شناسه خبر : 31501

آخرین جزییات از وضعیت ترانزیت بار بین ایران و آذربایجان

آخرین جزییات از وضعیت ترانزیت بار بین ایران و آذربایجان

مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری اظهار داشت: از سه روز گذشته شاهد این هستیم سرعت پذیرش کامیون در طرف آذربایجان افزایش یافته و از پذیرش ١٩٠ کامیون در روز به ٢۶٠ کامیون در روز رسیده‌ است و اگر همین روال ادامه پیدا کند در یک هفته دیگر به نقطه تعادل خواهیم رسید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، جواد هدایتی درباره دلایل صف کامیونی در شهر آستارا و عملکرد کشور آذربایجان در پذیرش کامیون‌‌ها و تسهیل تردد اظهار داشت: یکی از موضوعات بحث زیرساخت‌ها است، زیرساخت‌های پایانه مرزی آستارا قدمت بالای ٧٠ سال دارد و یک مرز قدیمی محسوب می‌شود که البته در طول این سال‌ها به مرور اقداماتی برای بازسازی این زیرساخت‌ها و به روزسانی آن انجام شده اما به دلیل اینکه این پایانه مرزی در شهر واقع شده و با گسترش شهر آستارا در مجاور آن، برای این پایانه مرزی امکان توسعه و گسترش وجود ندارد. 

وی ادامه داد: امروز ترافیک کامیونی و تداخل آن با ترافیک شهری برای مردم شهر آستارا آزاردهنده است و شرایط شهری اجازه توسعه را به این پایانه نمی‌دهد. از سوی دیگر با وجود این محدودیت‌های زیرساختی، از چند سال گذشته به دلایلی از جمله انعقاد موافقتنامه تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تقاضای بسیار زیادی را ایجاد کرد. همچنین در یک سال گذشته با وقوع جنگ روسیه و اوکراین تقاضا به صورت جهشی افزایش یافت و در این مدت در کشورمان افزایش نرخ ارز باعث شد که صادرات توجیه‌پذیر باشد و تمایل به صادرات افزایش یافت. در نهایت، نتیجه این عوامل این بود که تقاضا برای عبور از این مسیر افزایش یابد و به دنبال این افزایش تقاضا صف کامیون‌ها برای تردد ایجاد شده‌است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای با بیان اینکه اقداماتی برای ساماندهی وضع موجود انجام شده که بتوان از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده شود و عبور و مرور کامیون‌ها افزایش پیدا کند، تاکید کرد: هر چند در قلمرو کشورمان با مشکل و مسائلی مواجه هستیم اما طرف آذری هم باید اقداماتی در حوزه مرزی خود برای تسهیل تردد کامیون‌ها انجام دهد.

هدایتی گفت: در قلمرو کشورمان از یک و نیم ماه گذشته اقدامات خوبی برای تسهیل تردد انجام شده و ورود ناوگان روسی که عمدتا حامل بار صادراتی از جمله صیفی‌جات هستتد، سازمان‌دهی شده‌ و هر چند که هنوز در محوطه گمرک عملیات عمرانی در حال انجام است اما با همکاری دستگاه‌های مرتبط تصمیمات خوبی برای تسهیل تردد کامیون‌ها گرفته شده بطوری که امروز امکان خروج ۴٠٠ تا ۵٠٠ کامیون از پایانه مرزی آستارا به سمت آذربایجان فراهم شده‌است. 

وی افزود: از اقدامات خوب گمرک کاهش زمان انتظار برای خروج کامیون‌ها و افزایش ساعات کاری بوده‌ است و با مجموعه تصمیمات این امکان فراهم شده که در طول ٢۴ ساعت شبانه روز تشریفات اعزام و خروج حداقل ۴٠٠ الی ۵٠٠ کامیون انجام شود. 

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای درباره عملکرد آذربایجان برای تسریع تردد کامیون‌ها و دلایلی که باعث شده پذیرش کامیون در ظرف آذربایجان کُند شود، تاکید کرد: از نظر فنی، پس از سازمان‌دهی ‌های انجام شده آنچه که نمود و بروز پیدا کرده این است که در طرف آذری با محدودیت در پذیرش مواجه بودیم، بطوریکه در ساعاتی اعلام می‌شود سیستم یا برق است و یا اینکه باسکول خراب شده که این عوامل باعث کُندی پذیرش کامیون‌ها یا توقف پذیرش می‌شود. 

هدایتی ادامه داد: البته از سه روز گذشته شاهد این هستیم سرعت پذیرش کامیون در طرف آذربایجان افزایش یافته و از پذیرش ١٩٠ کامیون در روز به ٢۶٠ کامیون در روز رسیده‌ است و اگر همین روال ادامه پیدا کند در یک هفته دیگر به نقطه تعادل خواهیم رسید. 

وی درباره آخرین وضعیت پل مرزی قدیمی و پل جدید مشترک مرزی بین ایران و آذربایجان اظهار داشت: به طور همزمان بازسازی پل فعلی و ساخت پل جدید را پیش می‌بریم. پل فعلی تحت بهره‌برداری است و یا ساخت پل جدید هم از این پل فعلی برای بخش مسافری استفاده خواهد شد چراکه مصوبه شورای ساماندهی این بود که بخش تجاری پایانه آستارا به دلیل تداخل با ترافیک شهری به منطقه خارج از شهر منتقل شود اما همچنان از این پل قدیمی برای عبور بخش مسافری استفاده خواهد شد. 

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای ادامه داد: علمیات عمرانی پل مشترک مرزی جدید تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد و با تفاهم طرف آذری قرار بر این شده که این در پل جدید عبور حداقل ١٠٠٠ کامیون در روز به صورت رفت و برگشت امکان پذیر باشد و ظرفیت این میزان تردد در روز در پل جدید ایجاد می‌شود.

هدایتی درباره انتقال بار از جاده به سمت بندر آستارا با توجه به مشکلات موجود و تغییر مسیر بار برای عدم گذر از کشور ثالث و عبور مستقیم برای مقصد نهایی روسیه اظهار داشت: برای رسیدن به روسیه با توجه به وسعت جغرافیایی این کشور از سه مسیر غرب و شرق دریای خزر و از خود مسیر دریای خزر می‌توان استفاده کرد اما آن مسیری که تا کنون بیشتر مورد استفاده قرار گرفته شاخه غربی دریای خزر بوده‌ است. 

وی افزود: به دلیل اینکه مقصد کالاها بیشتر مسکو و سن پترزبورگ است از مسیر غرب دریای خزر استفاده می‌شود اما اخیرا بحث استفاده از مسیر خود دریای خزر مطرح شده که شاهد افزایش تقاضا برای استفاده از این مسیر هستم چراکه کالا بدون عبور از کشور ثالث به مقصد نهایی می‌رسد. اما مهمترین مسأله در مسیر دریای خزر این است که به اندازه باری که انتقال آن تقاضا می‌شود ناوگان دریایی و کشتی وجود ندارد و از سوی دیگر خزر دریای متلاطم و خروشان است و باید کشتی مناسب با شرایط این دریا وارد این مسیر شود. 

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای تاکید کرد : مشکل دیگر در این مسیر ورود کشتی به مسیر ولگا است چرا که این مسیر در ۶ ماه از سال یعنی از آبان ماه تا اردیبهشت ماه دچار یخ زدگی می‌شود و اخیرا بخش خصوصی هر چند نسبت به خرید ناوگان جدید اقدام کرده اما به دلیل یخ زدگی ولگا امکان ورود آن به این مسیر وجود ندارد و باید در فصل گرم سال کشتی ‌های جدید وارد شوند. 

وی درباره استفاده از شاخه شرق دریای خزر تاکید کرد: امکان استفاده از مسیر شرق دریای خزر همواره موضوع مذاکرات ما با روسیه بوده که بتوانیم از مسیر ترکمنستان و قزاقستان به روسیه برسیم که البته مسیر شرق از مناطق صنعتی محسوب می‌شود و مسیر مناسبی است اما باید ساز و کار آن در قالب شکل عبور مناسب از لحاظ تشریفات نیاز به مذاکرات چندجانبه دارد که طبیعتاً روس‌ها باید آن را دنبال و پیگیری کنند.

ارسال نظر