شناسه خبر : 30460

تردد روزانه ۱۵۰ کامیون بین ایران و آذربایجان

تردد روزانه ۱۵۰ کامیون بین ایران و آذربایجان

عضو رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: دولت آذربایجان به‌صورت محدود کامیون‌ها را از ایران قبول می‌کند و از آنجایی‌که ما دستگاه ایکس ری نداریم این مشکل تشدید شده است؛ به عبارت دیگر دو گمرک ظرفیت تردد، پذیرش و بازرسی بیشتر از ۱۵۰ کامیون در روز را ندارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا بهروز پور سلیمان ، از کاهش 53 درصدی صادرات از استان اردبیل به کشور آذربایجان در 9 ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: کاهش حجم تجارت در حالی اتفاق افتاده است که تجارت ایران و آذربایجان در هیچ ایامی  از سال حتی در زمان شیوع بیماری کرونا قطع نشد؛ و در مناقشه قره‌باغ نیز روابط تجاری دو کشور ادامه داشت.

این فعال اقتصادی اردبیل را قطب نخست تولید سیب‌زمینی در کشور معرفی کرد و افزود: در یک بازه زمانی مشخص صادرات سیب‌زمینی متوقف شد و به نظر می‌رسد کاهش صادرات استان اردبیل به آذربایجان به دلیل ممنوعیت صادرات سیب زمینی اتفاق افتاد؛ بعد از سیب‌زمینی اقلام پلاستیکی و سنگ‌های ساختمانی از این استان به آذربایجان صادر می‌شود.

وی با اشاره به افزایش حجم کالاهای ترانزیتی در مرزهای دو کشور، گفت: 230 درصد کالاهای ترانزیتی در مرز دو کشور افزایش پیدا کردند؛ جنگ اوکراین باعث شد اقلام وارداتی از بندرعباس ایران به آذربایجان ترانزیت شوند همچنین شاهد شکل‌گیری صف‌‌های طولانی در بیله سوار ناشی از افزایش کالاهای ترانزیتی هستیم.

عضو اتاق بازرگانی اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل شاهد صف‌های کالای ترانزیتی در مرزهای ایران و آذربایجان هستیم؟ گفت: دولت آذربایجان به‌صورت محدود کامیون‌ها را از ایران قبول می‌کند و از آنجایی‌که ما دستگاه ایکس ری نداریم این مشکل تشدید شده است؛ به عبارت دیگر دو گمرک ظرفیت تردد، پذیرش و بازرسی بیشتر از 150 کامیون در روز را ندارند و امیدواریم که با راه‌های جدید روند تجارت بهبود پیدا کند هم اکنون توافق‌های اولیه برای احداث راه‌های جدید انجام شده است و باید به‌صورت کارشناسی و طی عقد قراردادهای جدید وارد مراحل اجرایی شوند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با اشاره به لزوم توسعه راه‌های ریلی و جاده‌ای بین ایران و آذربایجان، گفت: یک راه تردد بین آستارا و بیله‌سوار وجود دارد که این راه به هیچ عنوان نمی‌تواند پاسخگوی صادرات و کالاهای ترانزیتی بین دو کشور باشد به همین دلیل ایجاد راه‌های تردد جدید در دستور کار قرار گرفته و بنا شده است که در پارس‌آباد استان اردبیل راه ریلی جدیدی به منطقه ایمیشلی احداث شود. همچنین یک پل جدید ارتباطی در رودخانه آستارا ساخته خواهد شد که اگر این راه‌های تردد باز شود بدون تردید شاهد ترافیک در تردد کامیون‌ها نخواهیم بود و زمینه‌های افزایش صادرات و مرادوات تجاری بین دو کشور فراهم خواهد شد.

به گفته وی؛ نوسان‌های نرخ ارز در هر کشوری زمینه‌های افزایش صادرات می‌شود و امیدواریم که با افزایش نرخ ارز در آینده شاهد افزایش حجم صادرات باشیم.

پورسلیمان در پایان با اشاره به بی‌توجهی به تصاحب بازار آذربایجان، افزود: تولیدات ایرانی در زمینه بسته‌بندی، کیفیت، قیمت، برندسازی و استانداردهای نتوانستند رضایت آذربایجانی‌ها را جلب کنند و ما در گذشته در این زمینه‌ها ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم به مثابه کشورهای رقیب خود مانند ترکیه عمل کنیم و بازار این کشور را در دست بگیریم این در حالیست که ما با آذربایجان حدود 370 کیلومتر مرز مشترک داریم و بایستی بیش از این نقش در  بازار این کشور ایفا می‌کردیم.

 

ارسال نظر