اختصاصی چابک آنلاین؛

جامعه صیادی به تنهایی امکان پرداخت حق بیمه را ندارد/سیستم اطفای حریق اسکله ها قوی نیست

جامعه صیادی به تنهایی امکان پرداخت حق بیمه را ندارد/سیستم اطفای حریق اسکله ها قوی نیست

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران، اظهار کرد: حدود ۱۲هزار فروند شناور در کشور وجود دارد که ۸ هزار فروند آن قایق و ۴ هزار فروند لنج و کشتی است و درحال حاضر تمامی شناورها بیمه هستند زیرا در صورت عدم وجود بیمه، مجوز صید صادر نمی شود.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، یعقوب دوجی" در گفت و گو با چابک آنلاین، در عین حال تصریح کرد: یکسری بیمه نامه های ارزان و یا حتی صوری هم وجود دارند و افرادی که از این بیمه نامه استفاده کرده اند  در زمان  بروز خسارت، نتایج مطلوبی دریافت نمی کنند.

وی افزود: اتفاق خوبی که در واخر سال گذشته برای جامعه صیادی افتاد این بود که شغل صیادی مشمول شرایط مشاغل سخت و زیان آور شد که این یک اتفاق بسیار خوب و از آرزوهای دیرینه جامعه صیادی بود.

دوجی، با اشاره به اینکه جامعه صیادی از اقشار کم درآمد جامعه محسوب می شوند و امکان پرداخت حق بیمه به تنهایی را ندارند، تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی و همچنین افزایش حق بیمه سازمان تامین اجتماعی، اگر هر صیاد بخواهد با شرایط معمولی حق بیمه پرداخت کند اصلا امکانپذیر نخواهد بود اما با شرایط جدید باید 14درصد را پرداخت کنند که شرایط بسیار بهتری است.

دوجی، خاطرنشان کرد که شناسنامه دار شدن شناورهای صیادی و صیادان در شرف انجام شدن بوده که صیادان و شناورهایی هم که بدون مجوز هستند هم سازماندهی می شوند که زیر ساخت و مقدمات این موضوع انجام شده و با کمک سازمان شیلات، سازمان بنادر و وزارت کار و تعاون امیدواریم که بشود تعاونی ها را به روز کرده و طرح توانمندسازی تعاونی ها را انجام دهیم.

وی، با اشاره به سرقت های دریایی، گفت: شناسنامه دار نبودن صیادان مشکل بزرگی است که باید هرچه زودتر انجام شود و تشکل ها هر چه زودتر صیادان را وارد بانک اطلاعاتی کنند درحال حاضر این موضوع مشمول زمان شده و بهتر است که کمی تسریع یابد.

دوجی، با بیان اینکه در طول سال اتفاقات  متعددی برای شناورها رخ می افتد، ادامه داد: باید ساز و کارجامعی در این زمینه تعریف وراهکاری جدی برای آن در نظر گرفته شود زیرا سن بیشتر شناورها بالا است و یکی از عوامل بسیاری از خسارت ها از جمله آتش سوزی ها همین فرسوده بودن شناورها است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران، گفت: مدت زمان زیادی است که مجوز جدیدی صادر نشده البته حدود 150 فروند شناور لنج و درحدود 300 مورد هم قایق در استان های سیستان بلوچستان و هرمزگان در حال ورود به ناوگان هستند که تعداد کمی هستند وباید برای  نوسازی ناوگان دریایی تدبیری اندیشیده شود.

دوجی، مدعی شد که در اسکله ها و بنادر کشور سیستم  قوی اطفا حریق وجود ندارد و تعدادی از اسکله های کشور غیر استاندارد هستند و  ابزار اطفا حریقی که چندان موثر باشد وجود ندارد.

وی، با اشاره به پرداخت خسارت توسط شرکت های بیمه ای، اظهار کرد: گاهی صیادان در روی لنج و در دریا در حین کار دچار سکته و فوت ناگهانی می شوند  که چون یک مرگ طبیعی است، خسارتی به آن تعلق نمی گیرد که منجر به نارضایتی بیمه گذاران می شود و خوب است که در این زمینه راهکاری در نظر گرفته شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران، گفت: از مجموع 150 هزار صیادی که در شمال و جنوب کشور فعال هستند، حدود 10 هزار نفر صیاد در شمال کشور هستند که صیادان کیلکا  و پره هستند و حدود 140 هزار نفر، صیادان جنوب کشور هستند و عمده صیادان در استا ن های هرمزگان و سیستان بلوچستان و در منطقه چابهار هستند.

 

ارسال نظر