شناسه خبر : 49558

اختصاصی چابک آنلاین؛

اسپانسرهای ضعیف برای تیم فوتبال فقط یک مسکن است

اسپانسرهای ضعیف برای تیم فوتبال فقط یک مسکن است

مهدی پاشازاده مدافع سابق استقلال غیر از این تیم در تیم های بزرگ دنیا نیز بازی کرده و عمر زیادی از فوتبالش را در حالی سپری کرد که لژیونر بود.

چابک آنلاین، مهدیه دریابیگی، خیلی ها بر این باور هستند که او یکی از بهترین مدافعان ایرانی بود که هر مربی با داشتن او خیالش از بابت گل نخوردن راحت می شد.

مدافع سابق استقلال اما وقتی از دنیای بازی خداحافظی کرد در کسوت مربیگری مشغول به فعالیت شد و تاکنون برای تیم های زیادی مربیگری کرده اما پاشازاده دوست دارد یک روز روی نیمکت استقلال با این تیم به افتخار برسد.

این پیشکسوت استقلال که مسائل روز فوتبال را پیگیری می کند در مورد ضعف های مدیریتی  و همچنین اتفاقات مربوط به خصوصی سازی دو باشگاه بزرگ ایران هم صحبت کرده است.

چابک آنلاین:تیم فوتبال استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد چقدر این واگذاری را به نفع این تیم می دانید؟

مهدی پاشازاده:باید صبر کنیم، اگر بخواهیم به صورت عادی  به این قضیه فکر کنیم با  همچنین هلدینگی قطعا نباید مشکلی در آینده  به وجود بیاید، اما باید ببینیم چارچوبی که برای آن می چینند چطور است.

باید هیات مدیره  مشخص شودتا قوانینی که می گذارند مثل امسال نباشد.

چون دو تیم استقلال و پرسپولیس نسبت به تیم های دیگر از نظر مالی مشکلات مالی داشته اندامیدوارم که در ادامه مشکل قرارداد بستن ها حل شود.

چابک آنلاین:طی چند سال اخیرتغییر مدیریتی صدمات زیادی به تیم استقلال زد تا چه میزان می توان با ثبات مدیریتی این مشکلات را حل کرد؟

مهدی پاشازاده:درست می گویید طی این ۱۰ سال اخیر، برخی از مدیران، ضعیف عمل کردند و این بزرگترین ضربه را به استقلال زده است. 

اینکه ورزش پتانسیل درآمد زایی دارد که در آن شکی نیست، ولی نمی دانم چرا این اتفاق خوب برای فوتبال ما نمی افتد.

اینکه تیم هایی مثل استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور این همه طرفدار دارند می توانند در آمد زایی داشته باشند هرچند که اقتصاد بیمار هم به این ضعف کمک می کند ولی بودن مدیر خوب برای هر تیمی واقعا نعمت است و می تواند آینده هر باشگاهی تضمین کند.

چابک آنلاین:با توجه به وضعیت آکادمی استقلال، چه راهکاری برای حل مشکلات آکادمی مناسب است؟

مهدی پاشازاده:بله متاسفانه این نگرش غلط در فوتبال ما هست و تقریبا در همه باشگاه ها نیز وجود دارد.

ما می توانیم با قرارداد یک بازیکن که یکدفعه مصدوم می شود ،می توان در عرض سه سال ده ها بازیکن به باشگاه داد اما متاسفانه اصلا این نگرش وجود ندارد و به آکادمی نگاه نمی کنند و سرمایه گذاری نیز نمی کنند.

حتی می تواند سرمایه گذاری نکند و از داشته های خود آکادمی در آمد زایی داشته باشد.

منظورم از داشته این است که از اماکنی که دارد می تواند استفاده بهینه کنند،  اما مدیریت اقتصادی خوبی انجام نشده و ضمن اینکه یکسری مشکلات در پایه ها وجود دارد.

امیدوارم اتفاق خوب بیفتد زیرا قرار بود که پایه ها به شرکت پیشکسوتان واگذار شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده اما امیدوارم بیفتد تا بتواند این شرکت برنامه ریزی خوبی داشته باشد.

چابک آنلاین:وجود اسپانسرهای ضعیف تا چه میزان به ضرر تیم ها است؟

مهدی پاشازاده: وجود اسپانسرهای ضعیف فقط مسکن است این چیزی نیست در حد و اندازه باشگاه بزرگی مثل استقلال باشد، اما بعضی مواقع به خاطر شرایط اقتصادی،اسپانسر بزرگی پیدا نمی شود.

 شاید بعضی مواقع باشگاه مجبور به چنین کاری شود ،چون بعضی وقتها باشگاه به جایی می رسد که به مسکن مقطعی نیازدارد و آینده نگری نمی شود، چون کسی نمی داند دو ماه بعد چه اتفاقی می افتد.

چابک آنلاین:بی توجهی به تیم های پایه تا چه اندازه به ضرر تیم های بزرگ تمام می شود؟

مهدی پاشازاده:متاسفانه جایی که می توانیم برنامه ریزی سه ساله، پنج ساله و یا حتی ۱۰ ساله داشته باشیم که شدنی هم هست و هر سال بازیکنان جوانی را به تیم بزرگسال بدهیم اما طی سالهای اخیر این کار را انجام ندادیم.

بعضی مواقع ها تیم وقتی صدر جدول نیست می توانیم بازیکنان جوان را به تیم تزریق کنیم.

در کشورهای دیگر این سیاست اعمال می شود، نمونه بارز آن تیم بارسلونا است که علی رغم مشکلاتی که داشت بازیکنان جوان خود را آورد و به آنها بازی داد و قطعا طی سه چهار سال آینده این تیم به روزهای اوج خود برمی گردد. 

اینها برنامه ریزی است که در فوتبال ما نیست ،چون در فوتبال ما یک مدیر الان هست و دو ماه دیگر معلوم نیست باشد یا نباشد.

الان هلدینگی که استقلال به آن واگذار شده است دوباره وزارت ورزش در نهایت برایش تصمیم می گیرد. 

وقتی ما در سطح بزرگسالان خود با چنین عدم برنامه ریزی مواجه هستیم چه توقعی داریم به پایه ها نگاهی شود و این  حیف است چون فوتبالمان را ضعیف می کند و استقلال هم  در این شرایط انگار پیشرو است و در چنین شرایطی باید غبطه بخوریم و نگران باشیم.

 

ارسال نظر