شناسه خبر : 35218

معدنکاران متخلف سلب صلاحیت می‌شوند

معدنکاران متخلف سلب صلاحیت می‌شوند

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر لزوم ارتقای زیرساخت‌های ایمنی معادن کشور تاکید کرد و گفت: بی‌توجهی به این مهم و مقررات سختگیرانه موجود موجب سلب صلاحیت از معدنکاران متخلف می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ سیدرضا محتشمی‌پور در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری ارتقای ایمنی معادن کشور بین وزارت صمت، وزارت تعاون و سازمان ایمیدرو گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی و همیشگی این وزارتخانه و مسئولان آن، موضوع ایمنی معادن بوده که امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه، نواقص موجود در پیگیری‌ها کاهش یابد.

وی، خواستار استفاده از گزارش‌ها و رصد‌های کارشناسی وزارت تعاون در حوزه ایمنی معادن شد.

محتشمی‌پور همچنین به ایرادی در مقررات موجود در زمینه حقوق کارگران معادن اشاره کرد و افزود: در این مقررات، پرداخت حق بیمه سخت و زیان‌آور به انتهای دوره کاری کارکنان و کارگران موکول شده است که سبب تضییع حقوق کارگران می‌شود.
 
در ادامه رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: سال گذشته ۶۴۴ میلیون تن استخراج مواد معدنی در کشور انجام شد که ۲۱۵ میلیون تن آن را استخراج کانی‌های فلزی تشکیل می‌دهد.
 
امیر خرمی‌شاد افزود: با توجه به برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، صد و ۶۰ هزار تن کنسانتره آهن و همچنین افزایش تولید مس، دستیابی به این حجم از معدنکاری، نیازمند توجه به مقوله‌های ایمنی و محیط زیست است.
 
وی گفت: هیچ چیز شریف‌تر و مهمتر از جان آدمی نیست و بر این اساس حفظ ایمنی همکاران در بخش معدن وظیفه ما است.
 
خرمی‌شاد با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در این حوزه در ایمیدرو، ادامه‌داد: امسال برای هفتمین سال ممیزی Hse در ۵۲ زیرمجموعه ایمیدرو در مدت هفت هفته انجام می‌شود و ۷۰ نفر از متخصصان در این ممیزی حضور دارند.
 
وی با تاکید بر اینکه ایمنی پیمانکاران هم مدنظر است، افزود: نتایج ممیزی پیمانکاران در گرید و جایگاه آن‌ها و تجدید قراردادهایشان تأثیرگذار خواهد بود.
 
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اجرای طرح «فاجر» (فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی) گفت: در این طرح چنانچه پیمانکار یا معدنکاری اقدام به استخدام مهندسان جوان یا فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی بخش معدن کند، تا ۵۰ درصد حقوق آن افراد را ایمیدرو پرداخت می‌کند.
 
خرمی‌شاد همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و افزود: به این منظور، به طور نمونه ۲ سال پیش قرارداد ساخت دستگاه شبیه ساز رانندگی دامپتراک با دانشگاه خواجه نصیر امضا شد.
 
بر اساس این گزارش؛ تفاهم‌نامه همکاری در ایمنی معادن بین ایمیدرو، وزارت صمت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد که به مدت ۲ سال اعتبار خواهد داشت.
 
گفتنی است؛ ارتقای ایمنی معادن و کمک به حفظ و صیانت از نیروی کار شاغل در بخش معدن، از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.
ارسال نظر