شناسه خبر : 39308

اختصاصی چابک آنلاین؛

استاندارد ۱۱ سال پیش انرژی ناترازی فعلی را پوشش نمی دهد

استاندارد 11 سال پیش انرژی ناترازی فعلی را پوشش نمی دهد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: هزینه حمل مازوت یکی از مشکلات عمده کارخانجات سیمان بوده که قیمت تمام شده مازوت را افزایش می دهد و شرکت پخش مبادی تحویل سوخت را تعیین می کند.

چابک آنلاین، سهیل سلمانیان،  علی اکبر الوندیان، در گفتگو با چابک آنلاین، گفت: قیمتی که برای فروش مازوت در قانون مصوب شده معادل قیمت گاز است و از این مصوبه اینگونه برداشت می شود که اگر گاز درب کارخانه تحویل داده می شود مازوت هم باید با همان قیمت درب کارخانه تحویل داده شود و هزینه تولید افزایش نیابد.

وی افزود: در حال حاضر هزینه حمل و نقل مازوت بر عهده کارخانجات سیمان گذاشته شده یعنی علاوه بر اینکه هزینه مازوت پرداخت می شود معادل قیمت مازوت برای حمل این محصول نیز باید هزینه پرداخت شود. 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان،خاطرنشان کرد که درخصوص حمل این محصول نیز به این موضوع باید توجه کرد که همیشه مازوت از نزدیک ترین پالایشگاه به دست کارخانجات سیمان نمی رسد. 

وی گفت: این  امر باعث می شود که مصوبه ای که در قانون در رابطه با خرید مازوت صورت گرفته تحقق پیدا نکند.

الوندیان افزود:هزینه حمل مازوت نزدیک به ۷۰ تا ۱۲۰ درصد قیمت مازوت برای کارخانجات بوده، بنابراین یکی از موضوعات اصلی کارخانجات سیمان هزینه حمل است که به آن ها تحمیل می شود در حالیکه ناوگان به اندازه کافی وجود ندارد که این سوخت را برساند به صورتی که کارخانجات سیمان در ۴ ماه از سال افت تولید پیدا می کنند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: موضوع دوم مابه التفاوت قیمت مازوت خریداری شده با تغییر قیمت آن است که در سال گذشته با وجودی که مازوت به صورت نقدی خریداری و در مخازن کارخانجات ذخیره شددر سال جدید ۲۰۰ میلیون لیتر مازوت موجود در مخازن کارخانجات باقی ماند اما قیمت تغییر کرد و کارخانجات باید مابه التفاوت آن را بپردازند.

الوندیان، مدعی شد که بحث دیگر، شاخص مصرف کردن است که کارخانجات سیمان مازوت استاندارد دریافت نمی کنند اما آنها را با استاندارد مقایسه می کنند و برحسب استاندارد نیز جریمه می شوند. 

وی ، تصریح کرد: چالش وزارت نفت با صنعت سیمان بر سر همین موضوع است برای این که استاندارد انرژی ۱۱ سال پیش تدوین شده و شرایط ناترازی انرژی الان را پوشش نمی دهد. 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، تصریح کرد : بهتر است که پس از بازنگری و به روزآوری استاندارد و همچنین تولید و تحویل مازوت استاندارد به کارخانجات موضوع مازاد مصرف مورد ارزیابی قرار گیرد.

الوندیان، گفت: با نوع رفتار شرکت پخش فرآورده های نفتی و رویه های سخت گیرانه ای که ایجاد شده ریسک تولید با استفاده از سوخت جایگزین ( مازوت ) را افزایش داده  و معلوم نیست مازوت با این مباحث با چه قیمتی برای کارخانجات تمام خواهد شد.

وی، گفت: هزینه انتقال و خرید مازوت و اخذ مابه التفاوت برای سوختی که قبلا نقد به قیمت روز خریداری شده و هزینه های حمل آن پرداخت شده و همچنین ریسک جرایمی که  به عنوان مازاد مصرف  در بدهی شرکتهای سیمانی منظور می شود به گونه ای است که بسیاری از کارخانجات، مازوت تهیه نکردند.

 

ارسال نظر