شناسه خبر : 41290

اختصاصی چابک آنلاین؛

صادرات در صنعت تهویه مطبوع چندان قابل توجه نیست

صادرات در صنعت تهویه مطبوع چندان قابل توجه نیست

نائب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات تهویه مطبوع، اعلام کردکه در حال حاضرتولید داخل ،بخش بزرگی از نیاز داخلی را چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ تکنولوژی پاسخ می دهد.

چابک آنلاین،سهیل سلمانیان، علی آرین پور، درگفتگو با چابک آنلاین، بیان کرد: پیشرفت و تغییر تکنولوژی در طراحی، تولید و حتی بهره برداری ازقطعات و تجهیزات تهویه مطبوع در بازارهای  صنعتی سرعت بالائی دارد و انتظار می رود  که این پیشرفت و تغییر با ظهور هوش مصنوعی و راه یافتن آن به صنعت بیشترهم شود.

وی، افزود: اگرتولیدکنندگان داخلی براین موج سوار نشوند، نسل جدید کمپرسورها، الکتروموتورها،گازهای مبرد، مبدل های حرارتی و سایرتجهیزات الکترونیکی و کنترلی و ترکیب استفاده از آنها درتجهیزات تهویه مطبوع در آینده ای نزدیک فاصله ما با تکنولوژی روز دنیا را بیشترخواهند کرد.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان تجهیزات تهویه مطبوع، بیان کرد: واردات در این صنعت عمدتا در دوحوزه مواد اولیه و قطعات و همچنین محصول نهائی صورت می گیردکه قطعات ومجموعه هائی همچون کمپرسورهای رفت و برگشتی، انواع گازهای مبرد، انواع تجهیزات کنترلی، ازجمله تجهیزاتی است که عمدتا بدلیل اینکه تولید کننده داخلی ندارند واردات صورت می گیرد.

آرین پور، افزود در حوزه محصولات نهائی، ظرفیت تولید اسمی شرکت های فعال این صنعت، بخش بزرگی از نیاز داخل کشور را چه به لحاظ کیفی و چه بلحاظ کمی پاسخگو بوده هرچند که واردات قانونی و متفرقه گویا جزئی جدائی ناپذیر از این صنعت شده است.

به گفته وی،متاسفانه بخش زیادی از محصولاتی که وارد می شوند نه تنها مزیت و برتری فنی به نسبت نمونه مشابه داخلی ندارند بلکه در خیلی مواقع از کیفیت پائین تری چه در تولید و چه در خدمات پس از فروش دارند.

 نائب رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان تجهیزات تهویه مطبوع در مورد صادرات این صنعت بیان کرد : صنعت تهویه مطبوع در پیشینه چند دهه ای خود سابقه درخشانی در صادرات نداشته،زیرا ما خرده فروشی بین المللی داریم ولی صادرات خیر که دلیل این عدم موفقیت در صادرات را می توان در مواردی چون استانداردهای بین المللی ،  فقدان پیش بینی پذیری اقتصاد و نحوه  نقل و انتقال پول دانست.

آرین پور تصریح کرد: صادرات در صنعت تهویه مطبوع چندان قابل توجه نیست و یکی دیگر از دلایل آن می تواند این باشد که تولید این صنعت  درعرصه جهانی قابل توجه نیست.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان تجهیزات تهویه مطبوع اذعان داشت:نکته ای که وجود دارد این است که بدلیل مشغله های تولید،تولید کنندگان صنعت تهویه مطبوع یا دانش و آگاهی کافی برای صادرات نداشته و یا فرصت کافی برای فائق آمدن بر مشکلات مرتبط با صادرات در اختیار ندارند.

وی گفت: مقایسه های کیفی و فنی که بین تجهیزات تولید داخل و نمونه مشابه وارداتی انجام شده موید این مطلب است که کیفیت کالای ساخت داخل در صنعت تهویه مطبوع نه تنها چیزی کم ندارد بلکه در بسیاری موارد از کیفیت بالاتری هم برخوردار است.

آرین پور افزود:این برتری کیفیت موقعی بیشتر قابل درک است که خدمات پشتیبانی مشخصی برای نمونه های وارداتی تعریف نشده و باید توجه داشته باشیم  که تا همسان سازی و تطابق با تکنولوژی و استانداردهای معتبر و بروز بین المللی باید در یک زنجیره طراحی، تولید و نگهداری  مدنظر قرار گیرد.

 

ارسال نظر