شناسه خبر : 14723

لغو تحریم‌ها وضع شرکت‌های بورسی را بهتر می‌کند

لغو تحریم‌ها وضع شرکت‌های بورسی را بهتر می‌کند

وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت:‌بازار سرمایه باید کاملا حرفه‌ای باشد و کسی نباید با دید سیاسی به آن نگاه کند، این بازار چنانچه بازاری حرفه‌ای باشد، با ماندگاری همراه خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «فرهاد دژپسند» امروز (دوشنبه) در حاشیه نشست خبری سهام عدالت در جمع خبرنگاران درباره روند معاملات بازار سرمایه و نوسان‌های موجود در این بازار تصریح کرد: برخی معتقدند چنانچه تحریم لغو شود، بازار سرمایه آسیب خواهد دید، در حالی که چنین صحبتی درست نیست، زیرا با این اقدام علاوه بر روان شدن صادرات، هزینه معامله کاهش و نرخ بهره برداری از ظرفیت فیزیکی افزایش پیدا می کند؛ بنابراین با این اقدام شرکت‌های بورسی که صادرات دارند با وضعیت بهتری همراه می‌شوند.

دژپسند تاکید کرد: هیچ دینی در ارتباط با نوسان در بازار سرمایه و کاهش ارزش دارایی‌های مردم ندارد، گفت: بارها اعلام کرده ام که سهامداران و مردم باید با مطالعه و مشاوره وارد این بازار شوند و اقدام به معامله کنند، سهامداران باید بحث دقت را در اولویت معاملات خود قرار دهند و همه سرمایه خود را متمرکز در یک‌جا نکنند.

وزیر اقتصاد ضمن تاکید بر اینکه بورس یک سرمایه‌گذاری میان مدت و بلندمدت است، گفت:‌ ۲۰ مرداد ماه شاخص بورس با روند نزولی همراه شد و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید، اما پس از آن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد افزایش پیدا کرد؛ بنابراین نوسان ایجاد شده طبیعی است.

وی درباره تعیین دامنه نوسان سهام به منفی دو و مثبت ۶ درصد گفت: این اقدام با مطالعه انجام شد و پیشنهاد قبلی مثبت دو درصد بود که رای نیاورد، در جلسه دو روز گذشته شورای عالی بورس پشنهاد مثبت ۶ درصد و منفی دو درصد داده شد که مورد موافقت و تصویب قرار گرفت.

دژپسند در پایان خاطرنشان کرد: در باره جزییات دقیق بازار سهام باید رییس سازمان بورس توضیحاتی را ارائه دهد که امیدوارم به زودی با برگزاری نشست خبری پاسخگوی سوالات مطرح شده باشد.

وزیرامور اقتصادی و دارایی بهمن ماه جاری گفت: سودآوری شرکت‌های بورسی در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر افزایش داشته است.

 فرهاد دژپسند در جمع خبرنگاران بعد از نشست بخش خصوصی و دولت، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر بسته بزرگ عرضه اولیه در بورس به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س)، تصریح کرد: این عرضه به صورت مشروط و وابسته به شرایط انجام می شود و در صورت نامساعد بودن اوضاع عرضه نخواهد شد.

وی با بیان اینکه برای هزاران میلیارد تومان تامین مالی امسال از بازار پول و سرمایه برنامه ریزی شده بود، تاکید کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۵۰ درصد مبلغ مورد انتظار تحقق یافت.

وزیر اقتصاد گفت: پیش بینی شده تا سال آینده ۱.۴۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار پول و سرمایه و سرمایه گذاری خارجی تأمین مالی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سال آینده ایجاد شرکت‌های سهامی عام و صندوق‌های پروژه تأمین مالی از بورس را پیگیری خواهیم کرد، افزود: سال ۱۴۰۰ سرعت و عمق بیشتری به بازار سرمایه خواهیم داد تا تحقق رقم های پیش بینی شده محتمل‌تر شود.

 

ارسال نظر