شناسه خبر : 27521

اینترنتی شدن صدور جواز ساخت و ساز در ۵ استان چه اثرات مثبت و یا منفی دارد

اینترنتی شدن صدور جواز ساخت و ساز در 5 استان چه اثرات مثبت و یا منفی دارد

در حال حاضر شهروندان ۵ استان اصفهان، قزوین، البرز، زنجان و کردستان می‌توانند تمام جوازهای مرتبط با حوزه زمین و مسکن خود را به شکل اینترنتی دریافت نمایند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، پنجره واحد مدیریت زمین، خدمت هوشمند جدید و ناشناخته‌ای در حوزه معاملات زمین و مسکن است که در هفته‌های اخیر کار خود را در استان‌های مختلف آغاز کرده است.

در این سامانه تمامی مجوزهای مرتبط با حوزه زمین و مسکن به‌صورت یکپارچه کشوری صادر خواهد شد و مردم بدون نیاز به مراجعه به ارگان‌هایی همچون شهرداری‌ها، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی می‌توانند مجوزهای خود را به‌سادگی و صرفاً با ثبت درخواست در سامانه اخذ کنند.

اواسط شهریورماه رئیس‌جمهور، در جلسه دولت هوشمند وزارت ارتباطات درباره لزوم تسریع در راه‌اندازی دولت هوشمند به رسانه‌ها اعلام کرد: «دولت الکترونیک باید تاکنون شکل می‌گرفت، این کار یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. ۳۰ دستگاه تاکنون متصل شده‌اند و دستگاه‌های دیگر تا آخر شهریور موظف‌اند که متصل شوند که این کار در زمان خود صورت خواهد گرفت، ما موظفیم که بایدهای قانونی در این زمینه رعایت شود و تا پایان مهلت قانونی این امر انجام می‌شود.».

صدور جواز ساخت‌وساز در ۵ استان اینترنتی شد

جوازها در ۵ استان اینترنتی شد

در حال حاضر در ۵ استان اصفهان، قزوین، البرز، زنجان و کردستان به طور کامل این سامانه به طور کامل پیاده‌سازی شده است و مردم این استان‌ها به‌راحتی می‌توانند هرگونه مجوزهای مربوط به زمین و مسکن را به شکل آنلاین و هوشمند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق این سامانه دریافت نمایند.

از سوی دیگر طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، این سامانه در ۷ استان‌ یزد، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، کرمانشاه، مرکزی و مازندران نیز به شکل پایلوت فعال شده است و به‌زودی این خدمت در این استان‌ها هم برای مردم در دسترس خواهد بود.

بنا بر گفته مسئولان، پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال جاری، کل کشور در معرض پوشش این سامانه قرار بگیرند و از سال آینده مردم نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت جواز ساخت‌وساز نداشته باشند.

بنا بر اطلاع‌رسانی پرتال پنجره واحد مدیریت زمین به نشانی (https://iraneland.ir) تاکنون نزدیک به ۳۰ ارگان همچون «شهرداری‌ها»، «سازمان حفاظت محیط‌زیست»، «وزارت راه و شهرسازی» (سازمان ملی زمین و مسکن و شورای عالی شهرسازی و معماری)، «سازمان امور اراضی»، «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی»، «سازمان جنگل‌ها»، «سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور»، «وزارت نیرو» (شرکت‌های آب و برق منطقه‌ای) و «وزارت صنعت، معدن و تجارت» و غیره به این سامانه متصل شده‌اند.

صدور جواز ساخت‌وساز در ۵ استان اینترنتی شد

پایان کاغذبازی اداری دریافت جواز ساختمان

این سامانه در وهله اول، این مزیت برای شهروندان فراهم خواهد کرد تا با صرفه‌جویی در هزینه و زمان، تمامی امور مربوط به جوازهای املاک و مستغلات خود را به شکل آنلاین و بدون کاغذبازی اداری به سرانجام برسانند همچنین با راه‌اندازی پنجره واحد مدیریت زمین می‌توان امیدوار بود، ازاین‌پس مفسدانی که به دنبال کسب مجوزهای غیرقانونی هستند، با مشکل روبرو شوند.

این موضوع نیز شایان ذکر است که پنجره واحد مدیریت زمین، با شفاف‌سازی نحوه ارائه خدمات به متقاضیان، حذف گام‌های تکراری و جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و کاهش نیاز به حضور فیزیکی متقاضیان تحول جدیدی در حوزه املاک و مستغلات ایجاد خواهد کرد. فعال‌سازی این سامانه می‌تواند موجب تسهیل در روند صدور مجوزهای زمین و مسکن و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در کل کشور شود.

سامانه‌ای یکپارچه مخصوص کشف زمین‌خواری

در این سامانه ۳ پنل از جمله «پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای»، «مدیریت درخواست متقاضیان جوازهای حوزه زمین و مسکن» و «مدیریت فرایندهای بین دستگاهی» تعبیه شده است تا بدین‌وسیله هرگونه صدور مجوز یا تصرف غیرمجاز در بستر اراضی کل کشور به شکل سیستماتیک قابل رصد و نظارت باشد و به‌تبع آن مفاسد و زمین‌خواری‌های حوزه مسکن به حداقل ممکن خود برسد.

در حال حاضر طبق گفته‌های مسئولان قوه قضاییه حدود ۳۰% از پرونده‌های قضایی مرتبط با موضوعات زمین‌خواری است که پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی این سامانه از ایجاد بخش قابل‌توجهی از این پرونده‌ها پیشگیری به عمل آید. در سال ۹۵ مجموعاً ۳۸۵ هزار هکتار که معادل ۲.۵ برابر مساحت کشور قطر و بحرین است، در ایران زمین‌خواری کشف ‌شده که ارزش ریالی آن در سال ۹۵ با احتساب تورم آن سال، برابر ۹۷ هزار میلیارد تومان است.

به طور کلی دستاوردهای به کارگیری این سامانه را می‌توان در ۴ مورد خلاصه کرد:

 جلوگیری از هرگونه تبانی، ارتشا و رانت بین مدیران و رؤسای دستگاه‌های اجرایی برای صدور جوازهای ساخت‌وساز؛

جلوگیری از جعل و مخدوش کردن برگه استعلامات و مجوزها توسط زمین‌خواران و متخلفین؛

 جلوگیری از صدور مجوز غیرقانونی برای بخشی از اراضی که خارج از محدوده و وظایف دستگاه‌ها هستند؛

 اعمال نظرات و سلایق شخصی در صدور مجوزها محدود می‌شود و جوازها صرفاً بر اساس مؤلفه‌های سیستمی و سامانه‌ای صادر خواهد شد.

ارسال نظر