افزایش فروش برق در بورس انرژی به ۲۱۰ تراوات ساعت


افزایش فروش برق در بورس انرژی به ۲۱۰ تراوات ساعت

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: سال گذشته ۵۳ تراوات ساعت از برق کشور از طریق بورس انرژی به فروش رسید و بر اساس هدف‌گذاری انجام شده، امسال قرار است این رقم با چهار برابر افزایش به ۲۱۰ تراوات ساعت برسد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، «مصطفی رجبی مشهدی» درباره آغاز فعالیت شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور در بورس انرژی و اقدام آن‌ها برای خرید در بورس، افزود: بر اساس تأکید ویژه وزیر نیرو، اصلاحات مالی جامعی در صنعت برق به جریان افتاده است که بخشی از آن به ورود شرکت‌های توزیع برق به بورس انرژی و خرید مستقیم برق از این بازار خواهد بود.

وی ادامه‌داد: بر اساس این طرح که از روز نخست اردیبهشت‌ماه آغاز شد، یک حساب وکالتی برای شرکت‌های توزیع سراسر کشور باز شده است و توانیر ماهانه این حساب‌ها را به میزان ۲ هزار میلیارد تومان شارژ خواهد کرد تا شرکت‌های توزیع بتوانند در بورس انرژی به‌صورت مستقیم اقدام به خرید برق کنند.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه به‌حساب وکالتی شرکت‌های توزیع هر هفته ۵۰۰ میلیارد تومان پول واریز می‌شود و هفته جاری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان دوم به‌حساب به شرکت‌ها واریز شد، گفت: در گذشته فقط مشتریان بالای پنج مگاوات امکان خرید برق از بورس را داشتند که سال گذشته مشتریان بالای یک مگاوات به این فهرست اضافه شد و از اردیبهشت‌ماه سال جاری شرکت‌های توزیع سراسر کشور نیز امکان خرید برق از بورس را پیدا کردند.

رجبی مشهدی خاطرنشان‌کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه مقرر شده است تا در سال نخست ۳۰ درصد معاملات برق در بورس انرژی انجام شود و در پایان برنامه هفتم نیز قرار است میزان معاملات به ۶۰ درصد برسد، اما بر اساس هدف‌گذاری انجام شده در وزارت نیرو قرار است در سال جاری هدف‌گذاری نهایی برنامه هفتم در این‌ زمینه محقق شود.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته بیش از یک‌هزار و ۲۱۱ هزار میلیارد ریال در بورس انرژی توسط ۳۲ شرکت توزیع برق معامله انجام شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آتی با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های انجام شده حجم معاملات شرکت‌ها به شکل قابل‌توجهی افزایش یابد.

مدیرعامل توانیر درباره ورود شرکت‌های توزیع برق به معاملات بورس و نقشی که در توسعه صنعت برق خواهد داشت، افزود: ارتباط مستقیم میان خریداران و فروشندگان برق، کاهش نقش دولت در معاملات، کمک به استقلال مالی شرکت‌های توزیع و توسعه رقابت، شفاف‌شدن معاملات و نیز تزریق نقدی پول به نیروگاه‌ها برخلاف بازار عمده‌فروشی از جمله مزایای اجرای این طرح است که ضمن کمک به اصلاح نظام مالی صنعت برق بستر مناسبی را برای توسعه صنعت برق فراهم خواهد کرد.

رجبی مشهدی گفت: پرداخت به‌روز هزینه‌ها و شفاف‌شدن درآمدها در صنعت برق که در سایه ورود شرکت‌های توزیع به بورس انرژی و خرید نقدی برق از نیروگاه‌ها محقق می‌شود، نه‌تنها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های جاری و طرح‌های توسعه‌ای خود را با سرعت و قدرت بیشتری دنبال کنند، بلکه موتور تولید بدهی در کل صنعت برق متوقف می‌شود.

ارسال نظر