شناسه خبر : 28164

سهام چه‌ کسانی بیمه می‌شود؟

سهام چه‌ کسانی بیمه می‌شود؟

۹۶ درصد کدهای حقیقی یعنی جمعیتی حدود ۹ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر سهامدار با خرید اوراق تبعی مخصوص به این طرح می توانند با شروطی سبدپرتفوی خود را بیمه کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از  ایلنا، پس از ریزش‌های پی در پی شاخص به طوریکه گفته شد تنها در طول 90 روز 25 درصد ارزش کمتر شد، سازمان بورس  شنبه گذشته هفتم آبان ماه از بسته ده بندی حمایت از بازار سرمایه رونمایی کرد یکی از بندهای این بسته، بیمه کردن سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف 100 میلیون تومان برای هر نفر است که که حدود 96 درصد از تعداد کدهای حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند و سبد پرتفوی سهامداران خرد تا سقف صد میلیون تومان از این پشتبانی بهره‌مند می‌شوند.

طبق اعلام سازمان بورس، بیمه این سهام از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه گذاران انجام می‌شود و اصل ارزش سهام و سود بیمه سهام اشخاص حقیقی بیمه می‌شود. طبق این مصوبه اگر پرتفوی افراد ارزش معادل 100 میلیون و کمتر از آن داشته باشد، این سهامداران می‌توانند با خرید یک برگه اوراق تبعی به نرخ یک ریال کل ارزش سبد به اضافه 20 درصد سود را تا سررسید یک سال بیمه کنند.

96 درصد کدهای حقیقی یعنی جمعیتی حدود ۹ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر سهامدار با خرید اوراق تبعی مخصوص به این طرح، سبدپرتفوی خود را می‌توانند بیمه کنند.

البته پوشش بیمه 96 درصد کدهای حقیقی یک شرط مهم دارد و اینکه تا سررسید یکساله افراد نباید هیچ سهمی را به فروش برسانند و مبنا هم پرتفوی قبل از چهارم آبان ماه 1401 است. یعنی  افراد مجاز به خرید سهام هستند اما  پس از این تاریخ سهامی به پرتفوی افراد اضافه شود، شامل بیمه نخواهد شد و هیچ سهمی از این پرتفو هم نباید به فروش برسد. به عبارت دیگر اگر تا یک سال آینده سبد سهام اشخاص حقیقی ثابت بماند یا با کاهش ارزش مواجه شود، سهامداران می‌توانند سهام واجد شرایط در پرتفوی خود را با ۲۰ درصد سود به فروش برسانند و با اجرای این طرح، دیگر سرمایه گذاران بابت افت قیمت سهام آسیبی نخواهند دید و حداقل به اندازه ۲۰ درصد از بابت سرمایه گذاری منتفع خواهند شد.

همچنین موضوع مهم این است که سهام بازار پایه، سهام عدالت، صندوق‌ها و ائی تی اف‌ها مشمول این طرح نمی‌شوتد و تنها سهام متعلق به بورس و فرابورس مشول بیمه سهام قبل از چهارم آبان‌ماه خواهد شد.

سهامداران حقیقی در صورت هر گونه پرسش درباره بیمه سهام یا رفع ابهامات در این باره می‌توانند از طریق شماره 6375 با کارشناسان سازمان بورس در ارتباط باشند.   

 

ارسال نظر