نیروگاه‌داران تجدیدپذیر حدود ۳ هزارمیلیارد تومان مطالبات معوق دارند

نیروگاه‌داران تجدیدپذیر حدود 3 هزارمیلیارد تومان مطالبات معوق دارند

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ساتبا، خبر داده است که آیین‌نامه تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات دولتی از برق تجدیدپذیر در دست نگارش بوده که به محض آماده شدن برای تأیید و ابلاغ به دفتر معاون اول رئیس جمهوری ارسال خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین، جعفر محمد‌نژاد سیگارودی تصریح کرده که این آیین‌نامه اجرایی کوتاه مدت بر اساس دستور وزیر نیرو در حال نگارش بوده که در حال حاضر تدوین آن دردستورکار توانیر و ساتبا است.

به گفته وی، تأمین ۲۰ درصد برق بخش اداری از منابع تجدیدپذیر ابلاغیه هیأت دولت قبل را دارد هر چند که در اجرا موفق نبوده، بنابراین اکنون در برنامه وزارت نیرو قراردارد تا هرچه سریع‌تر آیین‌نامه آن برای اجرایی شدن به جمع‌بندی برسد.

هیأت دولت قبل درسال 95 تصویب کرد که وزارتخانه‌ها، مؤسـسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی بر اساس فهرستی که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام خواهد شد، موظفند طی دو سال حداقل بیست درصد برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.

هر چند که در عمل هیچ اتفاق خاصی رخ نداد و در دولت قبل سهم ادارات از خرید برق تجدیدپذیر بسیار ناچیز بود. ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور تا پایان اسفند پارسال به ۱۰۳۸،۰۳ مگاوات رسید.

کشورایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی درجهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد، تا جایی که به طور میانگین سالانه بیش از 280 روز آن آفتابی گزارش شده است. 

نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از باصرفه‌ترین مدل‌های نیروگاهی هستند که از نظر محیط زیست چند شرایط ویژه دارند.

این نوع در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی مصرف آب نداشته و بشدت اقتصادی هستند.

از افزایش 35 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها در مدت زمان چهار سال به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو دردولت سیزدهم یاد می‌شود که 10 هزار مگاوات آن سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

گفته می‌شود که از 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک، حدود 7 هزار مگاوات آن سهم نیروگاه خورشیدی و 3 هزار مگاوات بقیه هم سهم نیروگاه بادی است.

انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور شامل خورشیدی، بادی، برقابی کوچک، زیست توده و توربین انبساطی است که همه اینها فقط یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. جغرافیای ایران ظرفیت نصب بیش از 35 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را دارد.

سید مسلم موسوی درچه، مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، اعلام کرده است که شروع شدن فرایند خرید برق ادارات دولتی از برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر زمان‌بر خواهد بود زیرا در سال‌های قبل سازمان‌ها و ادارات دولتی خریدی از برق تجدیدپذیر نداشته‌اند و در این زمینه یک عقب‌ماندگی وجود داشت.

به گفته وی، با وجود ابلاغ این مصوبه از سوی دولت قبل اما در زمینه خرید ادارات برق تجدیدپذیر توفیقی وجود نداشت.

گفته می‌شود که در قانون رفع موانع توسعه صنعت برق پیش‌بینی‌ شده صنعت و بخش اداری در سال ۱۴۰۲، یک درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تأمین کنند.

درچنین شرایطی صنایع می‌توانند اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کنند و برق مورد نیاز خود را از این طریق دریافت و در صورت عدم امکان می‌توانند از طریق بورس انرژی اقدام به خرید برق تجدیدپذیر کنند.

دراین بین، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو از راه‌اندازی تابلوی سبز انرژی‌های تجدیدپذیر در بورس انرژی در سال‌ جاری خبر داده و افزوده که بر اساس این مصوبه بخش اداری یا باید خود اقدام به تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر کنند یا از بورس انرژی خریداری کنند.

ماده 16 قانون جهش دانش‌بنیان یک تکلیف مهم دارد که بر اساس آن صنایع بزرگ ملزم شده‌اند تا به سمت احداث نیروگاه تجدیدپذیر بروند. بر این اساس در سال نخست، یک درصد از میزان برق مصرفی از محل انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

 این روند تا مدت زمان 5 سال یعنی افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از میزان برق مصرفی به 5 درصد ادامه‌دار خواهد بود. سید مسلم موسوی درچه، مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفته است که مکانیسم عرضه برق تجدیدپذیر در بورس منجر به جذابیت در سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌شود زیرا در روش‌های قبلی ریسک سرمایه پذیری بالاتر بود وسرمایه‌گذاران رغبتی برای سرمایه‌گذاری جدی نداشتند.

وی در عین حال گفت که نیروگاه‌داران تجدیدپذیر دست‌کم 3  هزارمیلیارد تومان مطالبات معوق دارند.

 

ارسال نظر