شناسه خبر : 36744

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۵۳ درصدی سود بهاری زغال‌سنگی های بورسی

رشد 53 درصدی سود بهاری زغال‌سنگی های بورسی

شرکت های تولید کننده زغال‌سنگ در ایران با وجود ارقام درآمدی و سهم پایین از تجارت داخلی و بین المللی، به دلیل تامین ماده اولیه مورد نیاز در تولیدات محصولات آهنی و فولادی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، این شرکت ها همچنین تامین بخش محدودی ازانرژی مورد نیاز در صنایع را نیز برعهده دارند وتولیدات آنها به عنوان حلقه اول زنجیره تولید محصولات لوازم التحریر ، سیمان ، آلومینیوم ، کاغذ و غیره ، شناخته می شود.

از نگاه بازار سرمایه ، هرچند شرکت های زغال‌سنگی درسال های گذشته توانسته اند میزان درآمد و سودسازی خود را افزایش دهند اما میزان بازدهی آنها در مقایسه با سایر صنایع قابل مقایسه نبوده و از آنجایی که قیمت گذاری محصولات آنها تابع تغییرات قیمت شمش فولاد خوزستان بوده و برنامه صادراتی نیز در بخش زغال سنگ ایران چندان مورد هدف قرار نگرفته ، سهام آنها نیز با استقبال چندان زیادی در بازار رو به رو نمی شود.

درخصوص فروش صادراتی این صنعت باید توجه داشت ، در سال گذشته مجوز صادرات محصولات آنها از طرف انجمن تولید کنندگان زغال‌سنگ ایران اخذ شد.

اما از آنجایی که تنها نوع زغال‌سنگ کک شو در بازارهای صادراتی خریدار داشت، امکان صادرات نیز تنها برای شرکت های محدودی مانند «کزغال» فراهم شد.

از طرفی به دلیل نیاز بالای صنایع ایران به تولیدات این شرکت عملا برنامه صادرات زغال‌سنگ از اهمیت کمتری برخوردار بوده است.

سود بهاره زغالی های بورسی به 561 میلیارد تومان رسید

بررسی روند تغییرات درآمد و سودسازی شرکت های تولید کننده زغال‌سنگ فعال در بازار سرمایه نشان می دهد که این شرکت ها توانسته اند در فصل بهار سالجاری میزان سودسازی خود را با رشد 53 درصدی رو به رو کنند.

به این ترتیب جمع سودخالص این شرکت ها به 561 میلیارد تومان رسیده است.

در جدول زیر تغییرات درآمد و سودسازی زغال‌سنگی های بورسی بایکدیگر مقایسه شده است.

Capture

براساس ارقام موجود در جدول ، بیشترین رشد درآمد و سودسازی در نماد «کزغال» به ثبت رسیده است.

این شرکت بزرگ ترین تولیدکننده صنعت و اولین شرکت مکانیزه در بخش زغال‌سنگ ایران است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

شرکت زغال سنگ پروده طبس که در 9 سال متوالی، بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ ایران بوده است، سال 1401 را با ثبت رکوردهای جدید در تاریخ معدن کاری ایران به پایان رساند.

این شرکت موفق شد با تولید بیش از 1،909،000 تن زغال سنگ خام و به تبع آن تولید 702،000 تن کنسانتره زغال سنگ کک شو در سال گذشته، ضمن شکستن سقف های قبلی آماری خود در این بخش ها، شاخص های جدیدی در حوزه استخراج و تولید این ماده معدنی در تاریخ معدنی کشور به ثبت رساند.

اهمیت این رکوردهای کزغال در کنار توجه به ظرفیت های ایجاد شده کک سازی ایران و نیاز این صنعت به کنسانتره زغال سنگ، بیشتر مشخص می شود.

در حال حاضر حدود 3500 هزارتن ظرفیت کک سازی در کشور ایجاد شده که تأمین خوراک آنها مستلزم تولید سالیانه حدود 5 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ کک شو است.

این در حالی است که بر اساس آمار انجمن زغال سنگ ایران، در سال 1401 مجموع تولید کنسانتره زغال سنگ کشور 1،822،000 تن بوده است که 61 درصد این میزان در حوضه زغالی طبس تولید شده است.

نگاهی به این آمار و رکوردهای تولید کزغال در سال گذشته، جایگاه شرکت زغال سنگ پروده طبس در تولید ملی این محصول را به خوبی آشکار می کند و نشان می دهد بیش از 63 درصد تولید کنسانتره حوضه طبس متعلق به کزغال است که معادل سهم 38.5 درصدی این شرکت از سبد تولید ملی این محصول در سال 1401 است.

بر همین اساس، استخراج زغال سنگ کک شوی خام کشور در سال گذشته  معادل 4،142،000 تن بوده که  66   درصد این استخراج در حوضه زغالی طبس تحقق یافته و شرکت زغال سنگ پروده طبس با توجه به میزان استخراج خام سال 1401، حدود 70 درصد سهم استخراج منطقه و بیش از 46 درصد سهم ملی این میزان استخراج را به خود اختصاص داده است.

شرکت زغال سنگ پروده طبس حدود 5 درصد از کل ذخیره منطقه پروده طبس را در اختیار دارد.

سهم کزغال از تولید ملی و منطقه ای زغال سنگ کاملاً پررنگ بوده و نقش و جایگاه این مجموعه در زنجیره تولید زغال سنگ، کک و فولاد کوره بلند ایران را به خوبی تبیین می کند.

ذکر این نکته لازم است که فرمول تعیین قیمت زغال‌سنگ در ایران باعث شده تا قیمت این محصول درایران با قیمت های جهانی (که براثر بحران انرژی در اروپا طی یک سال گذشته افزایش یافته) ، اختلاف زیادی پیدا کند و صادرات این محصول (تقاضا صرفا برای کنسانتره وجود دارد) بتواند سود بسیار زیادی را برای اشخاص به ارمغان آورد.

حوضه طبس 76 درصد ذخایر کشور را درخود جای داده است.

شرکت های اصلی تولید کننده زغال‌سنگ ایران در سه حوضه طبس ، البرز و کرمان مشغول به فعالیتند و بیش از 76 درصد ذخایر کشور در پهنه زغالی طبس قرار دارد.

حوضه زغال دار طبس با وسعتی بالغ بر 30 هزار کیلومتر مربع با ذخیره اکتشاف شده 2.75 میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو و زغال‌سنگ حرارتی در 4 ناحیه پروده، مزینو و آبدوغی یکی از بزرگترین ناحیه های زغالی در خاورمیانه است.

ناحیه پروده با وسعت 1200 کیلومتر مربع در 75 کیلومتری جنوب شهرستان طبس واقع شده و از نظر کمی و کیفی، مهمترین ناحیه دراین حوضه شناخته می شود و محدوده زغالی در اختیار شرکت زغال سنگ پروده طبس از نوع زغا ل‌سنگ کک‌شو است که ذخیره زمین شناسی آن 63 میلیون تن و ذخیره استخراجی آن 31 میلیون برآورد می شود.

 از این میزان تا دوره مالی منتهی به آذرماه سال گذشته به میزان 13.2 میلیون تن استخراج و مانده ذخیره قابل استخراج آن 17.8 میلیون تن برآورد شده است.

 

ارسال نظر