شناسه خبر : 29942

امکان تولید مشابه سموم وارداتی در کشور وجود دارد

امکان تولید مشابه سموم  وارداتی در  کشور وجود دارد

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم با بیان اینکه سالانه ۲۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات مواد اولیه سموم کشاورزی آماده مصرف از کشور خارج می‌شود، گفت: در صورت جلوگیری از واردات سموم آماده مصرف مشابه تولید داخلی سالانه نیمی از این مبلغ یعنی معادل ۱۲۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود گیل آبادی افزود: کشورهای هند و چین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد اولیه تکنیکال و سموم آماده مصرف در دنیا هستند تا جایی که کشورهای اروپایی و آمریکا نیز مواد تکنیکال سموم خود را از این کشورها تهیه می‌کنند. کشور ما نیز بخش عمده مواد تکنیکال خود را طبق استاندارد فائو و ضوابط سازمان حفظ نباتات از این کشورها تامین و وارد می‌کند.

به گفته وی، به طور مثال برای تکنیکال دلتامترین ۹۸.۵ درصد اجازه ورود می‌دهند اگر ۰.۵ درصد کم باشد، سازمان حفظ نباتات اجازه واردات نمی‌دهد.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور اظهار داشت: شرکت‌های تولیدکننده داخلی می‌توانند سموم با کیفیت‌تر از سموم آماده مصرف کشورهای هند و چین تولید و به بازار عرضه کنند، زیرا گاهی مشاهده می‌شود که سموم آماده مصرف وارداتی از درجه خلوص کمتر یا مواد تکنیکال کمتر برخوردار است.

وی تصریح کرد: اکنون سموم آماده مصرفی وارد کشور می‌شود که امکان تولید مشابه آن در داخل وجود دارد، حال اگر جلوی واردات این نوع سموم گرفته شود صرفه جویی ارزی خوبی صورت خواهد گرفت.

گیل آبادی با بیان اینکه تولید آفتکش و سموم داخلی طبق استاندارد فائو و ضوابط سازمان حفظ نباتات کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود و نمی‌توان از استاندارد مذکور تخطی کرد، گفت: در حال حاضر سازمان حفظ نباتات متولی کنترل کیفیت آفتکش ها و سموم داخلی و وارداتی است، اما نمونه‌برداری و ارزیابی کیفیت تولیدات داخلی به صورت مستمر انجام می‌شود که این تولیدات مورد رضایت سازمان حفظ نباتات قرار دارد.

وی معتقد است؛ تفاوت تولید داخلی و محصول وارداتی در همین است که در کشور می‌توانند کیفیت سموم را کامل کنترل کنند، اما محصول وارداتی کسی نمی‌تواند تشخیص بدهد این سم که در چین یا هند به طور آماده مصرف تولید شده با چه درصدی خلوص است.

این مقام صنفی اضافه کرد: بخشی از کنترل کیفیت نیز توسط کشاورزان انجام می‌شود که با مصرف آفتکش ها روی محصولاتشان در صورت عدم جواب دهی، دیگر آن را خریداری و مصرف نمی‌کنند که همین امر باعث می‌شود تولیدکننده داخلی سموم بازار خود را از دست بدهد.

سموم تولید داخل مورد نیاز بخش کشاورزی تامین است

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور گفت: کمبودی در تولید داخلی سموم مورد نیاز بخش کشاورزی کشور نداریم و همیشه تلاش شده تا نیاز کشاورزان را به موقع تامین و تدارک کنیم در واقع کشور وابستگی به واردات سموم آماده مصرف ندارد که البته این امر حمایت‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی را می‌طلبد.

گیل آبادی اظهار داشت: اکنون شرکت‌های تولیدکننده سنتز کننده مواد اولیه سموم و آفتکش‌ها و حتی شرکت‌های دانش بنیانی داریم که توانایی تولید ۱۱ نوع تکنیکال سموم را دارند، اما تاکنون حمایت مناسبی از این شرکت‌ها صورت نگرفته است.

تقلب سموم یکی از معضلات تولید داخلی

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور درباره وجود سموم تقلبی در بازار، گفت: انجمن تولیدکنندگان سموم به دنبال جلوگیری از ورود سموم تقلبی در بازار است با توجه به افزایش قیمت سموم و آفتکش‌ها طی دو سال گذشته، انگیزه تقلب برای برخی افراد سودجو افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: به طوری که گاهی خود انجمن برخی موارد را شناسایی، کشف و به نیروی انتظامی معرفی می‌کند به طور مثال امسال کارگاه‌های بزرگ تولید سموم تقلبی در قزوین، شهریار، ورامین، تبریز کشف و معرفی شده است.

گیل آبادی با بیان اینکه کشور توانایی تولید بیش از ۳۰۰ قلم سم در کشور را دارد که ۱۳۰ قلم بیشترین مصرف را دارند، اظهار داشت: تحریم‌ها توانایی تولیدکنندگان داخلی را افزایش داده است، زیرا شرکت بایر که بزرگ‌ترین تولیدکننده سم در جهان است، ایران را ترک کرد و چند قلم از سموم را که کشاورزان برای محصولات استراتژیک مانند گندم استفاده می‌کردند به کشور وارد نشد؛ بنابراین با تلاش تولیدکنندگان داخلی اکنون این سموم در داخل با بهترین کیفیت تولید می‌شود و کشاورزان کمبودی در تامین این سموم ندارند.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور گفت: سموم کشورهای اروپایی به طور قطع کیفیت خوبی دارند، زیرا سختگیرانِ تر عمل می‌کنند و تقلبی در آنها انجام نمی‌شود. در کشور ما تقلب زیان‌بار است و وقتی کشاورزی از مصرف یک نوع سم ابراز ناراحتی می‌کند، متوجه می‌شویم سم تقلبی است، زیرا قیمت یک لیتر سم ۵۰۰ هزار تومان و بسته‌بندی آن ۵۰ هزار تومان است؛ بنابراین افراد متخلف هزینه بالایی جهت بسته‌بندی می‌دهند که این امر برای کشاورزان فریبنده است در حالی که داخل پاکت محتوای استانداردی ندارد.

وی بر این باور است که آیتم‌های زیادی در اثربخشی سم و آفتکش تاثیر دارد مانند آب و هوا، نازل‌های سمپاش، میزان مصرف، زمان مصرف به طور مثال کشاورزان وقتی در فصل سرما از سمومی استفاده می‌کنند که نباید در آن زمان استفاده شود در عین حال هر سمی برای محصولی توصیه شده و به ثبت رسیده است سم محصول سویا برای چغندرقند موثر نیست که باعث نارضایتی می‌شود که این موضوع اطلاع رسانی جدی را می‌طلبد.

گیل آبادی گفت: تولیدکننده ما اکنون با مشکلات جدی تامین ارز، حمل و نقل کالا، میزان تولید، دستمزد کارگری روبروست که انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی حمایت بیشتری را در این بخش اعمال کند.

ورود ۴۰ سم تکنیکال کم خطر با دوره کارنس پایین طی یک سال گذشته

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور تصریح کرد: یکی از سیاست‌هایی که انجمن مذکور با حمایت سازمان حفظ نباتات کشور انجام می‌دهد حذف سموم پرخطر و جایگزینی آنها با سموم کم خطر در بخش تولید است، سال گذشته سازمان حفظ نباتات چندین قلم سم تکنیکال و آماده مصرف را حذف کرد و حتی از ورود آنها به کشور جلوگیری کرده است.

به گفته وی، بنابراین سازمان حفظ نباتات اقلام سموم پرمصرف پرخطر را از مدار تولید و واردات حذف کرده و به جای آن سموم کم خطر را جایگزین و وارد کرده است.

گیل آبادی گفت: در یک سال گذشته بیش از ۴۰ سم را به صورت کم خطر تکنیکال با دوره کارنس پایین وارد کردیم؛ به طور مثال اکنون سمومی داریم که دوره کارنس یک روزه تا سه روزه دارند که به بحث از بین رفتن باقیمانده سموم محصولات کشاورزی کمک می‌کنند. بحث باقیمانده سموم به دوره کارنس سم (مدت ماندگاری سموم در محصولات کشاورزی) بازمی‌گردد.

وی گفت: ما ضعف اطلاع رسانی، آموزش و ترویج در این بخش را داریم؛ اگر کشاورزان به درستی درباره این موضوع اطلاع داشته باشند، می‌دانند که پس از استفاده از هر آفتکشی چه زمانی باید از آن بگذرد تا آن محصول به بازار عرضه شود تا اثری از باقیمانده سم در محصول نباشد.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور تاکید کرد: طبق قانون سازمان حفظ نباتات و سازمان ملی استاندارد مصرف سموم از زمان تولید تا مصرف ۲ سال زمان دارد.

ارسال نظر