شناسه خبر : 35334

میانگین سن طلاق مردان ۳۸.۲ سال و برای زنان ۳۳.۴ سال است

میانگین سن طلاق مردان ۳۸.۲  سال و برای زنان ۳۳.۴ سال است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه قیاس آمار ازدواج و طلاق با هم اشتباه است، گفت: طی سال‌­های اخیر رفتار جامعه جوان کشور که بخش اعظم ازدواج و طلاق­‌ها به این گروه اختصاص دارد الگوی واحدی داشته و بر خلاف تحلیل‌های نادرست، ازدواج و طلاق در میان جوانان کشور وضعیتی ثابت را تجربه کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، حجت الاسلام مهدی متقی‌فر با بیان اینکه یکی از مهم­‌ترین شاخص­‌هایی که برای برنامه­‌ریزی در حوزه ازدواج جوانان اهمیت دارد بحث میانگین سن ازدواج در کشور است، اظهار کرد: میانگین سن ازدواج مردان برای بار اول در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۷.۸  سال و برای زنان ۲۳.۶ سال است که البته این وضعیت در چند سال اخیر اندکی رو به افزایش بوده است.

افزایش میانگین «سن» ازدواج و طلاق در سال‌های اخیر 

وی ادامه داد: میانگین سن طلاق مردان نیز در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۸.۲  سال و برای زنان ۳۳.۴ سال است. در واقع روند سن طلاق مردان و زنان نیز در سال‌های اخیر اندکی افزایشی بوده و به طور کلی در فاصله سال­های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ بر میزان میانگین سن ازدواج و طلاق در ایران تا حدی افزوده شده است. در توضیح چرایی این امر می‌­توان اذعان داشت که  مجموعه عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... در تأخیر سن ازدواج نقش دارند و با تأخیر در وقوع ازدواج­‌ها، احتمالاً سن طلاق نیز به همان اندازه تحت تأثیر قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، معتقد است که یکی دیگر از شاخص­‌های مهم برای برنامه­ ریزی در حوزه ازدواج جوانان به نرخ ازدواج و طلاق اختصاص دارد.

متقی‌فر عنوان کرد: در تعیین وضعیت نرخ ازدواج و طلاق از نرخ‌­های مختلفی استفاده می­‌کنند که یکی از دقیق ترین آنها، نرخ خالص ازدواج و طلاق است. درواقع ازدواج­‌ها را بایستی به افرادی نسبت داد که قابلیت ازدواج را دارند و این افراد همان جمعیت واقع در سن قانونی ازدواج هستند. این شاخص، شمار ازدواج‌­ها را در جمعیت مورد مطالعه برای هر هزار نفر از افرادی که در سن قانونی ازدواج هستند و قابلیت ازدواج دارند، در یک سال تقویمی معین به‌ دست می‌آورد. به همین ترتیب می­‌توان نرخ خالص ازدواج و طلاق گروه­‌های اجتماعی مشخصی مانند جوانان را محاسبه کرد.

نرخ ثابت «ازدواج» و «طلاق» جوانان

وی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌­دهد نسبت طلاق به ازدواج جوانان در سال­‌های اخیر به گونه‌ای است که حدود ۸۴ درصد از مجموع وقایع ثبت شده طلاق و ازدواج در هر سال به ازدواج و ۱۶ درصد به طلاق اختصاص داشته است، افزود: می­‌توان گفت این وضعیت طی این سال­‌ها تقریباً ثابت بوده و تغییری نداشته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه قیاس آمار ازدواج و طلاق با هم اشتباه است، خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر طی سال‌­های اخیر   رفتار جامعه جوان کشور که بخش اعظم ازدواج و طلاق­‌ها به این گروه اختصاص دارد، الگوی واحدی داشته و بر خلاف تحلیل‌های نادرست مبتنی بر ارقام خام یا نرخ ناخالص که تحت تأثیر ساخت جمعیت است، ازدواج و طلاق در میان جوانان کشور وضعیتی ثابت را تجربه کرده است.

ارسال نظر