شناسه خبر : 39205

اختصاصی چابک آنلاین؛

درآمدهای سنگ آهنی ها رشد ۴۲ درصدی را ثبت کرد

درآمدهای سنگ آهنی ها رشد 42 درصدی را ثبت کرد

حجم فروش شرکت‌های فعال دراستخراج و تولید سنگ آهن حاضر در بازارسرمایه ازابتدای امسال تاپایان شهریور ماه، به ۲۶ میلیون و ۱۲۳ هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵.۴ درصد افزایش یافته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، به دنبال افزایش حجم فروش، ارزش فروش کل شرکت‌های تولید‌کننده سنگ آهن نیز در نیمه نخست سال 1402 به 88 هزار و 733 میلیارد تومان رسید.

این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل  41.6 درصد افزایش را به ثبت رساند.

در بررسی گزارش ماهانه منتهی به 31 شهریورماه 1402 مشاهده می‌شود که ارزش فروش صادراتی این دسته از شرکت‌های فعال در بازارسرمایه با رسیدن به 7 هزار و 11 میلیارد تومان، در مجموع با رشد 17.3 درصدی مواجه شده است.

در جدول زیر تغییرات حجم و ارزش فروش کل و صادراتی سنگ آهنی های فعال در بازار سرمایه با یکدیگر مقایسه شده است.

Capture

با نظر انداختن به اعداد مندرج در جدول بالا مشاهده می‌شود؛ نماد «کگهر» اگر چه کاهش 16.9 درصدی در حجم فروش کل را به ثبت رسانده اما با کیفیت بخشیدن به محصولات خود و افزایش فروش کنسانتره سنگ آهن و سنگ آهن دانه‌بندی شده، توانسته ارزش فروش خود را تا 27 درصد بهبود ببخشد.

همچنین این شرکت توانسته با افزایش حجم صادرات، ارزش فروش صادراتی خود را 120 درصد افزایش دهد.

شرکت‌های «کگل» و «کچاد» نیز اگر چه در میزان صادرات خود توفیقات سال قبل را به دست نیاوردند اما توانستند با عملکرد بهتری که در فروش داخلی داشتند، ارزش فروش کل خود را به ترتیب، 64.8 و 31 درصد افزایش دهند.

از میان چهار نماد حاضر در این گروه، «کنور» با رشد 420 درصدی در ارزش فروش صادراتی بهترین عملکرد را در این زمینه داشت.

نگاهی به چالش ها در سودسازی سنگ آهنی ها

باید این موضوع را خاطر نشان کرد که شرکت های سنگ آهنی‌ بورسی در سال 1402 با چالش‌هایی مانند افزایش نرخ حامل‌های انرژی، عوارض صادراتی محصولات کنسانتره و سنگ آهن و افزایش هزینه حمل بار و تامین قطعات مورد نیاز برای نوسازی خطوط تولید رو به رو است.

از دیگر عواملی که بر سودسازی این دسته از شرکت‌های بورسی تأثیرگذار است، سرمایه‌گذاری این شرکت هاست که بعضأ به صورت مشترک و در راستای برطرف ساختن نیاز‌های اساسی کشور و همچنین نیاز‌های صنعت، انجام می‌گیرد.

در همین راستا شرکت‌های تولید‌کننده سنگ آهن فعال در بورس با راه‌اندازی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک، قدم‌های مهمی در توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و دریایی برداشته‌اند.

از دیگر سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها می‌توان به پروژه‌های انجام گرفته در بندر شهید رجایی و همچنین انتقال آب از دریای عمان به بخش‌های مرکزی ایران نام برد.

شرکت‌های مذکور همچنین در زمینه تأسیس نیروگاه برق و احداث واحد‌های تولید آهن اسفنجی درراستای تولید با ارزش افزوده بالاتر اقداماتی داشته‌اند.

بعضی از این شرکت‌ها نیز از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان، به دنبال بومی‌سازی دستگاه‌های مورد نیاز خود بوده‌اند.

پروژه ساخت سرمته‌های حفاری اکتشافی یکی از مهمترین دستاورد‌های این شرکت‌ها است.

 

ارسال نظر