شناسه خبر : 41411

اختصاصی چابک آنلاین؛

هوشمندسازی ساختمان مصرف انرژی را ۲۵ درصد کاهش می دهد

هوشمندسازی ساختمان مصرف انرژی را 25 درصد کاهش می دهد

نایب رئیس هیات مدیره انجمن علمی ساختمان های پایدار ایران، معتقد است که روند رو به رشد و مناسبی در زمینه هوشمند سازی صنعت ساختمان در کشور وجود دارد و با شکل گیری شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه و همین طور سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی در سال های آینده استقبال بیشتری از هوشمند سازی ساختمان‌ها هم خواهد شد.

چابک آنلاین، سهیل سلمانیان، بهروزخیشابه درگفت وگوبا چابک آنلاین ، با بیان اینکه در سال های آینده تکنولوژی هوشمند سازی  بیشتر از قبل وارد صنعت  ساختمان سازی می شود،افزود : البته این موضوع نیاز به فرهنگ سازی و زمان بیشتری دارد یعنی تلاش هایی که در سال های گذشته و در سال های جاری شده ممکن است در چند سال آینده جواب دهد.

وی، با تاکید براینکه هوشمند سازی ساختمان بخشی از فرایند معماری پایدار است، افزود: تکنولوژی هوشمند سازی همچنان در حال پیشرفت است اما مشکلاتی هم وجود دارد، به طور مثال ، وسایل الکترونیکی امواج الکترومغناطیسی هم دارند که این امر برای سلامت انسان مضر بوده  بنابراین ،این یکی از معایب هوشمند سازی در صنعت ساختمان است.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن علمی ساختمان های پایدارایران، ادامه داد : البته در سال های اخیر شرکت های دانش بنیان توانسته اند که انتشار و تولید این امواج الکترو مغناطیسی را توسط دستگاههابه حداقل برسانند و همین طور شرکت های دانش بنیان فعال در پارک های علم و فناوری، مصالح و متریال هایی راابداع کرده اند که عایقی برای  این امواج الکترو مغناطیسی باشد.

خیشابه، در مورد تاثیرهوشمند سازی صنعت ساختمان در کاهش مصرف انرژی، گفت: براساس بررسی هایی که نمونه پیشرفته تری از کنتور در ساختمان و نمایش گر میزان مصرف است،با رصد میزان مصرف انرژی توانسته بین 3 تا 5  درصد مصرف انرژی را کاهش دهد، در حالیکه  دستگاه های مذکورتنها نمایش گر میزان مصرف انرژی هستند، اما جنبه روانی آن باعث می شود که میزان مصرف در ساختمان ها کاهش پیدا کند.

وی، بااشاره به تعداد بالای شرکت های فعال در بخش هوشمندسازی و معماری پایدار،افزود: با نگاه گسترده تر به هوشمند سازی و استفاده از دستگاه های بیشتر که هزینه های زیادی هم به هزینه تمام شده ساختمان اضافه نکند، می توان 20 تا 25 درصد کاهش مصرف انرژی داشت، به عنوان مثال استفاده از سیستم مانیتورینگ یا از سیستم روشنایی خودکار همین کاردکرد را دارد.

خیشابه معتقد است که اگر بتوان هوشمند سازی را در کل ساختمان، سازه، تکنولوژی ساخت و استفاده از مصالح مناسب درنظر گرفت، به راحتی می توان به ساختمان های کم مصرف درانرژی رسید، یعنی ساختمان هایی که مصرف  انرژی آن ها در محدوده صفر است.

نایب رئیس انجمن علمی ساختمان های پایدار ایران، با تاکید براهمیت بررسی مسائل زیست محیطی، گفت:وقتی ساختمانی ساخته می شود که می تواند 50 درصد کربن کمتری نسبت به ساختمان های مرسوم جامعه تولید کند، این موضوع را می توان پیشرفت بزرگی در این زمینه در نظر گرفت.

خیشابه، در مورد نقش موثر سازمان نظام مهندسی ساختمان  در هوشمند سازی ساختمان، گفت: در حال حاضر در این زمینه  مقررات و آیین نامه های خاصی برای اجرای این نوع ساختمان ها وجود  ندارد، البته در اهداف جدید نظام مهندسی آیین نامه های  و مقررات ملی در دست تدوین است.

به اعتقاد وی بهترین راهکار این است که مجموعه نظام مهندسی و در کنار آن تمام ارگان های سیاست گذار حضور داشته باشند و با قرار دادن سیاست های تشویقی و تنبیهی، در اجرایی شدن این نوع ساختمان ها موثر باشند.

خیشابه، ادامه داد: بازوی دوم شرکت های دانش بنیان هستند که بر اساس نیاز سنجی هایی که انجمن های علمی تعیین کرده مطالعات خود را هدفمند می کنند و بر اساس این سیاست ها، ادوات و تجهیزات لازم را مهندسی کنند.

 

ارسال نظر