شناسه خبر : 30895

مشکلات کامیون‌ ها در آستارا به زودی حل می‌شود

مشکلات کامیون‌ ها در آستارا به زودی حل می‌شود

مدتی است که کامیون‌های حمل بار در مرز آستارا معطل مانده‌اند که به گفته مسئولان سازمان راهداری به زودی با اقداماتی که انجام شده تردد کامیون‌ها از مرز سرعت می‌گیرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند هفته‌ای است که صف‌های طولانی کامیون ها در مرز آستارا تشکیل شده که به گفته بسیاری از کامیون داران با توجه به آنکه بار‌های این کامیون‌ها حامل صیفی جات بوده و به دلیل آنکه بیش از ۱۰ تا ۲۰ روز در این مرز معطل بوده اند بار‌های آن‌ها خراب شده است.  از سوی دیگر کرایه حمل کالا‌ها در مرز‌ها به بهانه همین مشکلات برای تجار افزایش یافته  است.

در این مدت چندین بار مسئولان سازمان راهداری به این پایانه مرزی مراجعه کرده و پیگیر حل مشکل بوده اند، اما تاکنون این اقدامات تاثیر چندانی در این حوزه نداشته و بسیاری از کامیون داران اعتقاد دارند که گمرک هم باید در این بخش ورود پیدا کند و زمان فعالیت خود را افزایش دهد.

در همین رابطه حمید رضا هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: در حال حاضر تقاضا برای تردد در مرز‌ها افزایش یافته و با توجه به افزایش حجم صادرات و ترانزیت در مرز آستارا شاهد طولانی شدن صف‌های کامیون هستیم، اما طبق آخرین آماری که ارائه شده میزان تردد به صورت میانگین ۲۰ درصد نسبت به روزهای قبل رشد داشته است.

به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، میزان عبور کامیون‌ها از مرز در حال حاضر روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دستگاه است که باید به ۳۵۰ دستگاه برسد تا صف‌ کامیون ها در این بخش کاهش یابد.

او می‌گوید: بخشی از مشکلات کامیون داران در مرز آستارا به سازمان راهداری باز می‌گردد، بخشی به گمرک و بخشی هم که از همه مهم‌تر است به طرف آذربایجانی مربوط می شود که به دلیل آماده نبودن زیر ساخت‌ها تردد‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

هدایتی اظهار کرد: با آسیب شناسی که صورت گرفت باید فعالیت گمرک در مرز ۲۴ ساعته باشد و با توجه به شرایط خاص مرز آستارا در حال رایزنی و پیگیری برای افزایش نیروی انسانی و زمان فعالیت گمرک در این مرز هستیم.

او  می گوید: در داخل محوطه مرز آستارا گره‌های ترافیکی به علت فعالیت‌های عمرانی وجود دارد و به دلیل آنکه فضا محدود است، مشکلاتی در این بخش ایجاد می‌شود از سوی دیگر در داخل مرز آستارا تنها یک دستگاه ایکس ری قرار دارد و با توجه به آنکه طبق مصوبه باید تمامی ماشین‌ها از دستگاه ایکس ری رد شوند، این اقدام زمینه ساز افزایش گره‌های ترافیکی شده است در حالی که اگر تنها برای ماشین‌های پر ریسک این اقدام صورت گیرد کمی از بار ترافیکی در این بخش کاسته می‌شود.

هدایتی اظهار کرد: در حال حاضر باید اقدامات لازم صورت گیرد تا طرف مقابل که کشور آذربایجان است آماده پذیرش تعداد بیشتری از کامیون ها باشد چراکه در برخی از موارد شاهد آن هستیم که باسکول و سیستم این بخش قطع است. با این وجود در دو ماه گذشته شاهد افزایش ۱۸ درصدی تردد‌ کامیون‌ها در این مرز بوده ایم.

هزینه توقف کامیون‌ها در هر روز حدود ۱۵۰ دلار است

او با اشاره به اینکه هزینه توقف و خواب کامیون‌ها در روز حدود ۱۵۰ دلار می‌شود افزود: تمامی این کامیون‌های خوابیده سرمایه‌های ملی هستند که  هر روز و هر ساعت معطلی این کامیون‌ها برای بخش حمل ونقل هزینه بر است و زمینه ساز وارد شدن آسیب به این بخش می‌شود.

هدایتی اظهار کرد: پاشنه آشیل دولت برای توسعه مناسبات تجاری، توقف کامیون ها در پایانه های مرز‌ی است چرا که توقف آنها زمینه ساز افزایش هزینه ها می شود و اگر دولت به این موضوع توجه نکند در این بخش پیشرفتی صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر مسیر ترانزیتی کالا حدود ۲۳ روز است، اما مسیر حمل کالا در داخل کشور هم همین مدت زمان است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری توضیح داد: هزینه هر روز کرایه کامیون‌ها حدود ۲ هزار دلار است که ۲۰ روز حدود ۴۰ هزار دلار می‌شود واگر به این بخش توجه نشود با مشکل روبرو خواهیم شد و باید نگاه مدیران ارشد اقتصادی دولت به مقوله پایانه مرزی عوض شود تا شاهد بهبود در این حوزه باشیم.

هدایتی گفت: با تحول در نظام مرزی و استفاده از تکنولوژی و دیجیتال سازی و از همه مهم‌تر انتقال تشریفات به خارج از مرز‌ها می‌توانیم شاهد بهبود وضعیت در این بخش باشیم.

مشکلات کامیون‌ها در آستارا به زودی حل می‌شود

با وجود این مشکلات، اما اخیرا داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کشور اعلام کرده است که طرح ساماندهی موقت سالن مسافری پایانه مرزی آستارا به پیمانکار سپرده شده و بعد از تعطیلات نوروز اجرا خواهد شد و هموطنان و اتباع خارجی در گذر از مرز باید تکریم شوند.

او افزود: روزانه ۲۷۰ کامیون در مرز آستارا تردد می‌کنند در حالی که این مرز ظرفیت تردد ۵۰۰ کامیون در روز را دارد و در طرح جامع پایانه مرزی آستارا راه اندازی پایانه‌ها در باغی در مجاورت پل ریلی آستارا-آستارا با هدف رونق حمل و نقل ترکیبی تعریف شده و اجرای آن به زودی آغاز خواهد شد.

پل ریلی آستارا - آستارا برای اتصال راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین ۹۷ افتتاح شده و علاوه بر آن، در مرز زمینی آستارا با جمهوری آذربایجان نیز کامیون‌ها برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا‌ها تردد می‌کنند و نبود تیرپارک در آستارا سبب مشکلات ترافیکی می‌شود.

بر اساس این گزارش با توجه به آنکه  توسعه ترانزیت یکی از مهم ترین برنامه های اقتصادی در کشور به شمار می رود بنابراین باید در این حوزه توجه کافی صورت گیرد تا شاهد تقویت ارتباط بین المللی و توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه باشیم.

ارسال نظر