شناسه خبر : 29811

کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف میوه در یلدا

کاهش 15 تا 20 درصدی مصرف میوه در یلدا

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: عرضه پیاز در میدان کیلویی ۲۸ هزار تومان به معنی فروش ۳۷ تا ۳۸ هزار تومانی پیاز در سطح واحدهای صنفی است و اینگونه قیمت پیاز نزدیک میوه موز می‌شود؛ یک ماه پیش موز کارتون کوچک هندی، کیلویی ۳۰ هزار تومان بود و امروز نرخ پیاز قرمز ۳۰ هزار تومان شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، اسماعیل مرادیان ، از کاهش 15 تا 20 درصدی مصرف میوه در یلدا خبر داد و افزود: امسال میوه‌های یلدای به وفور در بازار عرضه شد اما بنا به دلایل مختلف از جمله تورم موجود در کشور استقبال برای خرید مانند سال‌های گذشته نبود.

وی با اشاره به افزایش نرخ انواع پیاز در میدان میوه و تره‌بار، تصریح کرد: پیاز قرمز کیلویی 25 هزار تومان، پیاز دست چین قرمز کیلویی 28 هزار تومان، پیاز زرد کیلویی 23 هزار تومان و پیاز سفید 18 تا 20 هزار تومان شده است.

این فعال صنفی بین افزایش قیمت و کاهش کیفیت نسبت برقرار کرد و افزود: تجربه نشان داده هرگاه شاهد افزایش نرخ یک محصول در بازار میوه و تره‌بار باشیم به همان نسبت کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند.

عرضه پیاز در میدان کیلویی 28 هزار تومان به معنی فروش 37 تا 38 هزار تومانی پیاز در سطح واحدهای صنفی است و اینگونه قیمت پیاز نزدیک میوه موز می‌شود؛ یک ماه پیش موز کارتون کوچک هندی، کیلویی 30 هزار تومان بود و امروز نرخ پیاز قرمز 30 هزار تومان شده است.

مرادیان با اشاره به برخی ادعاهای مطرح شده در زمینه افزایش قیمت پیاز، گفت: برخی فعالان این صنف بر این باورند که صادرات باعث افزایش قیمت پیاز شده است اما شواهد بازار نشان می‌دهد عرضه قطره‌چگانی در این میان تاثیرگذارتر بوده است.

قطع به یقین نمی‌توان ادعا کرد بار کم است چون پیاز در انبار دلال‌هاست و آنها به‌صورت محدود برای افزایش شدن قیمت آن این محصول را در بازار عرضه می‌کنند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: به نظر می‌رسد که قیمت پیاز تا یک ماه آینده همچنان صعودی باشد.

وی با اشاره به بالا رفتن نرخ سیب‌زمینی در سال گذشته، گفت: کم کاری و عدم مدیریت وزارت کشاورزی باعث شده است یک سال قیمت پیاز پایین بیاید و کشاورز ضرر کند و سال بعد قیمت آن افزایش و مردم ضرر کند؛ امکان مدیریت در مناطقی که سیب‌زمینی و پیاز کشت می‌شود وجود دارد اما متاسفانه وزارت کشاورزی به وظایف حاکمیتی خود در این زمینه عمل نمی‌کند.

این فعال صنفی ادامه داد: فروش محصولات کشاورزی زیر 8 هزار تومان برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد چراکه قیمت سم و کود و سایر نهاده‌های کشاورزی بالا رفته است.

به گفته وی؛ میوه و تره‌بار نسبت به سایر کالاهای اساسی کمتر تورم به خود دیده است.

مرادیان با اشاره به افزایش قیمت موز در روزهای اخیر، گفت: موز در میدان میوه و تره‌بار کیلویی 56 هزار تومان شده است؛ بازار موز در دست عده‌ای خاص است و این افراد تعیین می‌کنند قیمت این میوه کیلویی چند تمام شود. اما قیمت مرکبات شمال تغییر قیمت نکرده و پرتقال شمال 7 تا 11 هزار تومان، تامسون جنوب 15 تا 35 هزار تومان، انار کیلویی 10 تا 45 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

وی از افزایش 10 تا 15 درصدی نرخ کدو و بادمجان خبر داد و افزود: نرخ این صیفی‌جات در روزهای آینده متعادل خواهد شد کدو کیلویی 10 تا 16 هزار تومان، بادنجان کیلویی 8 تا 15 هزار تومان، گوجه کیلوی 8 تا 12 هزار تومان و هویچ کیلویی 4 تا 8 هزار تومان است.

مرادیان در پایان بیان کرد: امیدواریم که بحث‌هایی که امسال برای نرخ پیاز داشتیم سال آینده برای سیب‌زمینی تکرار نشود، 2 قلم سیب‌زمینی وپیاز جزو ضروریات سبد خانوارهاست از این‌رو حفظ آنها در سفره مردم اهمیت دارد.

ارسال نظر