی از نگرانی‌های حاکم در این موضوع است.

وی ‌بهره مندی دستگاه‌های حاکمیتی از ظرفیت و توان نهادها و سمن‌های مرتبط از جمله جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها که در انجام برنامه‌های فرهنگی و ارتقا‌ی فرهنگ ترافیک تلاش می‌کنند و بارها آمادگی خود را جهت همراهی و همکاری همه جانبه اعلام داشته‌اند‌ را ضروری دانست.

عضو هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: بخشی از دلایل ارتقای آمارهای سوانح رانندگی در سال جاری، فارغ از همه عوامل دخیل در بروز تصادف، بخشودگی جرایم و تخلفات رانندگی، کم‌رنگ بودن نظارت‌ها و بی‌اثری بازدارنده‌ها است.

وی از آحاد جامعه درخواست کرد با توجه به نزدیک شدن به ‌ایام تعطیلات نوروز و افزایش چشمگیر سفرها، به خود مراقبتی بیشتر توجه کنند و با مدیریت سفر، انجام تست‌‌‌های فنی و ایمنی خودرو، ملاحظات شرایط آب و هوایی و‌ رعایت کامل قوانین و مقررات، در این ایام سفر ایمنی داشته باشند.

ارسال نظر