شناسه خبر : 41349

بارش‌های زمستانه کم‌بارشی گذشته را در تهران جبران می‌کند؟

بارش‌های زمستانه کم‌بارشی گذشته را در تهران جبران می‌کند؟

مدیر کل اداره هواشناسی استان تهران ضمن ارائه گزارش بارش و دما در تهران اظهار کرد: حتی بارش‌های در حد نرمال طی ماه‌های آینده کم‌بارشی انباشت شده طی سال‌های گذشته را جبران نمی‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، مازیار غلامی،   ضمن ارائه گزارش ماهانه بارش و دما در تهران اظهار کرد: بر اساس جدیدترین خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی، طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان، بیش از نرمال برآورد و متوسط بارش استان نیز در بهترین شرایط در حد نرمال پیش‌بینی شده است و حتی این احتمال وجود دارد که نوسانات بارش در نیمه اول فصل زمستان کاهشی باشد.

وی تاکید کرد: حتی بهترین شرایط و نرمال بودن بارش نمی‌تواند کاهش بارش انباشته شده سال‌های گذشته را جبران کند و کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران ادامه داد: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان مربوط به آبان‌ماه بیانگر آن است که ، ۱۴ میلی‌متر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران اتفاق افتاده است که نشان دهنده کاهش بارش ۵۷ درصدی نسبت به دوره آماری بلندمدت است اما نسبت به سال قبل به‌طور محسوسی افزایش یافته است.

وی افزود: متوسط بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر۱۴۰۲)  تاکنون ۲۱ میلی متر نسبت به سال قبل افزایش داشته است که نشان دهنده چهار برابر شدن بارش نسبت به سال قبل است. استان تهران جزو استان‌هایی در سطح کشور است که در میانه استان‌ها از نظر میزان بارش دریافتی قرار دارد.

غلامی افزود: از نظر توزیع مکانی نیز در تمام شهرستان‌های استان طی آبان ماه، کاهش بارش نسبت به بلند مدت اتفاق افتاده اما نسبت به سال قبل در تمامی ایستگاه‌های هواشناسی استان تهران از حداقل ۸ تا حداکثر ۴۰ میلی متر افزایش بارش ثبت شده است البته افزایش بارش نسبت به سال قبل، اصلا به معنی حل مساله کم بارشی سال‌های اخیر نیست.

مدیرکل اداره هواشناسی تهران درباره وضعیت دمای تهران اظهار کرد: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش ۳ درجه سلسیوس متوسط حداقل دما و افزایش ۴ درجه سلسیوس متوسط حداکثر دما  نسبت به دوره آماری بلند مدت است. بر این اساس، متوسط دما در آبان ماه ۱۴۰۲  نسبت به دوره آماری بلند مدت افزایش ۳.۵ درجه سلسیوس داشته است.

 غلامی در پایان تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی(مهر۱۴۰۲) تا پایان آبان ماه متوسط دما استان ۱.۸ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت افزایش داشته است. از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌ها با افزایش دما روبرو بوده‌اند.

ارسال نظر