شناسه خبر : 30199

ریزش قیمت پیاز ادامه دارد

ریزش قیمت پیاز ادامه دارد

رئیس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: در قبال صادرات سیب و پرتقال، موز وارد کشور می‌شود اما به وزیر کشاورزی پیشنهاد دادیم که مجوز واردات موز در قبال صادرات کلیه محصولات کشاورزی داده شود؛ چراکه این موضوع برای حدود ۸ نفر رانت ایجاد کرده بود به این معنا افرادی که سیب صادر کردند نمی‌توانند موز وارد کنند از این‌رو حواله خود را کانتینری ۱۰۰ میلیون تومان به واردکنندگان موز می‌فروشند و اینگونه کیلویی ۵ هزار تومان به قیمت موز اضافه می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، مصطفی دارایی‌نژاد، با اشاره به تلاش‌های بخش خصوصی در زمینه کاهش قیمت پیاز، گفت: بعد از اینکه تنظیم بازار پیاز از سوی وزارت کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شد قیمت این محصول از کیلویی 30 هزار تومان به کیلویی 15 هزار تومان رسید و امیدواریم که در 2 هفته آینده قیمت‌ها همچنان روند کاهشی داشته باشند تا در نهایت قیمت آن مانند سابق شود؛ ما تلاش داریم که دست دلال‌ها و واسطه‌ها را در بازار حذف کنیم.

به گفته این فعال صنفی؛ اختیار تنظیم بازار 66 قلم میوه و صیفی‌جات به بخش خصوصی واگذار شده است و بخش خصوصی نیز  هم قسم شده‌اند که امسال شب عید آرامی با قیمت‌های متعادل و توزیع فراوان رقم بزند. ما اجازه نخواهیم داد که قیمت‌ها در آستانه عید افزایش پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تجربه سال گذشته در ذخیره‌سازی میوه شب عید دولت را به این نتیجه رساند که این مهم را به بخش خصوصی واگذار کند، گفت: تخلف‌های انجام شده در ذخیره‌سازی میوه شب عید در سال گذشته باعث شد عده‌ای بازداشت و عده‌ای دیگر از سمتی که داشتند برکنار شوند اما امیدواریم که در سال جاری آن تجربیات تکرار نشود.

دارایی‌نژاد با اشاره به طرح تنظیم بازار موز، گفت: در قبال صادرات سیب و پرتقال موز وارد کشور می‌شود اما به وزیر کشاورزی پیشنهاد دادیم که مجوز واردات موز در قبال صادرات کلیه محصولات کشاورزی داده شود؛ چراکه این موضوع برای حدود 8 نفر رانت ایجاد کرده بود به این معنا افرادی که سیب صادر کردند نمی‌توانند موز وارد کنند از این‌رو حواله خود را کانتینری 100 میلیون تومان به واردکنندگان موز می‌فروشند و اینگونه کیلویی 5 هزار تومان به قیمت موز اضافه می‌شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان ادامه داد: تقاضا برای موز 50 درصد نسبت به تابستان در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده است و همین موضوع قیمت‌ جهانی این محصول را افزایش داده است. ما برای اینکه از خروج 600 تا 700 میلیون دلار ارز برای واردات موز جلوگیری کنیم طرح کشت موز را سیستان و بلوچستان به‌صورت گلخانه و فضای باز پیشنهاد داده‌ایم از این‌‌رو واریاته موز را از اکوادور وارد کرده‌ایم.

این فعال صنفی با اشاره به دنبال کردن سیاست کشت فراسرزمینی برای کشت هندوانه، افزود: امکان کشت هندوانه در افغانستان، ازبکستان و تاجیکستان برای کشاورزان فراسرزمینی وجود دارد و در این شرایط آبی مصرف نکردیم و اینگونه علاوه بر اینکه می‌توانیم محصول را داشته باشیم آب زیادی هم در این تنش‌های آبی که با آن درگیرم را مصرف نکرده‌ایم.

دارایی‌نژاد با بیان اینکه هزینه‌های کشاورزی 100 تا 200 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای توسعه صادرات و کاهش ضایعات بخش کشاورزی این است که دولت سم و کود را از کشوری که می‌خواهد محصول را در نهایت به آنجا صادر کند وارد کند به عنوان مثال اگر می‌خواهیم فلفل دلمه‌ای به روسیه صادر کنیم سم، بذر و کود این محصول را از روسیه وارد کنیم در این شرایط دیگر روسیه نمی‌تواند نسبت به سلامت آنها ادعایی را طرح کند.

وی ادامه داد: دولت نیز سم و کود را مجانی در اختیار کشاورز قرار بدهد اما از سوی دیگر 15 درصد از عایدی صادرات نصیب دولت شود این اقدام از سوی ترکیه و اروپا دنبال می‌شود و اینگونه علاوه‌بر ارزآوری محصول تولیدی جایگاه خود را در بازار خارجی تصاحب خواهد کرد.

 

ارسال نظر