شناسه خبر : 28096

بالاخره وام فرزند کارت پایان خدمت می‌خواهد یا نه؟

بالاخره وام فرزند کارت پایان خدمت می‌خواهد یا نه؟

درحالیکه طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات فرزند نیازی به داشتن کارت پایان خدمت پدر نیست، اعلام برخی از متقاضیان این وام حاکی از آن است که برخی بانک‌ها کارت پایان خدمت می‌خواهند و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز می‌گوید که وضعیت نظام وظیفه به عنوان "شرط" پرداخت وام ازدواج مطرح نیست اما درباره پرداخت وام فرزندآوری پیگیری‌ها به نتیجه‌ نرسیده، چراکه تصمیم گیری برعهده نظام وظیفه است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بانک مرکزی اواخر تیر ماه سال جاری بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ کرد که در آن پرداخت تسهیلات به مردها مشروط به استعلام وضعیت نظام وظیفه عمومی آن‌ها شده است، زیرا طبق بند ب مفاد ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی مقرر شده است «دریافت هرگونه وام و کمک‌های کشاورزی، صنعتی، دامداری و مسکن از طریق بانک‌ها و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی وابسته به دولت و نهاد قانونی مستلزم ارائه مدرک دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت آنان در سازمان وظیفه عمومی باشد.

این بخشنامه، با واکنش‌های مختلفی از سوی مردم و مسئولان مواجه شد که محسن دهنوی، یک عضو هیئت رئیسه مجلس به‌عنوان یکی از منتقدین، این بخشنامه را ناعادلانه خواند و اعلام کرد که رئیس کل بانک مرکزی وعده داده تا در اسرع وقت این بخشنامه لغو خواهد شد.

پس از این، بانک مرکزی بخشنامه را متوقف کرد تا با قید تسریع موضوع در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شده و پس از هماهنگی لازم با سازمان نظام وظیفه، بخشنامه اصلاحی، جهت اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شود.

با گذشت بیش از یک ماه از رسانه‌ای شدن این بخشنامه، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد که «طبق هماهنگی با بانک مرکزی به مشمولان غایب، تسهیلات بانکی تعلق نمی‌گیرد».

همچنین، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز به‌تازگی گفته که در حال حاضر دیگر وضعیت نظام وظیفه به عنوان "شرط" پرداخت وام ازدواج مطرح نیست و بسیاری از بانک‌ها این وام را به افرادی که سربازی نرفته باشند نیز پرداخت می کنند اما در خصوص پرداخت وام فرزندآوری هرچه پیگیری کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم، چراکه تصمیم گیری بر عهده نظام وظیفه است.

در این بین، اعلام برخی از متقاضیان وام فرزند نیز حاکی از آن است که برخی از بانک‌ها پرداخت این وام را مشروط به داشتن کارت پایان خدمت پدر فرزند کرده‌اند. بدین منظور، اظهارات برخی از متقاضیان وام فرزند که بانک از آن‌ها برای پرداخت این وام، کارت پایان خدمت خواسته، آورده شده است.

در این زمینه، یکی از متقاضیان وام فرزند می‌گوید« همه کارهای بانکی را انجام دادم ولی بانک، کارت پایان خدمت می‌خواهد».

به گفته متقاضی دیگر، «از تمام بانک‌ها پرسیدم می‌گویند که باید کارت پایان خدمت داشته باشی».

علاوه بر این، پدر فرزندی می‌گوید که برای وام فرزند اقدام کرده اما چون کارت پایان خدمت نداشته است، وام فرزندش را حذف کرده‌اند.

همچنین، یک متقاضی وام فرزند اینگونه توضیح می‌دهد که «نوبت وام او رسیده و برای تحویل مدارک به بانک رفته اما از او کارت پایان خدمت خواسته و اعلام کرده اند این موضوع دست بانک نیست و بانک مرکزی گفته برای تکمیل پرونده وام باید کارت پایان خدمت داشته باشند».

این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه به ایسنا اعلام کرد که از نظر بانک مرکزی هیچ نیازی به ارائه کارت پایان خدمت برای دریافت وام فرزندآوری نیست و بانک‌ها نباید از متقاضیان درخواست ارائه کارت پایان خدمت کنند.

بنابراین، آنطور که برخی از متقاضیان وام فرزند و سازمان نظام وظیفه عمومی و مسئولان وزارت ورزش و جوانان می‌گویند، برخی از بانک‌ها همچنان برای پرداخت وام فرزند، کارت پایان خدمت می‌خواهند و تعیین تکلیف دریافت کارت پایان خدمت برای پرداخت تسهیلات فرزند به تصمیم نظام وظیفه بستگی دارد.

البته، طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، تا ۱۲ مهر ماه سال جاری تعداد ۴۰۰ هزار نفر به مبلغ ۱۶.۲ هزار میلیارد تومان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

 

ارسال نظر