شناسه خبر : 39378

فعالیت ۳۷ هزار روانشناس فاقد پروانه تخصصی در کشور

فعالیت ۳۷ هزار روانشناس فاقد پروانه تخصصی در کشور

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از فعالیت ۳۷ هزار روانشناس فاقد پروانه تخصصی در کشور خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در خصوص تعرفه‌های مشاوره اظهار داشت: تعرفه مصوب و پیشنهادی هیأت دولت برای سال جاری ۲۳۰ هزار تومان به ازای هر ۴۵ دقیقه برای کسی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۲۷۰ هزار تومان برای کسی که مدرک دکتری تخصصی دارد، است. انتظار می‌رود همکاران این تعرفه را که توسط هیأت دولت ابلاغ و در سایت هم درج شده، رعایت کنند.

وی افزود: این ۴۵ دقیقه معادل ۲۳۰ یا ۲۷۰ هزار تومان پاسخگوی مخارج جاری افرادی که مرکز مشاوره و کلینیک دارند نیست. از طرفی جامعه ما هم نمی‌تواند به روانشناسان مراجعه کنند چرا که مشکلات روانشناختی با یک جلسه حل نشده و نیازمند جلسات بیشتری است. هزینه‌ها بسیار بالاست و همکاران ما هم تحت فشار اقتصادی و مشکلاتی در مراکز هستند.

فتحی در ادامه بیان داشت: به زودی معاونت انتظامی سازمان نظام روانشناسی، بازرسی‌های آشکار یا غیر آشکار خود را برای بررسی تخلفات مراکز مشاوره آغاز می‌کند.

وی با اشاره به نظارت‌های برخی از مراکزی که مبالغ بالاتر از این تعرفه دریافت می‌کنند، گفت: موارد خاصی هستند که ساعتی ۸۰۰ هزار تومان دریافت کرده که این موارد را پذیرفته و رد نمی‌کنم. در برنامه سازمان داریم که معاونت انتظامی سازمان فعالیت خود را بیشتر و بازرسی‌های آشکار یا غیر آشکار را انجام داده و یک ارزیابی از وضعیت موجود داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم به برخی از مشکلات جامعه خودمان در رابطه با هزینه‌ها بپردازیم.

مردم می‌توانند به صورت مستقیم به سازمان نظام روانشناسی مراجعه و شکایت خود را مکتوب ارائه کنند

آشتیانی در مورد گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تخلفات گفت: در قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، ماده ۱۹ و ۲۰ در ارتباط با تخلفاتی است که در خصوص روانشناسان و مشاوران صورت می‌گیرد.

یک هیأت حل اختلاف داریم که اگر مراجعه‌ای از روانشناس یا مشاور شکایت کند که هزینه بیشتری دریافت کرده و یا هر شکایت دیگر، در ابتدا هر دو طرف را دعوت و سعی بر حل آن مشکل می‌کنیم که به مراجع بالاتر کشیده نشود.

اگر در این مرحله نتوانستیم مشکل را حل کنیم، یک کمیسیون تخلفات بدوی که از تعدادی متخصص، حقوقدان و وکیل تشکیل شده و این مساله را مورد بررسی قرار داده و به حکمی می‌رسند و اگر نیاز به تجدید نظر بود، به کمیسیون تجدید نظر رفته و در آنجا قطعی می‌شود.

حکم‌ها قانونی است و می‌تواند مواردی همچون ۳ ماه انفصال از خدمت، ۶ ماه، ۱ سال، ۳ سال و ۵ سال و در نهایت منجر به لغو پروانه خدمات شود. البته مردم می‌توانند به صورت مستقیم به سازمان نظام روانشناسی مراجعه و شکایت خود را مکتوب ارائه و ما موظف هستیم آن را بررسی کنیم.

از ۵۷ هزار عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تنها ۲۰ هزار نفر پروانه تخصصی دارند

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پاسخ به این سوال که می‌گوید بسیاری از مراکز مشاوره مجوز ندارند و مردم اعتمادشان را از دست داده و چه نظارتی بر این امر وجود دارد، گفت: درصدی که مجوز ندارند در مقایسه با درصدی که مجوز دارند بسیار کم بوده و شاید یک الی دو درصد است. ما در این سازمان بیش از ۵۷ هزار عضو داریم که نزدیک به ۲۰ هزار نفر از آنان پروانه تخصصی داشته و می‌توانند خدمات ارائه کنند.

شاید بهتر باشد مردم سراغ روانشناسانی بروند که نام آنان داخل سایت سازمان است یا سراغ کسانی بروند که در آن مرکز پروانه اشتغال تخصصی نصب شده و سراغ افرادی خارج از این دست نروند. این موضوع نیاز به اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم دارد. در سایت سازمان یک لیستی از روانشناسان زرد یعنی کسانی که مدرک نداشته و کار مشاوره می‌کنند، وجود دارد. مردم باید انتخاب، شناسایی و ارزیابی کرده که می‌خواهند به چه مشاوره‌ای مراجعه کنند.

سعی ما بر این است با بیمه خدمات سلامت وارد مذاکره شویم

فتحی در خصوص پرداخت این هزینه‌ها توسط سازمان‌های بیمه‌گر خاطرنشان کرد: در مورد بیمه دو گرایش روانشناسی بالینی و سلامت در خدمات خود از طریق بیمه پشتیبانی می‌شوند. یکی از برنامه‌های ما این است که بتوانیم سطوح بیمه را گسترش دهیم چرا که اعتقاد من بر این است که همه گرایش‌های روانشناسی به نوعی با سلامت ارتباط دارند.

تمام دفاتر و مراکز مشاوره ما باید دستگاه کارت‌خوان داشته باشند

وی درباره عدم استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان در برخی از مراکز تصریح کرد: در این حوزه ما با پزشکان مشترک هستیم. باید تمام دفاتر و مراکز مشاوره ما دستگاه کارت‌خوان داشته باشند و مراجعه‌کننده باید هزینه آن را واریز کند و خارج از این مورد تخلف است. مراجعین می‌توانند این مورد را هم به سازمان ارجاع دهند تا ما آن را پیگیری کنیم.

ماجرای تأسیس مرکز ملی روانشناسی و مشاوره خانواده

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در یک برنامه تلویزیونی درباره مشکلات موجود در قانون برنامه هفتم گفت: در دو فصل ۱۴ و ۱۶ به این موضوعات به صورت جدی پرداخته شده است. در فصل ۱۴ با موضوع ارتقای نظام سلامت، در بند دو گفته شده که در صدد تأسیس مرکز ملی روانشناسی و مشاوره خانواده هستیم و پس از تصویب این قانون، شش ماه بعد لازم‌الاجرا است.

سوال من این است که این مرکز یعنی چه؟ در حال حاضر ما دارای سازمان نظام روانشناسی هستیم و بسیاری از نهادهای دیگر همچون بهزیستی، قوه قضائیه و وزارت ورزش و جوانان در حال پروانه دادن به این مراکز هستند.

این پروانه را به کسی می‌دهند که پروانه اشتغال تخصصی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گرفته و دارا باشد. راه‌اندازی چنین مرکزی یعنی چه و این یک چالش است. ما سازمان نظام روانشناسی داریم چه لزومی دارد که بخواهیم مرکز دیگری را ایجاد کنیم.

ارسال نظر